Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu  (gelezen 4024 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Gepost op: 2011/05/08, 18:24:01 »
Ik heb de laatste paar dagen hier en daar wat vertaald bij het Xfce-project (bovenstrooms dus). Voor Xfce-4.8, die ook in Xubuntu 11.04 zit. Daar is aardig wat te doen, dus ik ben nog lang niet klaar.

Wat mij interesseert: wanneer en hoe worden bovenstroomse Xfce-vertalingen benedenstrooms ingesluisd in de nieuwste stabiele Xubuntuversie (11.04)?

Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/08, 20:21:26 »
Goed werk Pjotr! :)
Voor zover ik weet worden de po-bestanden gesynct tussen bovenstrooms (Xfce) en benedenstrooms (Launchpad Translations), of in ieder geval geïmporteerd door LT.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/08, 21:46:55 »
Dank voor je reactie, maar ik hoop eigenlijk op een antwoord van de vertaalploeg.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/09, 14:52:47 »
OK, hierbij een verzoek aan de vertalersploeg van Ubuntu-NL: zouden jullie de bovenstroomse vertalingen van Xfce nu alvast willen overnemen in Xubuntu 11.04?

Ik heb de meeste pakketten inmiddels op 100 % gekregen. De vertaling is nog verre van foutenvrij en soms een mengelmoes, maar al stukken vollediger dan eerst. Hiermee kunnen de Nederlandse Xubuntugebruikers voorlopig even vooruit, totdat ik alle vertalingen van de pakketten nog eens integraal tegen het licht heb gehouden.

Uiteraard zal ik het ook weer melden wanneer die kwaliteitsslag is voltooid, maar zoals gezegd: ik zou graag zien dat we daar niet op gaan zitten wachten.....

Hier zitten de taalpakketten:
https://translations.xfce.org/projects/p/xfce/r/xfce-4-8/l/nl/

Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/09, 14:58:48 »
Ik ben dan wel niet van het vertaalteam, maar even een noot voor jou Pjotr: als de vertaling geïmporteerd wordt voor een stabiele release, dan komt ie niet door de reguliere updates. Iedereen die dan de vertaling wil, moet de Ubuntu Language Pack PPA toevoegen.

Just so you know ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/09, 22:34:10 »
Jahhh, maar waar blijft de reactie van de vertalersploeg nou....  :'(

Ik heb trouwens inmiddels weer een paar uur gestoken in het verbeteren van de Xfce 4.8-vertalingen. Een dikke 7 zijn ze nu toch wel waard, denk ik (zonder te willen opscheppen)....  :P

Het zou fantastisch zijn als ze worden opgenomen in Xubuntu 11.04. al dan niet via een PPA.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/09, 23:01:56 door Pjotr »

Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/09, 23:17:46 »
De Language Pack PPA is overigens een beproefde, stabiele PPA. Het enige wat erin komt is taalpakket-updates en daar kan eigenlijk niks mis mee gaan (hooguit een foute vertaling van iemand maar dat is een ander verhaal =D). Maar wel goed dat je zo toppie bezig bent Pjotr! :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/10, 00:48:31 »
Dag Pjotr, ten eerste mooi om te zien dat je hiermee bezig bent geweest.
Zelf kan ik nog niet zo goed antwoord geven. Ik weet niet of wij de vertalingen van jou zomaar over kunnen nemen.
Het vertaalteam is het best te bereiken via de mailinglijst (ubuntu-l10n-nl@lists.ubuntu.com), deze wordt door de meeste vertalers wel gelezen. In tegenstelling tot dit forum.

Stuur je hier even een mailtje naartoe? Anders zal ik later wel weer deze discussie aanzwengelen en vragen of de andere vertalers raad weten met jouw vraag.

Ik heb dit punt ook voor de zekerheid alvast op de agende van de komende vergadering gezet.


moderator-edit: wijziging terug ongedaan gemaakt...
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 21:01:52 door Prosper »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/10, 15:04:08 »
@Rachid: dank voor je reactie. Ik heb inmiddels een bericht gestuurd naar jullie verzendlijst.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 12:57:33 »
De vertalingen voor xfce-4.8 (die ook in Xubuntu 11.04 zit) staan nu bovenstrooms op 100 % Nederlandse vertaling. Behalve de juridische teksten (gaap) en de handleidingen.

In overleg met Rachid (die de Xubuntuploeg heeft aangesproken) heb ik foutmeldingen gedaan op Launchpad, voor elk vertaald Xfce-pakket. Hopelijk komt de boel nu snel in Xubuntu 11.04, via de gewone updates....  :)

Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/11, 20:40:36 »
De vertalingen voor xfce-4.8 (die ook in Xubuntu 11.04 zit) staan nu bovenstrooms op 100 % Nederlandse vertaling. Behalve de juridische teksten (gaap) en de handleidingen.

