Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox  (gelezen 764 keer)

Offline wappapa

  • Lid
Ik heb onlangs Lubuntu geinstalleerd op een systeem waar ik voorheen Windows 7 op draaide . Na installatie ontdekte ik dat de windows restore partitie verdwenen was van de harde schijf dus ik kan Windows niet opnieuw installeren want ik heb geen cd rom speler in mijn laptop. Op zich geen ramp als Lubuntu maar goed werkt. Maar dat doet het niet. Ik liep namelijk vast toen ik nautilus-dropbox wilde installeren. Kennelijk zijn er nu gebroken pakketten en is de synaptic pakket manager geblokkeerd en wat ik ook probeer, ik krijg de blokkade er niet af.
In Lxterminal heb ik geprobeerd om de vastloper met diverse 'sudo apt- ' commando's uit te voeren (update, remove etc) zonder resultaat.  Ook 'sudo dpkg --configure -a' uitgevoerd alsmede Een lock bestand op var\lib\dpkg heb ik kunnen verwijderen maar dat leverde ook geen resultaat op. Ook geprobeerd de synaptic pakket manager te verwijderen. Ik kreeg daarop een scherm dat nautilus-dropbox geconfigureerd wordt welk proces stopte zonder dat ik de behorende schermen kon afsluiten. Ik weet het nu ook niet meer. Heb echt hulp nodig; wie helpt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/01, 20:10:12 »
Lubuntu en nautilus-dropbox zijn niet verenigbaar: nautilus is de bestandsbeheerder van de gnome omgeving (en Unity), maar niet van de Lubuntu werkomgeving.

Je informatie is vaag: start je Lubuntu niet meer op, of is het enkel pakketbeheer dat niet meer werkt? Zeker geen paniekvoetbal doen (laten we hopen dat dat straks ook niet hoeft  :evil: ). Het is nooit een slecht idee hier eens wat van de foutmeldingen uit de terminal te posten.

Probeer eerst nog eens
sudo apt-get install -f

Lukt dat niet, probeer dan eens deze opschoonprocedure.

Offline wappapa

  • Lid
Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/01, 21:01:10 »
Dank je wel Vanadium voor je reactie. Altijd fijn als er iemand bereid is om te helpen.
Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en de schoonmaakprocedure uitgevoerd. Daarna heb ik synaptic opgestart en kreeg dit: 'E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
E: _cache->open() failed, please report.'  Dit commando heb ik vanmiddag diverse keren uitgevoerd en net weer. Dit verschijnt er in de terminal:
peter@peter-X501A1:/var/lib/apt$ sudo dpkg --configure -a
Instellen van nautilus-dropbox (0.7.1-2) ...

Dropbox is the easiest way to share and store your files online. Want to learn more? Head to http://www.dropbox.com/

Downloading Dropbox... 100%

En daarna gebeurt er niets meer. Ook terminal komt niet terug in de prompt. Wat nu?

Offline vanadium

  • Lid
Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/02, 13:28:14 »
Probeer eens
sudo apt-get --purge remove nautilus-dropbox

Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/02, 15:34:07 »
Citaat
Lubuntu en nautilus-dropbox zijn niet verenigbaar: nautilus is de bestandsbeheerder van de gnome omgeving (en Unity), maar niet van de Lubuntu werkomgeving.

(zal waarschijnlijk niet goed gekwoot zijn--ik moet nog veel leren...)

Niet dat ik het beter wil weten, Vanadium, maar Nautilus (en DropBox) doen het hier gewoon op mijn museumstukken PC2 en Laptop (zie beneden), die beide onder Lubuntu draaien... Ik had Nautilus nodig om DropBox te kunnen installeren, begreep ik. Kan ik nu problemen verwachten...?

Brundibar
PC2 (2007): Acer E946GZ, 2x Pentium D 3,00 GHz, 1GB RAM, GeForce 210, Edubuntu 14.04 32bits
Laptop (2004): Medion MIM2060, 1x Pentium M 1.7 GHz, 512MB RAM, Lubuntu 14.04 32bits

Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/02, 15:36:44 »
Citaat
Lubuntu en nautilus-dropbox zijn niet verenigbaar: nautilus is de bestandsbeheerder van de gnome omgeving (en Unity), maar niet van de Lubuntu werkomgeving.

(zal waarschijnlijk niet goed gekwoot zijn--ik moet nog veel leren...)

Niet dat ik het beter wil weten, Vanadium, maar Nautilus (en DropBox) doen het hier gewoon op mijn museumstukken PC2 en Laptop (zie beneden), die beide onder Lubuntu draaien... Ik had Nautilus nodig om DropBox te kunnen installeren, begreep ik. Kan ik nu problemen verwachten...?

Brundibar

Het kan dat Nautilus een desktop erbij projecteert omdat je het zonder nautilus --no-desktop start. Maar dat is het enige, verder werkt het goed. Als je Nautilus start met nautilus --no-desktop (via de terminal of ALT+F2), dan projecteert ie er geen desktop bij en opent als normaal in GNOME/Unity.

Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/02, 16:15:19 »
Citaat
Lubuntu en nautilus-dropbox zijn niet verenigbaar: nautilus is de bestandsbeheerder van de gnome omgeving (en Unity), maar niet van de Lubuntu werkomgeving.

(zal waarschijnlijk niet goed gekwoot zijn--ik moet nog veel leren...)

Niet dat ik het beter wil weten, Vanadium, maar Nautilus (en DropBox) doen het hier gewoon op mijn museumstukken PC2 en Laptop (zie beneden), die beide onder Lubuntu draaien... Ik had Nautilus nodig om DropBox te kunnen installeren, begreep ik. Kan ik nu problemen verwachten...?

Brundibar

Het kan dat Nautilus een desktop erbij projecteert omdat je het zonder nautilus --no-desktop start. Maar dat is het enige, verder werkt het goed. Als je Nautilus start met nautilus --no-desktop (via de terminal of ALT+F2), dan projecteert ie er geen desktop bij en opent als normaal in GNOME/Unity.

Drie dingen geleerd: wat je hierboven schrijft / alt-F2 / kwoten... Dank!

Brundibar
PC2 (2007): Acer E946GZ, 2x Pentium D 3,00 GHz, 1GB RAM, GeForce 210, Edubuntu 14.04 32bits
Laptop (2004): Medion MIM2060, 1x Pentium M 1.7 GHz, 512MB RAM, Lubuntu 14.04 32bits

Offline wappapa

  • Lid
Re: synaptic pakketbeheerder vastgelopen na installatie van nautilus-dropbox
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/02, 22:41:43 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik kwam er toch niet uit en heb het probleem omzeild door lubuntu te upgraden naar Ubuntu 14.04 LTS. Dat is goed gelukt! Probleem opgelost!