Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Skype - Synaptic  (gelezen 595 keer)

Offline KarstJan

  • Lid
Skype - Synaptic
« Gepost op: 2016/08/23, 11:36:30 »
Hallo beste forumleden.
Ik heb Ubuntu 16.04 op mijn pc geïnstalleerd en heb daarop ook Skype geïnstalleerd.
Als ik op het symbool van Skype klik start deze niet op.
Nu had ik ergens gelezen dat je dit in Synaptic Pakket Manager moet aanvinken dus heb ik dit geïnstalleerd, echter ook dit kan ik niet opstarten.
Zie wel een symbool wat er uitziet als een pakket met een groene pijl erin maar verder doet het niets.
Ben wel een beginner in Ubuntu en hopelijk kan iemand dit in Jip en Janneke taal mij uitleggen hoe ik dit alles kan doen.

bij voorbaat reeds dank zeggende,
KarstJan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/23, 11:47:37 »
Hoe heb je Skype oorspronkelijk precies geïnstalleerd? Hopelijk niet door een installatiebestand binnen te slepen vanaf de webstek van Skype?

De beste manier is door gebruik te maken van de eigen programmawinkel van Ubuntu (de pakketbronnen). Dus via de toepassing Software (klikkerdeklik, maar sloom), via Synaptic pakketbeheer (sneller, maar ingewikkelder) of via de terminal (allersnelste):
sudo apt-get install skypeDruk op Enter. Tik desgevraagd je wachtwoord in, dat blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk wederom op Enter.

Herhaal voor alle zekerheid de installatie van Skype, maar dit keer via de terminal, met behulp van bovengenoemde toverspreuk. Doe na die herinstallatie van Skype, eens het volgende in de terminal:
skypeDruk op Enter. Wat gebeurt er precies, en wat voor meldingen krijg je te zien in de terminal?
« Laatst bewerkt op: 2016/08/23, 11:57:21 door Pjotr »

Re: Skype - Synaptic
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/25, 16:41:56 »
Hoi, als je met de opdracht regel "sudo apt-get install skype" ook skype niet geinstalleerd wordt, dan moet je nog even de pakketbronnen van de partners van Canonical nog even aanvinken.

Dat kan ook in Synaptic:

open Synaptic --> Instellingen --> Pakketbronnen --> Overige programmatuur en zet een vinkje bij Partners van Canonical. Klik dan op sluiten en daarna op herladen.

Nu zou je skype met de terminal of met Synaptic kunnen installeren.

Succes

Re: Skype - Synaptic
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/25, 20:44:27 »
Zopas had ik Ubuntu 16.04.1 hier op mijn laptop gezet. Omdat ik Skype niet in het "Ubuntu software" vond heb ik het via de website van Skype zelf gedaan.
Doordat ik dit topic nu tegenkom heb ik het gedeinstalleerd en dan via Synaptic en de pakketbronnen van "Partners van Canonical" geinstalleerd.
Tot mijn verbazing had ik exact dezelfde versie nl. 4.3.0.37
Dan vraag ik me af waarom je Skype dan best niet zou installeren via het installatiebestand van de website van Skype.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/25, 21:07:23 »
Dan vraag ik me af waarom je Skype dan best niet zou installeren via het installatiebestand van de website van Skype.
Alleen bij het installatiepakket dat in de pakketbronnen zit, weet je twee dingen zeker:
- als er aanpassingen nodig zijn voor (jouw versie van) Ubuntu, dan zijn die gedaan;
- als er updates komen, dan krijg je ze vanzelf.  :)

Offline KarstJan

  • Lid
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/27, 19:38:37 »
Als ik Skype met sudo apt-get enz. geïnstalleerd heb en ik geef daarna skype. Dan verschijnt er links in de balk wel het logo van Skype maar als ik die aanklik gebeurt er niets.
Overigens voor Steef76 dat Synaptic werkt bij mij niet. Ik zie hier alleen een MAP met een groene pijl daarin en die kan ik aanklikken wat ik wil maar het doet niets.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/27, 19:42:35 door KarstJan »

Re: Skype - Synaptic
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/27, 22:19:50 »
Dat is raar, maar goed, probeer eens in het terminal programma skype te verwijderen met:

sudo apt-get remove skype
De terminal vraagt nu om jouw password en voer die in en druk op enter. (!Bij het ingeven van wachtwoord verspingt de cursor niet!)

Als de computer dan klaar is probeer het opnieuw te installeren met:
sudo apt-get install skype
En als het goed is en als je de pakketbronnen had bijgewerkt dan gaat de computer skype installeren.

Eenmaal geinstalleerd hoef je enkel skype in de terminal te tikken om het op te starten.
Als er dan iets fout gaat met skype dan geeft de terminal dat aan en dat kan je vervolgens weer hier posten.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/27, 22:22:30 door steef76 »

Offline KarstJan

  • Lid
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/02, 22:25:01 »
Helaas Steef76, zelfs na een nieuwe installatie krijg ik de programma's als Skype en Synaptic niet aan het werk.  Als ik in het treminal venster het woord Skype intype dan verschijnt in het terminal venster wel een rechthoekje en in de balk wel het logo van Skype maar klik ik daarop dangebeurt er gewoon niets.  En dat heb ik met Synaptic hetzelfde ik zie wel dat download icoon maar ook als ik daar op klik gebeurt er niets.
Ik denk dat ik het maar eens opgeef want op deze manier zakt me de moed in de schoenen moet ik zeggen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/03, 08:51:59 »
In principe zou je na het starten van Skype voor de eerste keer, onderstaande "Skype Terms of Use" afbeelding behoren te zien. Waarin je zou moeten klikken op "I Agree", zodat het Skype aanmeld venster verschijnt.

Is het overigens vereist dat je het internetbellen via Skype doet? Voor Linux zou je  Linphone kunnen proberen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Skype - Synaptic
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/03, 23:14:08 »
Hoezo krijg je Synaptic niet aan het werk?


Krijg je wel andere programma's geïnstalleerd met synaptic?

Offline KarstJan

  • Lid
Re: Skype - Synaptic
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/07, 14:42:23 »
IEDEREEN  DIE  HIER  GEREAGEERD  HEEFT  HEEEEL  HARTELIJK DANK ZEGGEND.
Ik ben overgegaan op Linux MINT en daar heb ik de problemen niet !

mvgrt,
KarstJan