Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 20800 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #25 Gepost op: 2012/12/09, 09:35:17 »
Maarja, dan vind ik dat als de TS Ubuntu wil vervangen vanwege dit dat de TS ook o.a. geen Google en Facebook meer moet gebruiken want die slaan net zo goed een hoop data op en soms zelfs meer.
Als iemand, in dit geval de TS een bepaald principe heeft en daar zwaar aan tilt, is het niet aan iemand anders om daar iets van te vinden door het te bagetalliseren of anderszins:  anderen doen het ook, alles wordt al opgeslagen, die-en-die doet het nog veel erger, ik heb niets te verbergen, etc. Eigenlijk is dat een non-discussie want uiteindelijk gaat het om het principe die voor iedereen anders ervaren wordt. En daarbij dient een discussie niet zozeer om te 'winnen', maar om kennis te nemen van elkaars redeneringen en standpunten. De uitkomst kan best zijn dat je het eens wordt dat we het niet met elkaar eens zijn.

Terug naar het punt: zelf, principieel als ik ben, til ik hier net als de TS ook nogal zwaar aan. Het valt me vies tegen dat Canonical dit zonder overleg en zonder aankondiging ineens in 12.10 parachuteerde zodat de gemeenschap er ineens mee geconfronteerd wordt; de reacties daarvan waren overwegend negatief tot zeer negatief, de enkele neutrale daargelaten. In dit geval ga ik nogal pragmatisch mee om: je kunt vanaf 12.10 die bewuste lens gemakkelijk verwijderen en zie dat Canonical een beweging maakt om dingen aanpasbaar te maken (12.10+) zodat ze uiteindelijk tegemoet komen aan de wensen van de gemeenschap, die zich voldoende kenbaar heeft gemaakt in deze.

Ja, het is een fout, dat gebeurt overal. Maar het gaat er niet om dát er fouten worden gemaakt, maar hoe er mee omgegaan wordt (in dit geval door Canonical). En dat laatste stemt mij voorlopig positief, maar ik blijf het in de gaten houden.

« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 09:41:57 door markba »

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #26 Gepost op: 2012/12/09, 12:11:07 »
In dit geval ga ik nogal pragmatisch mee om: je kunt vanaf 12.10 die bewuste lens gemakkelijk verwijderen en zie dat Canonical een beweging maakt om dingen aanpasbaar te maken (12.10+) zodat ze uiteindelijk tegemoet komen aan de wensen van de gemeenschap, die zich voldoende kenbaar heeft gemaakt in deze.uden.
In mijn 12.10 volstaat het in "System Settings - Privacy", op de tab "search results" "Include online search results" af te zetten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #27 Gepost op: 2012/12/09, 12:16:05 »
In dit geval ga ik nogal pragmatisch mee om: je kunt vanaf 12.10 die bewuste lens gemakkelijk verwijderen en zie dat Canonical een beweging maakt om dingen aanpasbaar te maken (12.10+) zodat ze uiteindelijk tegemoet komen aan de wensen van de gemeenschap, die zich voldoende kenbaar heeft gemaakt in deze.
In mijn 12.10 volstaat het in "System Settings - Privacy", op de tab "search results" "Include online search results" af te zetten.
Ja en nee. Het klopt dat die shopping-lens dan niet meer werkt, maar tevens (logisch als je kijkt naar de omschrijving van die instelling) álle online-zoekresultaten. Als je bv een wikipedia-lens hebt of iets anders wat via internet loopt, dan doen die het ook niet meer. Naar mijn gevoel een veel te grof middel om het probleem op te lossen.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #28 Gepost op: 2012/12/09, 13:08:32 »
Maar Wikipedia slaat ook data van je op dus als je privacy wilt dan draai je die Wikipedia-lens ook niet.

Trouwens, de Dash stuurt helemaal geen bestanden op; alleen zoekqueries. Dus als ik bijv. zoek naar "50 tinten grijs" en Amazon heeft dat boek dan weten Canonical en Amazon dat ik er naar gezocht heb. Als ik de Bestanden-lens open om op mijn computer te zoeken naar "dat vreselijke gedicht.txt" dan wordt dat niet doorgestuurd.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 13:20:11 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #29 Gepost op: 2012/12/09, 13:22:53 »
Maar Wikipedia slaat ook data van je op dus als je privacy wilt dan draai je die Wikipedia-lens ook niet.
Hier ben je zelf bij en kies je zelf voor, zoals je dat bij *iedere* site doet die je bezoekt. Een aanzienlijk verschil met Ubuntu (Unity) die de zoekstring automatisch, ongevraagd, ongewild en op de achtergrond (zonder dat dit duidelijk is voor de gebruiker), naar een commerciele instelling als Amazon stuurt, zelf al loopt dat via Canonical (wat oncontroleerbaar is). Wat mij betreft mag je dat met elkaar gelijkstellen, maar de feiten zijn anders.

