Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?  (gelezen 365 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?
« Gepost op: 2020/05/25, 22:47:28 »
Ik wil mijn foto's van een USB-schijf naar mijn harde schijf op de desktop computer halen. Dat zijn er een 30.000.

Met gewoon kopiëren (of verplaatsen) duurt dat even (een dikke 3 kwartier), maar ... de computer draait dan wel aan volgas en er is weinig ruimte om nog iets anders te doen.

Bij cloud-synchronisatie (vb. dropbox) kan ik, als ik dat wil, de snelheid van uploaden of downloaden tijdens het synchroniseren limiteren. Da's soms handig.

En dus ... kan ik bij "gewoon" kopiëren of verplaatsen op een of andere manier ervoor zorgen dat dit aan gelimiteerde snelheid / debiet gebeurt?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/26, 09:07:03 »
Als je de kopieslag nu eens doet als je de PC even niet nodig hebt, gebruik dan rsync, dat kun je afbreken (Ctrl+C) en later weer opnieuw starten.

Terminal:
rsync  --help # voor opties.Voorbeeld:
rsync -avz -P --stats --delete-after /media/gebruiker/USBnaam/bronmap/ /home/gebruiker/Afbeeldingen/doelmap/Als je de overdracht wil staken, Ctrl+C
Hervatten? open een terminal, druk een (aantal) malen op de omhoog(omlaag) pijltjestoetsen tot je de juiste odracht weer voor hebt, enter en de sync opdracht gaat verder waar deze gebleven was.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

  • Lid
Re: Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/26, 09:25:43 »
Dat is geen slecht idee.

Ik gebruik nu ook al (G)rsync daarvoor. Het hernemen van een gepauzeerd proces vergt echter wel nogal wat discipline, zeker als je, zoals ik, meerdere grsync-opdrachten hebt. Ik synchroniseer nl. niet in één zwik heel mijn home-map, maar doe het per map 1 niveau lager (afbeeldingen, video's, muziek, documenten, ...).

Maar grsync is inderdaad het meest betrouwbare systeem om "traag" te kopiëren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/26, 09:51:05 »
Je vraag verwondert mij wel wat, of het zou moeten zijn dat je werkt op een oudere computer met weinig geheugen. Normaal zou je systeem nog behoorlijk responsief moeten blijven terwijl een kopieeractie bezig is. Processen tijdens multitasking (nog) lagere prioriteit geven kan in linux in principe met de "renice" opdracht, maar het is wellicht nogal technisch: je moet het proces eerst identificeren, dan zijn prioriteit aanpassen.

Mocht je rsync gebruiken, dan zou je op voorhand de prioriteit van het proces kunnen verlagen met een commando in de vorm van
nice -n 19 rsync ....
Zoals Debaas aangeeft: je kan rsync steeds onderbreken - volgende keer gaat ie verder waar ie gebleven was.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Kan je traag kopiëren (of met een snelheidslimiet)?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/26, 10:10:16 »
De verwondering voor mijn vraag begrijp ik. Ik leg de situatie even uit.

Door geknoei (van mijn kant, maar dit terzijde) moest ik héél mijn Kubuntu opnieuw installeren. Dat betekent ook dat ik al mijn bestanden, mooi met grsync gebekkeupt, terug moet laden naar mijn harde schijf. Dat zijn al snel enkele tienduizenden bestanden en dat duurt dus, zegge en schrijve, een uur à twee uur.

En ondertussen wilde ik alvast mijn klassieke programma's installeren, die niet standaard mee in een fresh install van Kubuntu zitten: digikam, Qgis, Audacity en nog wat zaken.

Ik wilde dus zo snel mogelijk terug up and running zijn, terwijl op de achtergrond mijn bestanden terug werden geplaatst op mijn harde schijf.

En vanwege het ondertussen lopende kopieerproces van mijn backup naar de harde schijf én het tegelijk installeren van nieuwe programma's én dat ik nog wat werk uitvoerde in Firefox, vroeg ik me af ...

"Is het mogelijk om een kopieerproces trager te laten uitvoeren, zodat het computergeheugen niet bijna volledig opgeslokt wordt door dat kopieerproces?"

Het is nl. bv. bij cloudservers wél mogelijk om het synchroniseren te limiteren tot een bepaald debiet.

Maar uiteindelijk vermoedde ik ook al dat grsync het ideale systeem zou zijn om "geleidelijk" een kopie te herstellen.


Mijn vraag is dus voldoende beantwoord.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM