Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik krijg het belastingprogramma 2013 voor Ubuntu maar niet aan de praat - zucht!  (gelezen 10180 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Sinds enige tijd werk ik met Ubuntu 12.04. Het werken met tekstverwerkingsprogramma's en internet (Firefox/Thunderbird) gaat prima, alleen het downloaden en installeren van software blijft voor mij als relatieve leek een ramp.
Zoals nu ook weer voor de aangifte van de inkomstenbelasting 2013.

Ik heb via een site wat tips en trucs gelezen en die toegepast (http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/).
Op zijn advies heb ik gekozen voor de gz-versie (ib2013_linux.tar.gz). Die heb gestopt in een nieuwe map Belastingaangifte 2013. Nu staan daar een elftal bestanden, waaronder ib2013.zip en ib2013ux (met zo'n wybertje).
En nu? Ik krijg de zaak maar niet aan de praat.
Wie kan me helpen in Jip-en-Janneke-taal om alsnog mijn belastingaangifte gedownload te krijgen?

Wat ik overigens zou willen: een eenvoudig programma, dat zich (net als bij Windows) eenvoudig laat installeren, en dat vervolgens heel eenvoudig via een druk op de knop op te starten is. Zonder je steeds een weg te moeten banen door een doolhof van rare bestanden en extensies. Dat is voor atechnische lui zoals ik nog steeds een bezoeking.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/04, 22:19:31 door STANLAAT »

haar advies* (Steunpunt Almere.nl is van forumlid femke98 en ik kan bevestigen dat ze een vrouw is ;))

Een hoop programma's op internet zijn gewoon in .deb-formaat. Download, dubbelklik, klik op Installeren en klaar. Niks rare extensies. Zelfs de Belastingdienst bied bewoon een .deb aan op http://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2013_linux
(directe link naar de download: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2013_1.10_i386.deb)
Download hem, dubbelklik (of rechtermuisknop --> Openen met Ubuntu Softwarecentrum), klik op Installeren en open hem via de Dash (Ubuntu-knop linksboven).
« Laatst bewerkt op: 2014/03/04, 22:30:40 door Vistaus »

Offline STANLAAT

  • Lid
Oeps! Er gaat dan iets niet goed. Als ik klik op de link met de download, krijg ik een raar bestand met tekens zoals de volgende regel:
���������n�6�}�S��]~,��i{hE� g�k�ZI�����יִ���݃S��X�XI�� ��l/^�xk�F��x7�Jy��U����Ku�ڋ/�qY�ܶ�8����sϿR6���xX^8�Θ���Ͽ�ʈ�V���8:Dp�9��\��

Ergens gaat er iets mis, vrees ik.


@Stanlaat: Dan gebruik je wel een vreemde webbrowser want hier gaat het gewoon goed...

Doe anders eens rechtermuisknop op die link --> Link opslaan als (o.i.d.)

Oeps! Er gaat dan iets niet goed. Als ik klik op de link met de download, krijg ik een raar bestand met tekens zoals de volgende regel:
���������n�6�}�S��]~,��i{hE� g�k�ZI�����יִ���݃S��X�XI�� ��l/^�xk�F��x7�Jy��U����Ku�ڋ/�qY�ܶ�8����sϿR6���xX^8�Θ���Ͽ�ʈ�V���8:Dp�9��\��

Ergens gaat er iets mis, vrees ik.

Bij mij doet de link in FireFox dit ook.
Webbrowser Qupzilla gebruikt en daar wordt met 1 keer klikken het "deb" bestand gedownload.

In FireFox het bestand gedownload met de Add-On "downthemAll". Dat werkt ook.

Ah, dank anton_2. Daar zal het dan aan liggen. Je zou verwachten dat FF prima met die link omgaat maar kennelijk niet. Ik gebruik QupZilla en had de link niet in FF getest.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Oeps! Er gaat dan iets niet goed. Als ik klik op de link met de download, krijg ik een raar bestand met tekens zoals de volgende regel:
���������n�6�}�S��]~,��i{hE� g�k�ZI�����יִ���݃S��X�XI�� ��l/^�xk�F��x7�Jy��U����Ku�ڋ/�qY�ܶ�8����sϿR6���xX^8�Θ���Ͽ�ʈ�V���8:Dp�9��\��

Ergens gaat er iets mis, vrees ik.

Bij mij doet de link in FireFox dit ook.
Webbrowser Qupzilla gebruikt en daar wordt met 1 keer klikken het "deb" bestand gedownload.