Als ik de Bestanden-lens open om op mijn computer te zoeken naar "dat vreselijke gedicht.txt" dan wordt dat niet doorgestuurd.
Wél in de home-lens, waar je *standaard* inkomt als je de dash opent.... Maw, het is totaal niet inzichtelijk.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 13:26:18 door markba »

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #30 Gepost op: 2012/12/09, 13:26:15 »
Tuurlijk is dat zo maar dan nog: als je privacy wilt dan kies je ook niet voor de Wikipedia-lens en voor het zoeken met Google laat staan een account op Facebook.

Punt is: hoe ver wil je gaan om je privacy te beschermen? Is dat werkelijk zo ongelooflijk drastisch nodig dat een zoekstring versturen al het einde van de wereld betekent?
Ik wil er best over discussiëren maar de manier waarop sommigen zoiets kleins als dit als een verschrikkelijke ramp zien... daar gaat het mij meer om.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #31 Gepost op: 2012/12/09, 13:27:45 »
Tuurlijk is dat zo maar dan nog: als je privacy wilt dan kies je ook niet voor de Wikipedia-lens en voor het zoeken met Google laat staan een account op Facebook.

Punt is: hoe ver wil je gaan om je privacy te beschermen? Is dat werkelijk zo ongelooflijk drastisch nodig dat een zoekstring versturen al het einde van de wereld betekent?
Ik wil er best over discussiëren maar de manier waarop sommigen zoiets kleins als dit als een verschrikkelijke ramp zien... daar gaat het mij meer om.

Wat ik eerder zei:

Citaat
Als iemand, in dit geval de TS een bepaald principe heeft en daar zwaar aan tilt, is het niet aan iemand anders om daar iets van te vinden door het te bagetalliseren of anderszins:  anderen doen het ook, alles wordt al opgeslagen, die-en-die doet het nog veel erger, ik heb niets te verbergen, etc. Eigenlijk is dat een non-discussie want uiteindelijk gaat het om het principe die voor iedereen anders ervaren wordt. En daarbij dient een discussie niet zozeer om te 'winnen', maar om kennis te nemen van elkaars redeneringen en standpunten. De uitkomst kan best zijn dat je het eens wordt dat we het niet met elkaar eens zijn.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #32 Gepost op: 2012/12/09, 13:31:35 »
Ik probeer ook niet te winnen, ik probeer alleen duidelijkheid te vragen omdat IK een mening heb en daar graag antwoord/discussie op wil van degenen die hier zo zwaar aan tillen... ook als men een gegronde reden heeft om zoiets kleins als iets groots te zien dan leer ik daarvan en zal dat tot op zekere hoogte proberen te respecteren.

Jij bent juist degene die een discussie afbreekt met een reactie als "wij gaan daar niet over". Sluit dan dit topic maar want dit topic gaat alleen maar over iets waar anderen een ander principe van hebben...

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #33 Gepost op: 2012/12/09, 13:35:34 »
Tuurlijk is dat zo maar dan nog: als je privacy wilt dan kies je ook niet voor de Wikipedia-lens en voor het zoeken met Google laat staan een account op Facebook.

Punt is: hoe ver wil je gaan om je privacy te beschermen? Is dat werkelijk zo ongelooflijk drastisch nodig dat een zoekstring versturen al het einde van de wereld betekent?
Ik wil er best over discussiëren maar de manier waarop sommigen zoiets kleins als dit als een verschrikkelijke ramp zien... daar gaat het mij meer om.

Daar treed ik je volledig in bij; waarom in rampscenario's denken over iets dat maar gewoon is wat het is.
Privacy is wel nodig, maar om nu zo haast paranoïde te gaan denken en handelen is toch wel wat een storm in een glas water vind ik.
Je kan natuurlijk ook met ufw je systeem potdicht timmeren, maar dat is geen goede tip denk ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #34 Gepost op: 2012/12/09, 13:58:35 »
Daar treed ik je volledig in bij; waarom in rampscenario's denken over iets dat maar gewoon is wat het is.
Als velen het niet erg vinden voor dat verlies aan privacy, wil niet zeggen dat dat voor iedereen moet gelden, toch?

Citaat
Privacy is wel nodig, maar om nu zo haast paranoïde te gaan denken en handelen is toch wel wat een storm in een glas water vind ik.
De TS denkt hier volledig anders over, dus ik weet niet hoe hem dit kan helpen.

