Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie  (gelezen 2027 keer)

Offline whity

  • Lid
Het lukt me niet om Ubuntu 8.04 als dual-boot met Windows geïnstalleerd te krijgen op de harde schijf, waar ik de meeste ruimte heb.
De bewuste schijf is 200 gig groot. Op de C-partitie (primair, 35 gig en voor 60% benut) staat Windows XPmce. De tweede partitie F is ongeveer 165 gig groot en bevat voor ca. 17 gig aan data en de rest is leeg (gehele partitie is extended en F is primair) Op het vrije gedeelte van F (ca. 148 gig) wil ik de Ubuntu installeren (12 gig voor de root, 4 gig voor swap en 40 gig voor home)
Ik heb de installatie van Gutsy Gibbon gevolgt, en ben bezig met stap 4 van 7; de root-partitie en de swap partie krijg ik geinstalleerd, maar als ik dan de home-partitie wil maken heb ik onderin het scherm niet de mogelijkheid om weer een nieuwe partie te maken in de vrije ruimte (is grijs), het enige knopje dat benaderbaar is, is "partitie ongedaan maken". Dat heb ik dan ook maar gedaan en ik heb de installatie afgebroken.(Windows startte na een schijf controle van F normaal op).
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? En wat ik er aan moet doen om die home-partie toch gemaakt te krijgen?

Bedankt alvast

Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/05, 20:47:28 »
Heb dit ook voorgehad,maak van de f partitie een logical ipv een primair,bij mij was dit de oplossing.Vervolgens eerst de root,daarna de home en als laatste de swap installeren.
Succes,
Mike
vrijheid is rijkdom

Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/05, 20:52:13 »
Dag Whity,

Welke cd gebruik je? De LiveCD? 64 of 32 bits?

Het enige dat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken, is dat u voor Root en Swap Primaire partities maakt. 2+2=4, dus dan bent u aan de limiet.

De vraag is dus: weet u zeker, dat u logische partities hebt gemaakt? Dat mag, Ubuntu kan prima op een logische partitie.

- indien het niet lukt, of dat u toch niet verder komt, probeer dan eens een digitale foto te maken van het scherm waar u vastloopt - indien u de mogelijkheid hebt. Dan kunnen we zien wat u gedaan hebt.

- een andere mogelijkheid is: probeer eerst eens de partities te maken met de liveCD van Gparted. En dan daarna Ubuntu te installeren. Op zich zou het gewoon moeten kunnen zoals u nu doet, maar men weet maar nooit.

EDIT
probeer eerst eens wat mijn voorganger meldt - hij heeft er kennelijk ervaring mee.

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/06, 14:18:01 »
Sisosteven en Mikemarote hartelijk dank voor de inbreng.

Het was inderdaad zoals jullie al veronderstelden, ik heb de Ubuntu-partities als primair geïnstalleerd, in de veronderstelling dat dit moest en daardoor trad de limiet op primaire partities in werking. Door nu voor een logische partitie te kiezen is de installatie probleemloos verlopen en afgerond.(geen foutmeldingen o.i.d gehad)
Als laatste kreeg ik de standaard melding dat het systeem opnieuw moest worden opgestart en dat heb ik ook gedaan. Tot mijn verbazing kreeg ik toen geen opstartscherm te zien met de keuze Ubuntu of Windows en startte Windows gewoon op. Ik heb nog een herstart gedaan maar dit leverde alleen weer een opstart van Windows op.
Kennelijk is er toch nog iets verkeerd gegaan, alleen weet ik niet wat!
Met de Gparted live-cd  zie ik dat alle Linux partities gemaakt zijn (home, root en swap), dus daar ligt het niet aan.
 Wat kan ik doen om het alsnog voorelkaar te krijgen? Alles opnieuw eroverheen installeren?

Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/06, 20:09:43 »
Vreemd.

Mochten we er niet uitkomen, kun je altijd opnieuw installeren.
Bewaar dat maar nog even voor later :-) Misschien is het niet nodig.

Wat je kunt doen is dit:
- start op met de liveCD van Ubuntu
- open de verkenner Nautilus (bijvoorbeeld door in Lokaties een lokatie te selecteren, maakt niet uit welke)
- navigeer dan naar de rootpartitie waar je Ubuntu hebt geinstalleerd (kan even zoeken zijn)
- binnen die rootpartitie ga je naar /boot
- binnen /boot ga je naar /grub
- in deze plek (/boot/grub) staat een bestand: menu.lst - open dat bestand
- Lukt het om de inhoud van dat bestand te kopieren en hier te posten? Dan kunnen we zien waar het niet klopt (het is namelijk het bestand waar de verschillende boot-opties staan).

Succes.

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 12:08:54 »
Hoi Sisosteven,

Misschien heb ik op de verkeerde plek gekeken, maar als ik "boot" open, dan staat er geen "grub" in. Voor een duidelijker overzicht heb ik een foto gemaakt van het systeemoverzicht (foto 1) en de files in boot (foto 2).
Ook heb ik een foto gemaakt van het overzicht van Gparted van de opstartschijf (foto 3), waarop Windows XP staat, misschien verduidelijkt dit e.e.a.
Ikzelf dacht dat het misschien kon liggen aan de extended partie die even groot is als Mijn Data(F), de Linux partities en de vrije ruimte samen. Ik weet trouwens ook niet wat de ins- en outs zijn van een extended partitie.
Ik hoop dat je kunt aangeven wat ik moet doen, alvast bedankt voor je moeite.

