Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie linux mint kde omvang  (gelezen 426 keer)

partitie linux mint kde omvang
« Gepost op: 2015/06/08, 15:36:11 »
Geachte Lieden,

Het zou heel goed kunnen dat dit een vraag is vanuit een windows-zienswijze.

Mijn machine heeft een dual - boot van windows 8.1 en Linux Mint 17.1 KDe op een SSD. Het geval wil dat de windows partitie nog maar 6.25 gb over heeft.
In windows wordt altijd aangeraden om een flinke hoeveelheid lege schijfruimte over te houden om diverse redenen.
Nu heb ik om en nabij 60 gb in gebruik voor mijn Linux Mint partitie. Ik gebruik deze vooral voor internet, schrijfwerk en grafische werkzaamheden en alles wat ik produceer wordt op andere harde schijven opgeslagen. Het lijkt mij dat ik voor de linux installatie met benodigede programmatuur helemaal niet zo heel veel schijfruimte nodig heb, dus ik dacht deze terug te brengen naar 20/30 gb zodat de windows schijf wat lucht krijgt.

Zijn er argumenten om de linux partitie juist groter te houden of waarom 20 gb wel weer heel erg klein is? Of zijn er andere zaken die ik in overweging moet nemen voor de grootte van mijn linux partitie ? Ofwel: wat is verstandig?




Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: partitie linux mint kde omvang
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/08, 16:24:26 »
Hou altijd minimaal 20 % vrij op de Linuxpartitie. Alleen zo voorkom je bestandfragmentatie:
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragmenteren-in-Linux-
(punt 3, linkerkolom)

Re: partitie linux mint kde omvang
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/08, 18:34:04 »
Waarom had ik kunnen weten dat jij het antwoord zou gaan geven ? ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: partitie linux mint kde omvang
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/08, 23:22:31 »
Mijn Linux partities zijn nooit groter dan 20GB, maar mijn data staat op een andere partitie, die NTFS geformatteerd is.
Dit kan dus ook op de Windows partitie zijn.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: partitie linux mint kde omvang
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/09, 09:49:14 »
Ron: ik zat inderdaad ook aan een 20gb te denken. De rest van de SSD kan dan fijn naar de windows partitie.
Maar gisteravond heb ik een belangrijke ontdekking gedaan waar ik 50 gb mee heb gewonnen. Het bleek namelijk dat
de savegames van het spel waar ik o.a. een windows partitie voor onderhoud, al tegen de 40 gb in beslag namen (!)
Dat had ik kunnen weten, maar ik stond er niet bij stil.

Ik maak de windows partitie sowieso nog groter, maar nu nog even mijn geheugen opfrissen over hoe dat ook al weer werkt in Gparted.
Maar stond dat nu ook ergens in Pjotr zijn documentatie ? ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.