Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Stacer, een opruimprogramma voor Linux, betrouwbaar en goed?  (gelezen 815 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik las iets over stacer, dat specifiek voor Linux opruim-acties kan uitvoeren.
Maar loont het de moeite om zoiets uit te voeren? Want ik las op andere plaatsen - o.a. dit eigenste forum - dat al die clean-programma's, zoals Bleachbit, te vermijden zijn.
Maar: hoe zit het met Stacer?
Referenties:https://www.reallinuxuser.com/stacer-is-the-best-system-optimizing-and-monitoring-tool-for-linux/
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Is Stacer, een opruimprogramma voor Linux, betrouwbaar en goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/22, 21:52:06 »
Ubuntu Cleaner heb ik ervaringen mee: erg handig en makkelijk . Maar dit Stacer lijkt me enig .... alleen hoe failsafe is het ?
En buiten de repositories gaan installeren .... nooit goed. Het verschil is dat Ubuntu Clean via Git aangeboden wordt middels een PPA.

Ik zou het eens een gooi geven op een systeem waar schade niet veel uitmaakt.

De voorstelling trekt me toch een beetje aan, maar ik hou niet van dergelijke zaken: wat haal je nog op je hals buiten gewoon de functie ?

Test zal het leren .

Ubuntu Cleaner gebruik ik wel ... klik hier
« Laatst bewerkt op: 2019/09/25, 16:41:54 door Joshua Orbit »


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is Stacer, een opruimprogramma voor Linux, betrouwbaar en goed?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/22, 22:43:29 »
Dat doe ik met een scriptje:sudo apt clean
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Is Stacer, een opruimprogramma voor Linux, betrouwbaar en goed?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/23, 13:22:41 »
Dat doe ik met een scriptje:sudo apt clean
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove

Die progjes gaan nóg een stap(je) verder als wat je met die commando's zou bereiken. Ubuntu heeft echter een automanagement van zelf oude kernels te verwijderen en te cleanen via de updatemanager. Zo zal je niet meer dan 2 kernels (die je gebruikt en de voorlaatste) behouden na updates met de kernel.

Ubuntu Cleaner gaat nog andere files en segmenten uitborstelen die toch een fikse 650 Mb free space terug opleveren, ik kende het progje ook niet: het was een dame die lang met Ubuntu werkt (vanuit de Feisty periode) en me had getoond hoe het werkt en wat het allemaal kan en doet. Ook zij werkt op een erg kleine boot SSD schijf en vooral in de cloud(s).

Voor Stacer ...... - on topic - ik ben wel erg geïnteresseerd maar ik vind zo ergens een losse DEB grabbelen .... misschien niet verstandig met het oog op malware, advertenties etc ..... maar het Softwarecentrum heeft ook kwakkels aan boord .... dus : testen volgens mij