Groet Whity

PS screenshots plaatsen gaat hier niet, dat doe ik dan via Imageshack (weet niet of 't lukt is de 1e keer)






Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/07, 19:52:40 »
Whity,

Het lijkt erop, dat Grub er niet is inderdaad. Kennelijk is er tijdens installatie toch iets niet goed gegaan.....

Over het herstellen van Grub is al veel geschreven op dit forum - zoek er eens op.

Kijk ook eens hier:
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu
De oorzaak van het probleem in genoemde link hoeft niet de uwe te zijn, maar dat maakt niks uit. Probeer eens of genoemde link je kan helpen?

Verder weet ik hier weinig van - misschien is er iemand anders die kan helpen?

Succes,

Steven

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 16:58:40 »
Hallo Sisosteven,

Ik heb de aanwijzingen in de link opgevolgd en ben toen ten dele geslaagd. Ikheb bij het opstarten een bootmenu gekregen maar waarbij de keuze voor Ubuntu niet werkte, error 22 : no such partition. Bij keuze Windows staakte de opstart met: starting up NTLDR ontbreekt. Toen heb ik de instructies gevolgt om weer een enkel bootsysteem met Windows te krijgen en dat is GELUKKIG gelukt.
Ik weet niet of je nog verdere info nodig hebt, maar voor de zekerheid zal ik nog aangeven wat ik precies heb gedaan.

- Live-CD Ubuntu gestart, Terminalvenster geopend
- sudo grub, enter (toen stond voor cursor "grub")
- root(hd1,7) (de root partie staat op: /dev/sdb8),  dit gaf error 27 (unrecognized command)
- root(hd0,7),  dit gaf weer error 27
- root (hd0,7),  dit gaf error 22 (no such partion)
- root (hd1,7), hier geen melding dus kennelijk geaccepteerd
- setup (hd1),  enter, toen kwamen de volgende tekstregels:

      - checking if "/boot/grub/stage1" exists....yes
      - checking if "/boot/grub/stage2" exists....yes
      - checking if "/boot/grub/e2fs_stagel_5" exists....yes
      - running "embed /boot/grub/e2fs_stagel_5 (hd1)".....16 sectors are embed.    succeed
      - running "install /boot/grub/stagel (hd1) (hd1)1+16 p (hd1,7)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst.....succeed
        done

Toen heb ik quit ingetikt, waarna ik de volgende regels kreeg:

to run a command as administrator (user "root"), use "sudo
see "man sudo root "for details
ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub
probing devices to guess BIOS drivers. This may take a long time

ik heb hier geprobeerd om het admin wachtwoord in te voeren maar er gebeurde niets, ook heb ik nog geprobeerd "man sudo root" in te tikken om de handleiding? in te zien, gebeurde weer niets.
Toen maar exit getikt om opnieuw op te kunnen starten en in spanning afwachten wat er ging gebeuren.
Eerst was ik heel blij, omdat ik een bootmenu kreeg, maar dat werd een stuk minder, toen ik zowel Ubuntu als Windows niet meer kon opstarten.
Voor mijn gevoel ben ik nu toch al een stuk verder, omdat er een bootmenu gemaakt kan worden (dus in principe is de Ubuntu installatie goed, in mijn optiek tenminste)
Blijft nu nog over wat ik moet doen om de error-melding na de opstartkeuze voor Ubuntu te kunnen oplossen en wat ik moet doen om er voor te zorgen dat de MBR van Windows intact blijft, want anders blijf ik in een kringetje ronddolen.
Zo, dit was een heel getik, ik hoop dat je nu een oplossing weet om de installatie tot een goed einde te brengen.

Groet,  Whity

Offline mcgyver

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 19:34:36 »
Mijn advies:

In windows met windows schijf fix mbr doen (ik neem aan dat je weet hoe?)

Dan met Gparted Live cd de partitie(s) waarop je Ubuntu wil installeren verwijderen en ongepartitioneerd laten.

Vervolgens Ubuntu opnieuw installeren. Zorg ervoor dat je de rootpartitie (de / partitie) opstartbaar maakt (er moet een vlaggetje bijstaan als je de alternate cd gebruikt (bij de live cd een vinkje, dacht ik).

Ik denk dat dit makkelijker is dan de fouten zoeken en corrigeren.

edit: vergeet de terminal, is niet nodig met de live cd.

Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 19:54:24 »
Whity,

Ik ben aan de grens van mijn kennis. Nu zou ik alleen nog maar onzin gaan uitkramen.

Beste volg je het advies van mcgyver......