In overleg met Rachid (die de Xubuntuploeg heeft aangesproken) heb ik foutmeldingen gedaan op Launchpad, voor elk vertaald Xfce-pakket. Hopelijk komt de boel nu snel in Xubuntu 11.04, via de gewone updates....  :)

Dit is fantastisch nieuws!
Met mij zullen nog vele anderen blij zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/11, 22:46:40 »
Dit is fantastisch nieuws!
Met mij zullen nog vele anderen blij zijn.

We weten nog niet of het gaat lukken voor 11.04.... Voor 11.10 wel, dat is zeker.
Maar 11.04 is nog de vraag...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/19, 22:15:38 »
Vandaag heb ik contact gehad met de Xubuntu-ontwikkelaars over de nieuwe vertalingen:
* U praat nu op #xubuntu-devel
* Onderwerp voor #xubuntu-devel is: Xubuntu Development | Want to get involved? See: http://xubuntu.org/contribute | #xubuntu for support, #xubuntu-offtopic for general discussion | Schedule: https://wiki.ubuntu.com/OneiricReleaseSchedule | Wiki: https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu
* Onderwerp voor #xubuntu-devel is ingesteld door charlie-tca op Thu Apr 28 14:56:10 2011
-ChanServ- [#xubuntu-devel] Welcome to #xubuntu-devel. This channel is publicly logged at irclogs.ubuntu.com. Use of this channel implies acceptance of the terms at https://wiki.ubuntu.com/IRC/TermsOfService
<Pjotr> Hello, I'm a member of the upstream Dutch translation team for Xfce. Recently, RawChid spoke to mr_pouit about transferring critically improved Dutch translations of Xfce 4.8, to the updates of Xubuntu 11.04.
* charlie-tca (~cjk@ubuntu/member/charlie-tca) heeft #xubuntu-devel verlaten ("Looks like I'm going now ...")
<Pjotr> mr_pouit then advised to make a separate bug report on Launchpad, for each newly translated Xfce package. I've done that a week ago. mr_pouit is not here, it seems.... can somebody else inform me about the progress in this matter? :-)
* charlie-tca (~cjk@ubuntu/member/charlie-tca) is binnengekomen bij #xubuntu-devel
<micahg> Pjotr: I haven't seen the bugs, but the process would be, get the new translations in the versions in oneiric, then you can SRU them to natty
<Pjotr> How can I get them in oneiric? They are now here:  https://translations.xfce.org/projects/p/xfce/r/xfce-4-8/l/nl/
<charlie-tca> They will come into oneiric when we sync the packages shortly
<charlie-tca> Then we will push them back into natty, normally
<charlie-tca> By having the bugs, we won't forget them
<Pjotr> OK, sounds great.... when will the next sync happen?
<charlie-tca> I don't have dates, but I belioe
<charlie-tca> I believe it is in progress now, so should be within a week or two
<micahg> autosync is happening from Debian, so I assume Debian is packaging these new versions
<charlie-tca> That's the normal route. If mr_pouit sees they are not up to date, he packages to Debian and then syncs the packages
<Pjotr> charlie-tca: That's pretty quickly. And how long do you think it'll take after that, to push back the translations into natty?
<charlie-tca> I don't really have a timeframe for that.
<charlie-tca> Alpha1 is june 2, so the sync has to happen soon
<micahg> ? what does one have to do with the otehr
<Pjotr> charlie-tca: maybe you can give a rough estimate for the push back into natty?
<charlie-tca> Usually want the latest stuff in the first milestone, if possible
<charlie-tca> Pjotr: can't even begin to guess
<micahg> is there a list of bugs?
<Pjotr> micahg: I can provide it, if you have a moment...
<charlie-tca> https://bugs.launchpad.net/bugs/781039
<ubottu> Ubuntu bug 781039 in exo (Ubuntu) "Critically improved Dutch translation available upstream" [Undecided,New]
<micahg> Pjotr: or just give me your LP id name and I can see which bugs you reported :)
<charlie-tca> That should have most of the packages attached
<micahg> Pjotr: nm, got it
<Pjotr> this is my Launchpad ID: https://launchpad.net/~computertip
<micahg> so, we have 13 packages to update
<Pjotr> Yup, I've been pretty busy... :P
<charlie-tca> :-)
<micahg> so, if mr_pouit gets this into Debian, we can sync them over into Ubuntu and then get them into Natty
<Pjotr> I've tried contacting mr_pouit through his Launchpad account, but received no response yet
<Pjotr> I have to go now. Thanks for your answers. I trust the matter is in good hands. :-)
<charlie-tca> Thanks for those bugs.

Kortom: de zaak lijkt goed op koers. Ik heb er vertrouwen in, dat we binnen afzienbare tijd een volledig Nederlands vertaalde Xubuntu 11.04 hebben.  :)

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/20, 14:36:54 »
Goed bezig Pjotr.  :)

De mensen die Xubuntu in het Nederlands hebben zullen hier zeker blij mee zijn en ik hoop dat je ergens een keer wat hulp krijgt want het lijkt me een hoop werk.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xfce-vertalingen overbrengen naar Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/27, 19:42:33 »
Lees het nu pas ,inderdaad daar zou ik blij mee zijn .. geweldig werk Pjotr. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.