In FireFox het bestand gedownload met de Add-On "downthemAll". Dat werkt ook.
Dat ligt niet per se aan Firefox, ze hebben bij de belastingdienst een foutje in hun webserver. Die geeft bij het downloaden aan dat het een textbestand is en dat klopt natuurlijk niet. Maar Firefox laat het bestand braaf als een textbestand zien wat de gekke tekentjes oplevert.

In de header staat:
Content-Type:"text/plain; charset=utf-8"En dat zou moeten zijn:
Content-Type:"application/x-debian-package"

Lekkere hulplijn daar. Als ze Linux ondersteunen op hun website, dan moeten ze dat ook aan de telefoon wel doen. Gelukkig is rechtermuisknop --> Opslaan als een mooie workaround om de deb op te slaan maar goed, wel een zooitje bij de Belastingdienst, zeker als ze zomaar de hoorn erop gooien :o Gewoon doorzetten femke98, laat ze je niet kisten! :)

Bij mij in Firefox gaat het ook mis.
I.p.v. dat het bestand wordt gedownload wordt het in Firefox als een web pagina geopend.

De workaround van Vistaus werkt, maar het is natuurlijk geen acceptabele oplossing.

Online softbart

  • Lid
Proest......................
Voor de gein de rpm gedownload......................... niks geen tekst editor.......................   gewoon gezellig een audio

groet,

Theo

Offline STANLAAT

  • Lid
Inmiddels heb ik de add-on DowntheMall geïnstalleerd, Verder heb ik nu in mijn persoonlijke map een map ib2013 staan, met daarin twee deelmappen: Bin en Share. Daar stokt het echter verder weer. Als ik op Bin klik, krijg ik de mogelijkheid om vooringevulde gegevens te downloaden. Als ik daarop klik, krijg ik vervolgens de melding dat 'de beveiligde downloadsite wordt geopend in uw browser, waarna dit programma sluit.' Dat blijkt echter niet het geval: als ik op 'ja' klik, word ik uit het programma geknikkerd, en begint het hele spelletje weer van voren af aan. Er wordt nergens een programma geopend, en hoewel er steeds een nieuw venster 'Bin' wordt geopend, wordt het belastingprogramma niet geopend en worden de gedownloade gegevens ook niet geïntegreerd in het aangifteprogramma.
Ik zal met mijn domme alfakop wel weer wat over het hoofd hebben gezien, maar wat?
Aangifte doen is zo al een belasting op zich...  :(

Nogmaals: download de DEB via rechtermuisknop --> Link opslaan als en installeer die deb door te dubbelklikken. Dan configureert alles beter dan via die gz.

Nogmaals: download de DEB via rechtermuisknop --> Link opslaan als en installeer die deb door te dubbelklikken. Dan configureert alles beter dan via die gz.

Is dat 32 of 64 bit programma  op de site van de belastingdienst.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Nogmaals: download de DEB via rechtermuisknop --> Link opslaan als en installeer die deb door te dubbelklikken. Dan configureert alles beter dan via die gz.

Is dat 32 of 64 bit programma  op de site van de belastingdienst.

32-bit. Installeert dus prima op zowel 32 als 64-bit :)

Offline STANLAAT

  • Lid
Zojuist ben ik er dan eindelijk in geslaagd om de belastingaangifte als Debian-bestand te downloaden, te installeren en te openen. Wow! Dat is al een forse stap in de goede richting. Het programma staat nu met een snelkoppeling in de map Downloads. Ook is het gelukt om de vooringevulde gegevens van de Belastingdienst erin te integreren.
Er is echter nog één onhandig dingetje: elke keer als ik het programma open, vraagt hij steeds weer om een lettertype te kiezen. Ook vraagt hij iedere keer weer opnieuw of de gedownloade gegevens van de Belastingdienst ingevuld moeten worden.  Vreemd, het je zou zeggen dat je dat soort dingen alleen de eerste keer op hoeft te geven; daarna zou het gewoon in het systeem opgeslagen moeten zijn. Is dit nog een kleine onvolkomenheid, of heb ik bij de installatie nog iets over het hoofd gezien?

Ik ben niet anders gewend dan dat ie steeds weer om de gedownloadde gegevens vraagt... was vorige jaren ook al zo, zelfs in de Mac OSX-versie.

Offline anne324

  • Lid
Het lukt me inderdaad nog steeds niet; ik heb de tips en trucs door gelezen en die opgevolgd, de gz versie binnengehaald, maar het inlezen van het ingevulde formulier lukte niet en het wiebertje waar eerst wel een in te vullen formulier achter zat wil niet meer openen.

Ook de debversie lukt niet: ik kreeg ook het volgende op mijn scherm: ���������n�6�}�S��]~,��i{hE� g�k�ZI�����יִ���݃S��X�XI�� ��l/^�xk�F��x7�Jy��U����Ku�ڋ/�qY�ܶ�8����sϿR6���xX^8�Θ���Ͽ�ʈ�V���8:Dp�9��\��

Ik gebruik ubuntu 12.4  Als je nog wat tips hebt; graag.  Anne

.deb versie lees het hier:

http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Het is niet zo moeilijk !!

Goed geschreven, die handleiding! Erg handig om in de toekomst naar te linken :)

Kleine tip wel: herstarten na het installeren van de extra lettertypen is niet persé nodig. Als je het commando
sudo fc-cache -f -v
ingeeft, ververst ie de lettertypedatabase zodat alle programma's nieuw geïnstalleerde lettertypen zien :)

Gelukkig hebben we nu de .deb en daar hoef je dus helemaal geen lettertypes voor te installeren. Handig!!

Inderdaad! In dit geval hebben ze het dan toch een keer makkelijker gemaakt bij de Belastingdienst ;)

Offline anne324

  • Lid
Bedankt voor de tips. Ik heb nu wel het aangifteformulier (de deb versie) weten de downloaden en de vooringevulde informatie,

De informatie op steunpunt Almere vertelt me het volgende: Als u dan het aangifteprogramma opstart, moet u dat bestandje met uw gegevens invoeren. Dit doet u door op “Open bestand’ te klikken.  Alleen krijg ik niet zo´n mooi blauw scherm te zien, met de mogelijkheid om door te klikken. (open bestand). Als ik op de rechtermuisknop klik bij de gedownloade gegevens, en ik verwijs naar het ´wiebertje´ (de uitgepakte debversie), dan krijg ik weer de oningevulde pagina. Als ik de gedownloade informatie direkt wil openen dan krijg ik een tekstversie. Als je nog suggesties hebt, graag.

Anne




Offline Nollie

  • Lid
Nogmaals: download de DEB via rechtermuisknop --> Link opslaan als en installeer die deb door te dubbelklikken. Dan configureert alles beter dan via die gz.

Dankjewel. Dit werkt. Link = Koppeling. Inmiddels deb geïnstalleerd op 64 bit.
Ik heb nog nooit aangifte gedaan via Linux. Spannend.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Femke98; ik begrijp dat je je best doet maar jouw oplossing is ook niet de beste hoor. Wat mij een beetje tegen de borst stuit is het oeverloze gemekker in zo'n vraag. Er zijn mensen die willen overstappen van Windows maar door al die wise-guy-woman oplossingen weer snel afhaken. De beschrijving van Pjotr op zijn website is ook niet alles voor een nieuweling. Wil ik het nog niet eens hebben over mensen die hun bestanden niet laten staan waar dezen standaard door programma's worden neergeplant.

Wil ik het nog niet eens hebben voor kleine ondernemers die ipv IB een WA bestand moeten hebben of een VB. Dan werkt dus alleen de directe download link voor de tar.gz want er is geen .deb beschikbaar. Voor particulieren kun je. met veel zoeken, op de website van de belastingdienst iets downloaden. Als ondernemer dus niet. Je moet inloggen om  je aangiftes te downloaden en daar heb je niet eens een keus uit 4 opties. Ik heb hierover een schriftelijke klacht ingediend bij de Bd. Ook een cc naar het EP bij Nelie Kroes die zegt te pleiten voor ict. Die laatste laat weten hier niet aan te kunnen doen.  >:( Bellen helpt echt niet hoor; waar wordt dat geregistreerd?

Het zou gewoon helpen als er een goede beschrijving 'voor Dummies',  stap voor stap met uitleg komt. Plaatjes is leuk maar een stripboek zonder ballonnen wordt door een ieder anders gelezen.

Succes
Marco
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

De instructies van femke98 zijn juist voor dummies mét plaatjes erbij. Als je haar instructies van een paar stappen met plaatjes niet kunt volgen, dan kun je ook op Windows of Mac OSX het aangifteprogramma niet installeren want dat is dan net zo moeilijk.

Edit: oh wacht, laat mijn post ook maar zitten. De reactie hierop zal wel weer zijn dat ik een 'expert' ben zeker... (ondanks dat ik dat niet ben)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/21, 13:18:16 door Vistaus »

Offline RicardoLW

  • Lid
Ik kreeg de linux variant van het aangifte programma 2013 niet goed aan de praat. Inmiddels gewoon de windows variant met wine geinstalleerd. Loopt super.