Verder geeft testcees hier een zeer goede opsomming van de feitelijke situatie:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ubuntu-stuurt-uw-searches-op-naar-haar-servers/msg852871/#msg852871

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #35 Gepost op: 2012/12/09, 14:22:18 »
@markba: Maar klopt het nog niet want de TS zegt wel tegen mij in dit topic "nee ik ga niet boycotten" maar is het wel volledig eens met Stallman en Stallman stelt zelf in zijn artikel voor om wel te boycotten ??? Dus enige verwarring geeft de TS zelf al.

@Joris: Dank voor het bijstaan :)

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #36 Gepost op: 2012/12/09, 14:26:44 »
Citaat
Als velen het niet erg vinden voor dat verlies aan privacy, wil niet zeggen dat dat voor iedereen moet gelden, toch?
Daar gaat het mij vooral om. ik geef les over privacy  en  probeer mensen te onderwijzen in data nudistisch  Nederland. Daar past dit niet bij.

Leuk en aardig, maar stel dat jij nu een gevoelig politiek manifest schrijft, dan mag je vanaf heden opletten  dat je niet iets verraad met de bestandsnaam.
elke vorm van onwetend en afgedwongen lekken van data is mijn ziens abject. Facebook en Google doen het, maar daar zijn mensen zeer bewust van als zij in die netwerken loggen.


Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #37 Gepost op: 2012/12/09, 14:28:24 »
HAHAHAHAHA serieus? Ik durf er 100 euro om te verwedden dat meer dan 50% van de mensen die op Google inloggen zich er niet bewust van zijn.

Trouwens, het is een anonieme proxy die jou query anoniem verzendt dus de kans op lekken is zo goed als nihil.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #38 Gepost op: 2012/12/09, 14:35:09 »
Tuurlijk is dat zo maar dan nog: als je privacy wilt dan kies je ook niet voor de Wikipedia-lens en voor het zoeken met Google laat staan een account op Facebook.

Punt is: hoe ver wil je gaan om je privacy te beschermen? Is dat werkelijk zo ongelooflijk drastisch nodig dat een zoekstring versturen al het einde van de wereld betekent?
Zoals eerder gezegd door markba: dat moet iedereen zelf bepalen.

Een aparte Amazon-lens had, net als de Wikipedia-lens, dit probleem niet gegeven. Punt is dat Canonical zelf, en zonder duidelijk informatie vooraf, over privacy van gebruikers beslist als er iets wordt gezocht met de standaard Ubuntu 12.10 Dash.

Sommige  reacties sluiten aan bij de opmerking in het artikel wat de TS noemt:
If a sufficient part of our community's opinion leaders view this issue in personal terms only, if they switch the surveillance off for themselves and continue to promote Ubuntu, Canonical might get away with it. That would be a great loss to the free software community.
Vrij vertaalt: als we dit alleen bekijken naar onze eigen situatie en de shopping-lens voor onszelf uitzetten, gaan we voorbij aan het werkelijke probleem.

Het zou fijn zijn als de stelling is en blijft "free software won't spy on you" (niet "free software won't spy on you, unless it's Ubuntu").
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #39 Gepost op: 2012/12/09, 14:36:54 »
HAHAHAHAHA serieus? Ik durf er 100 euro om te verwedden dat meer dan 50% van de mensen die op Google inloggen zich er niet bewust van zijn.

Trouwens, het is een anonieme proxy die jou query anoniem verzendt dus de kans op lekken is zo goed als nihil.

Het spijt mij dat jij deze ervaring hebt, gelukkig heb ik een pool van gebruikers die zich dat wel realiseren.

Citaat
If a sufficient part of our community's opinion leaders view this issue in personal terms only, if they switch the surveillance off for themselves and continue to promote Ubuntu, Canonical might get away with it. That would be a great loss to the free software community.
Ja, heel scherp. Dat is het ook.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #40 Gepost op: 2012/12/09, 16:25:13 »
HAHAHAHAHA serieus? Ik durf er 100 euro om te verwedden dat meer dan 50% van de mensen die op Google inloggen zich er niet bewust van zijn.

Trouwens, het is een anonieme proxy die jou query anoniem verzendt dus de kans op lekken is zo goed als nihil.

Het spijt mij dat jij deze ervaring hebt, gelukkig heb ik een pool van gebruikers die zich dat wel realiseren.
De kloof tussen mensen die helemaal niets doorhebben en diegenen die het wel weten maar niet beseffen wat het betekent is al groot. Zelfs het verschil  tussen mensen die het weten maar niet beseffen en diegenen die het weten én ook beseffen is schijnbaar onoverkomelijk groot.

