Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?  (gelezen 2233 keer)

Offline Knelis

  • Lid
Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?
« Gepost op: 2015/02/18, 22:21:21 »
Ruim een jaar geleden heb ik ten behoeve van een tweetal wat oudere dames die nog nooit met een computer hadden gewerkt een desktop PC met Ubuntu 12.04 geïnstalleerd. Omdat de modem van KPN op de begane grond is geïnstalleerd, en de PC in een werkkamer op de tweede verdieping en de PC niet is voorzien van WiFi heb ik de verbinding tot stand gebracht met een set van twee PowerLine adapters van het merk D-link. Dat werkte bij mij thuis goed. Echter in het huis van de dames levert de verbinding herhaaldelijk problemen op. De LED die de kwaliteit van de verbinding weergeeft licht meestal groen op, aangevend dat de verbinding prima is. Vaak echter loopt de kwaliteit terug en wordt de LED geel, daarna rood en dooft tenslotte aangevend dat de verbinding geheel is weggevallen. Dat kan soms enkel uren duren, en soms een hele dag. Een oorzaak is niet te vinden. Wisselen van stopcontacten en toepassen van adapters van een andere fabrikant (TP-Link) leidden niet tot verbetering. Ik overweeg daarom om een WiFi-kaart in de PC te installeren.
Aangezien ik mij niet voldoende deskundig voel op het gebied van Linux om daarin aanpassingen aan te brengen, en bovendien de PC waar het om gaat 35km bij mij vandaan staat, zoek ik een oplossing die gewoon met simpel installeren in één keer goed werkt en me niet in de problemen brengt. Wanneer ik daarvoor naar Ubuntu-compatibele oplossingen zoek op http://www.linux-hardware-guide.com/category/network/wireless, vind ik slechts enkele kaarten die suggereren zonder aanpassingen in Linux  toepasbaar te zijn. Ik zie:

    Edimax EW-7612pln die sinds Ubuntu 9.10 zou werken met kerneldriver rtl8192se
    TP-Link TL-WN881ND die zou werken met kerneldriver ath9k
    TP-Link TL-WN851ND die zou werken met kerneldriver ath9k vanaf Ubuntu 10.04

Bij de laatste wordt vermeld dat een bug in de kerneldriver een freeze van het systeem veroorzaakt. Een patch in Linuxkernel 3.5-rc6 zou de bug hebben opgelost. En, hoewel dat niet wordt vermeld, vermoed ik dat de bug ook zal optreden bij de TP-Link TL-WN881ND.

Ik heb nu de volgende vragen:
Hoe kan ik nagaan welke kernel zich in de computer bevindt (Ubuntu 12.04).
Is de bug door middel van recente updates van Ubuntu misschien al verholpen, zo ja, hoe kan ik dat verifiëren?
Heeft iemand ervaring op dit gebied en kan mij adviseren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/18, 22:51:03 »
Deze werkt in Ubuntu 12.04 / Linux Mint 13, mits je een stuurprogramma installeert op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8188EU-chipset-0bda:8179-
(punt 4, rechterkolom)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/24, 21:26:15 »
Je kernelversie zie je in de terminal met:
uname -a
… Powerline storingen ...
Ongeveer 10 dagen geleden was een grote DDoS aanval op verschillende sites. Ik heb geen idee of het daarmee samenhing, maar ik heb mijn Powerline-adapters opnieuw laten zoeken naar elkaar. De adapters waren even het contact met elkaar kwijt. Sommige adapters hebben hiervoor een knopje (“moeder”-adapter indrukken, binnen 2 minuten de andere adapter-knop boven indrukken, klaar), andere merken doen het zonder knop (allemaal uit het contact trekken, de 1e = router-adapter dan erin stoppen en de andere ook binnen 2? minuten aansluiten).
Volgens mij is het verstandig om de "moeder"-adapter altijd in het stopcontact te laten. Als dat niet gewenst is, moet deze router/"moeder"-adapter als 1e ingeplugd worden - dus voordat de adapter op de verdieping naar een Powerline-partner gaat zoeken.

De kwaliteit van de verbinding via de Powerline-adapters is o.a. afhankelijk van de bedrading in het huis en de blokken die voor elektra zijn aangelegd. Globaal: Liever niet met verlengsnoeren werken, maar de adapter direct in een stopcontact plaatsen. Dat is zowel beneden van belang voor het contact waar de netwerkkabel van de router wordt ingeplugd, maar ook boven. De beste verbinding heb je via stopcontacten die in hetzelfde blok van het huis zitten. Vaak zitten de straatkant en de tuinkant van een huis in verschillende blokken.
De kwaliteit van de verbinding kan je testen. Stel je pakt wel een lange verlengsnoer en je stopt de stekker in een stopcontact op de begane grond in hetzelfde blok waar ook de netwerkverbinding met de router wordt gemaakt. Probeer een groot bestand te downloaden en kijk naar de snelheid (2-3min test is m.i. voldoende, de download kan je dan weer afbreken, browser sluiten). Nadien plug je de adapter in het gebruikelijke stopcontact en je probeert hetzelfde bestand te downloaden. Als de verbinding dan traag is, zit het in de bedrading van het huis. Daar is niets aan te doen, dus wordt het wifi.

Maar ook wifi is niet altijd koek en ei. Ik ken een wifi-verbinding die op de 1e  verdieping redelijk werkt, maar die helaas op de 2e verdieping snel wegzakt tot 1Mb/s. Een minuut later zit die weer op 54Mb/s, maar het is niet echt betrouwbaar & stabiel. Dat kan aan de energiespaarfunctie van de router liggen, maarja – het is niet mijn eigen netwerk …, dus kan ik daar weinig aan doen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Knelis

  • Lid
Re: Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/22, 22:55:51 »
Bedankt voor alle adviezen.
Inmiddels heeft een van de gebruikers zelf een eigen computer verkregen. Een gezamenlijke map voor bestandsuitwisselng heb ik daarom inmiddels in Dropbox gerealiseerd hetgeen voor dit doel goed functioneert.
Met nam het advies om e.e.a. met Samba te realiseren wil ik bij gelegenheid toch nog eens uitproberen.

Offline Knelis

  • Lid
Re: Welke WiFi-kaart voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/22, 23:03:53 »
Ik heb het verbindingsprobleem inmiddels opgelost door een access point te plaatsen en halverwege een reapeater. De verbinding is daarmee weliswaar niet perfoct maar acceptabel.

Bedankt voor de adviezen.