Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?  (gelezen 828 keer)

Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Gepost op: 2015/12/25, 15:47:04 »
Voordat ik overschakel van W7 naar Ubuntu wil ik een volledige back-up maken van de HDD op mijn W7 desktop om daar later onder Ubuntu mee verder te kunnen. Hiervoor heb ik een (nieuwe) 1 TB schijf nodig. Bij het oriƫnteren naar een nieuwe schijf wordt vermeld: voor Windows geformatteerd. Op het forum wordt gezegd de schijf dan als NTFS te formatteren. Is dat nodig? of kan Ubuntu toch met de onder Windows geformatteerde back-up overweg.

Verder worden de externe HDD aangeboden met USB2.0, USB 3.0 of USB3.0/2.0 compatible. Mijn huidige W7 desktop heeft USB2.0. Wat is wijs? Met het oog op de toekomst toch USB3.0/2.0 compatible kopen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/25, 17:25:40 »
Ubuntu kan overweg met een ntfs geformatteerde harde schijf. Je kan dus eenvoudig al je data uit je Windows installatie veilig stellen op een externe USB harde schijf die geformatteerd is met ntfs. De harde schijf kan dan later aan Ubuntu gekoppeld worden om de data binnen het Ubuntu systeem te kopiƫren.

Ook Ubuntu kan overweg met USB 3.

Offline Anco

  • Lid
Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/27, 22:21:03 »
Wat al gezegd is, ntfs is handigste, ook standaard keuze van windows volgens mij voor grote schrijven (groter dan klein usb stickje)
Met ook op toekomst zou ik ook voor USB 3 gaan. Snelheidswinst is zeer goed te merken tussen USB 2 en 3 en zeker met schrijf van 1TB waar je nog wel even mee wilt doen lijkt mij is dat handige keuze.  Scheelt in toekomst hoop tijd met dingen backuppen of terugzetten.

PS: USB 3 is als goed is backwards compatible. Dus schrijf kopen waar alleen usb 3 op staat zou geen probleem moeten zijn.  (enige punt kan zijn dat USB 3 meer stroom kan leveren, en dat een schrijf die op USB 3 geen extra voeding nodig heeft, deze op usb 2 wel nodig heeft)
Linux user #485563

Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/28, 12:26:10 »
Dank voor de snelle reacties, de HDD is ondertussen besteld (moest nog tegoedbon inwisselen). HDD formatteren en dan eerst backup maken. Zal een Y kabeltje gebruiken voor de backup. Als ik het goed begrepen heb levert de USB poort op de achterkant van de desktop ook meer power dan de poort op de voorkant.

Dan verder met het boek van Hein van Dijk en Gerrit Bruijnes.

Ik denk niet dat ik nog overstap (voor het eind van het jaar) naar W10. Ik ben bang dat ik weer in een upgrade storm van drivers terecht kom en mogelijk weer randapparatuur vervroegd af moet schrijven (Ik heb nu een OEM versie van W7 die ik na een upgrade naar W10 kwijt ben). Dan liever voorlopig een dual boot W7/Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/28, 12:48:45 door greenfrogg »

Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/29, 15:56:26 »
Formatteren NTFS was reeds voorbereid. Linux staat vermeld in het FAT32 gedeelte......... Nu de back-up maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/29, 18:26:37 »
Wat is de meerwaarde van twee partities voor deze externe schijf? Ik zou die harde schijf helemaal in ntfs formatteren mocht ik nog windows gebruiken. Ik gebruik geen Windows en formatteer derhalve al mijn externe schijven in ext4.

Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/29, 19:05:26 »
Wat is de meerwaarde van twee partities voor deze externe schijf? Ik zou die harde schijf helemaal in ntfs formatteren mocht ik nog windows gebruiken. Ik gebruik geen Windows en formatteer derhalve al mijn externe schijven in ext4.

Goede vraag! Dat vroeg ik mij ook af. Daarbij geven ze de raad de schuif naar rechts te bewegen als je bestanden wilt uitwisselen tussen besturingssystemen, meer FAT32 dus (zie de tekst op de afbeelding). Niet wetende wat de toekomst brengt ben ik dan weer gelijk aan het twijfelen. Ik moet nu ca 600GB Back-uppen en heb de schijf in eerste instantie zo als in het voorbeeld geformatteerd. Aan de back-up ben ik nog niet toegekomen. Ook daar weer twijfel of ik het programma van LaCie ga gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe back-up data (W7) maken en gebruiken in Ubuntu, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/30, 10:22:23 »
Hoe het met OSX zit, weet ik niet, maar in linux kan je alvast lezen en schrijven op ntfs. fat heeft te veel beperkingen om betrouwbaar te gebruiken voor dergelijke grote volumes.

Voor backup zou ik zeker wegblijven van de lacie software. Ik gebruik rsync:

rsync -av ~/Documents /media/<mijnhardeschijf/

wat volautomatisch een volledige kopie maakt van de Documents folder naar een externe harde schijf. De volgende keer dat dit programma uitgevoerd wordt, worden enkel de sindsdien gewijzigde bestanden overgekopieerd. Zo heb je binnen een minuut je reservekopie volautomatisch up to date gebracht. (Let op: de optie -a onderstelt dat je harde schijf in ext4 geformatteerd is, of in een ander bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt.)