Een 'discussie' zoals die hier gevoerd wordt, zal daar weinig aan verbeteren ben ik bang, zeker met ad-hominem qualificaties als 'rampscenario's', 'paranoïde', 'storm in een glas water', 'einde van de wereld', tot aan ronduit uitlachen, etc. gaan daar zeker niet aan bijdragen. Want dan wil je blijkbaar geen echte discussie maar zoek je alleen medestanders, alsof het een wedstrijd is. Je kunt niet iemand kleineren door die eerst in de hoek zetten en dan vervolgens denken dat deze zich zou moeten verdedigen: waarom zou hij dat eigenlijk moeten doen?

Met open vragen, het zich houden aan feitelijkheden (zonder daar direct een waardeoordeel over te hebben, lees: bagatelliseren) en het zich verplaatsen in de gesprekspartner (dat deze zich verraden zou kunnen voelen) zouden we een eind komen in het uitwisselen van elkaars standpunten, maar wie weet?

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #41 Gepost op: 2012/12/09, 16:54:36 »
Ik moet toegeven dat ik het niveau op vragen erg teleurstellend vind. Ik snap ook niet, waarom ik met mijn (ik hoop) oprechte vragen/opmerkingen zo idd wordt weg gezet. Wellicht is het toch een heilig huisje, waar er tegen aangeschopt wordt. Dit lijd te ver af...


Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #42 Gepost op: 2012/12/09, 16:58:25 »
@Markba: het is zeker ad-hominem wat jouw reactie, hoe goed bedoeld ook, in het perspectief wilt zetten.
Vanuit een hoek die je zeker zal verrassen; ik werk met mensen die gediagnosticeerd zijn: paranoïde. Dat is al enerzijds.
Anderzijds is het zo dat de TS veel gemeen heeft met de denkwijze van die mensen waar ik mee werk; "wat doet µsoft, heb ik iets op mijn computer dat me bloot geeft, enz, enz " : dat is pure paranoia en ik wil dat gerust aanvaarden en begrijpen, maar ik zal nooit of te nimmer dat soort gedachtengoed bijstaan of zelfs verdedigen.

Banaliseren; ja en we hebben daar het volste recht toe, wanneer iemand beweert talloze installaties te verzorgen (incl. kantoren) voor een bepaalde doelgroep ZONDER daar eerst bij na te denken. En nu, ons allemaal, ten schande zetten over het feit dat wij niet weten wat Canonical uitvreet op onze PC met Unity. Ik vind nog altijd: het is een storm in een glas water. Draai en keer het wat je wenst.
Vistaus heeft gelijk om dat openlijk aan te kaarten, dat dingen hier onnodig opgeblazen worden.

Bovendien: het was al geweten van de bèta-fase wat Unity 12.10 doet met Amazon (topic Thomas De Graaf) en nu plots zou dat een hot item zijn ? Neen, neen ,en nog eens neen. Je maakt zelf je keuze, je doet je eigen huiswerk (zeker als je installeert voor kantoren ;) ) en je hoeft hier niet te lopen z*ken dat Ubuntu spyware is omdat een of andere site dat zo beweert. 

Er blijft nog altijd de keuze of je bij Ubuntu (en afgeleiden) blijft of naar een obscure 'privacy-respecterende' distro gaat.
Voor mijn part; doei ! Maar kom hier niet en passant als expert vertellen, met weinig ervaring in je avatar, dat Ubuntu te mijden is.

Just my 2 cents.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #43 Gepost op: 2012/12/09, 17:28:10 »
Citaat
Er blijft nog altijd de keuze of je bij Ubuntu (en afgeleiden) blijft of naar een obscure 'privacy-respecterende' distro gaat.
Voor mijn part; doei ! Maar kom hier niet en passant als expert vertellen, met weinig ervaring in je avatar, dat Ubuntu te mijden is.

Oh dear, grappig. Dat was als een dis bedoeld. Waar kan ik dat examen gaan behalen om expert te worden. Geloof mij in vele kringen wordt hier dik over gegrapt. Ik respecteerde het, maar niet meer als je zo raar doet.

Verder lijkt het mij niet handig om met je proff. werkpetje (ik heb er ook 1) te gaan rond zwaaien over psychiatrische aandoeningen (ook in die richting ben ik zelf werkzaam).