Succes

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 21:43:41 »
Hoi Mcgyver,

Ik heb je raad opgevolgd en met Gparted de Ubuntu partities wegehaald en een nieuwe installatie gedaan.
Helaas is het nu weer net zo als bij de eerste keer. Bij het opstarten verschijnt er geen keuze bootscherm, maar start Windows gewoon op.
Een klein lichtpuntje heb ik nog wel gezien, n.l. bijna aan 't einde van de installatie zag ik dat grub op de "hd0" is geinstalleerd en niet op de "hd1" waar waar de root partitie zit van Ubuntu (ik heb 3 harde schijven in de compu zitten. Op de fysiek eerste HD(0) staat alleen data. Op de fysiek tweede HD (1) staat Windows XP, een Data partitie en dan de drie Ubuntu partities (/, /home en swap).
Op de fysiek derde HD(2) staat ook weer alleen Data en muziek.
Ik wil ook nog even verwijzen naar bijdrage #8, 11de tekstregel, toen werd het commando root...  geaccepteerd
Ik hoop dat je iets weet om het toch nog goed te krijgen, zonder al te moeilijke opdrachten, want ik heb er totaal geen ervaring mee.

Groeten,  Whity

Offline mcgyver

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 23:26:40 »
Heb je fix mbr gedaan?

Zo ja, kan je opstarten in windows?

Zo ja, had je aangegeven dat de / opstartbaar moest zijn?

Zo ja, heb je aangegeven dat ie Grub in de master boot record moest installeren?

Citaat
Install the GRUB boot loader to the master boot record?
Op deze vraag moest je "ja" zeggen.

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/16, 21:40:30 »
Citaat van: mcgyver
Heb je fix mbr gedaan?

Zo ja, kan je opstarten in windows?

Zo ja, had je aangegeven dat de / opstartbaar moest zijn?

Zo ja, heb je aangegeven dat ie Grub in de master boot record moest installeren?

Citaat
Install the GRUB boot loader to the master boot record?
Op deze vraag moest je "ja" zeggen.
Ja, ik heb fixmbr gedaan en toen startte windows als vanouds op.

Deze andere vragen ben ik niet tegen gekomen. Ik heb de installatie handleiding "Gutsy Gibbon" voor een dualboot systeem gevolgt.
Bij stap 4 van 7 bij het partitie aanmakenscherm, heb ik gekozen voor "logisch" (bij een eerdere installatie poging ging "primair" niet omdat het max aantal van 4 primaire partities werd overschreden, volgens bijdrage 3 # van Sisosteven maakt een installatie in "logische partities" niets uit voor Ubuntu). Dus daar zal het dan wel niet aan liggen. Misschien kun je aangeven wat ik nu het beste kan doen.

Groet Whity

Offline hang-oor

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/17, 00:04:23 »
Doordat je drie fysieke schijven in je pc hebt en op de 2e xp hebt staan gaat het mis. De bootloader is waarschijnlijk op hd0 weggeschreven. Ook de error 22 (in een voorgaande post) duidt hierop. In stap 7 van de installatie kun je voor advanced kiezen. Daar kun je aangeven op welke plaats je de bootloader wilt hebben. Waarschijnlijk moet jij deze op hd1 zetten. Maar ik zou ook nog even een reactie van een meer ervaren ubuntuer afwachten.

NLsandman

  • Gast
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/17, 02:18:48 »
@whity
Ben je bekendt met bios instellingen, je kunt de boot volgorde van je hd's aanpassen in de bios, zet de volgorde eens op hd0, hd1, hd2.

Offline whity

  • Lid
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/17, 15:26:29 »
Ik ben via het boot-menu van mijn compu (F8 bij opstarten) eens opgestart van de fysieke HD (0), ik kreeg toen het Ubuntu bootmenu en heb ik zowel Ubuntu als daarna Windows met succes kunnen starten.
Conclusie: Ubuntu heeft het boot-menu op de HD0 gezet.

Doorredenerend heb ik toen gedacht: waarom kan ik dan de HD0 niet als eerste opstart HD in het bios maken?
Ik ben toen weer opgestart en via DEL naar het bios. Na even zoeken heb ik toen het menu gevonden waarin de opstartvolgorde staat van de HD's, toen heb ik de HD0 naar de eerste plek verschoven en toen gesafed. waarna het boot-menu van Ubuntu verscheen. Dus nu ben ik helemaal blij omdat het nu eindelijk voorelkaar is en ik dan eindelijk met Ubuntu kan gaan stoeien.
Omdat ik weinig verstand heb van computersystemen en biossen kan ik niet beoordelen of er aan de manier waarop mijn systeem nu ingericht is nog problemen te verwachten zijn, vooralsnog lijkt alles het goed te doen.
Vanuit hier wil ik iedereen die mij heeft geholpen hartelijk bedanken.

Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/17, 15:46:50 »
gefelicitaart  :-)

NLsandman

  • Gast
Hardy dualbootinstal. loopt vast op niet kunnen maken home-partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/17, 20:57:59 »
Er kan niets gebeuren als je boot volgorde hebt aangepast, alles werkt verder normaal.
Mocht je toch niet verder willen met ubuntu dan kun je boot volgorde weer terug zetten zodat de windows boot loader op hd1 weer wordt geladen.

Mooi om te horen dat we er weer een ubuntu gebruiker bij hebben:)