Obscuur? Is Slackware/Debian bijv obscure? Ik proef voornamelijk rancune en onvolwassen gedrag bij terechte vragen en opmerkingen, maar als dit het niveau is: Toedeledokie, ik ga mijn heil wel ergens anders zoeken. Bah. 
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 17:37:27 door maikelonline »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #44 Gepost op: 2012/12/09, 17:31:27 »
Vanuit een hoek die je zeker zal verrassen; ik werk met mensen die gediagnosticeerd zijn: paranoïde. Dat is al enerzijds.
Anderzijds is het zo dat de TS veel gemeen heeft met de denkwijze van die mensen waar ik mee werk; "wat doet µsoft, heb ik iets op mijn computer dat me bloot geeft, enz, enz " : dat is pure paranoia en ik wil dat gerust aanvaarden en begrijpen, maar ik zal nooit of te nimmer dat soort gedachtengoed bijstaan of zelfs verdedigen.
Zeg je hier nu echt dat de mensen die het (op dit punt) niet met je eens zijn, geestesziek zijn? Over respect gesproken.... Lijkt me een prima moment om deze 'discussie' te stoppen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 17:36:53 door markba »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #45 Gepost op: 2012/12/09, 17:44:12 »
De TS heeft deze discussie gestart om te vragen of e.e.a. klopt, en hoe dit nu precies zit.

Hopelijk is dit voor hem duidelijk geworden, en hoe menige ubuntu-gebruiker er tegenaan kijkt, is eenieders eigen zienswijze. Dat kan variëren van 'het kan ook best handig zijn' tot 'van mij hoeft het niet' tot zelfs 'dit druist tegen mijn principes in'. Voor elke zienswijze is wat te zeggen.

Laat ik nog eens benadrukken, dat dit een aspect is van de Unity-desktop. KDE heeft dit bijvoorbeeld niet (als aanvulling op Pjotr). En, nogmaals, het kan gewoon worden uitgezet.

Ergens terug in het draadje werd de opmerking gemaakt dat de vorige discussie gesloten is. Met reden. Kunnen we eens wat terughoudender zijn in het negatief kwalificeren van (de zienswijzen van) anderen? Dat maakt de eigen argumenten niet meer valide, en bij aanhouden hiervan vrees ik dat deze discussie dan eenzelfde lot zal zijn beschoren.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #46 Gepost op: 2012/12/09, 19:39:55 »
Ubuntu heeft vandaag vandaag met de mogelijkheid om producten/reclame te krijgen via de dash, Slashdot gehaald.

http://news.slashdot.org/story/12/12/09/1612230/ubuntu-1304-will-allow-instant-purchasing-right-from-the-dash?utm_source=rss1.0mainlinkanon&utm_medium=feed

Lees even de aanvullingen van Slashdotters.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #47 Gepost op: 2012/12/09, 19:55:33 »
Ik vind deze discussie een herhaling van zetten. Hier hebben we het al eens zeer uitgebreid over gehad. Alle bekende argumenten over en weer, worden wederom van stal gehaald...

Hoe je hier tegenover staat, is mijns inziens een kwestie van mentaliteit. Ben je meer praktisch ingesteld, dan haal je je schouders op. Ben je meer ideologisch ingesteld, dan zit dit als een graat in je keel.

Beide mentaliteiten zijn respectabel. Maar eens zullen beide groepen het nooit worden....

Daar kwamen we eerder ook al op uit. Het zou m.i. prettig zijn voor de sfeer hier, als dit draadje zou eindigen. Iets nieuws voegt het toch niet toe, en het is potentieel erg schadelijk voor de persoonlijke verhoudingen. Misschien is een slotje wel zo handig?

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #48 Gepost op: 2012/12/09, 19:59:37 »
@ Joris
Bovendien: het was al geweten van de bèta-fase wat Unity 12.10 doet met Amazon (topic Thomas De Graaf) en nu plots zou dat een hot item zijn ?

Ik ga er vanuit dat je het topic over reclame in Ubuntu bedoelt? Dat topic ging niet over privacy, maar over reclame in Ubuntu, en het was niet mijn topic, maar het topic van Pjotr.

Het hebben van een mening over wel of geen ongevraagde reclame in Ubuntu is iets anders dan het wel of niet accepteren van het ongevraagd versturen van gebruikersinformatie over het net. Bijvoorbeeld: mijn mening over het tonen van ongevraagde reclame is duidelijk, dat keur ik af, voor wat betreft het versturen van zoekopdrachten over het net, daar heb ik geen sterke mening over. Het is dus een ander onderwerp, waar mensen andere meningen over kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 20:04:44 door Thomas de Graaff »

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #49 Gepost op: 2012/12/09, 20:10:21 »
-
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 20:27:48 door Vistaus »