Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers hardware toevoegen/verwijderen?  (gelezen 2960 keer)

thunderbirdje

  • Gast
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Gepost op: 2007/02/28, 18:21:37 »
Hoi

Wellicht een gekke vraag (uit Windows-ervaring...)

Ik wil graag ff de driver van mijn netwerkkaart (omdat die fout is) er af gooien. In windows kan je dat doen via 'Systeem > Apparaatbeheer', het kaartje aanklikken en uit de configuratie gooien.

In Ubuntu heb je 'System > Administration >Device Manager', met een prachtige lijst... maar geen verwijder-mogelijkheden? Zodat bij het herstarten de hardware opnieuw wordt gedetecteerd...

Hoe doe je dit in Ubuntu?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/28, 18:45:33 »
Ik denk dat je eerst de juiste driver even moet opzoeken, en dan via Synaptic die driver installeren (dan gebeurt het meeste automatisch)

Ik dénk dat je ook een driver kan laten lopen met modprobe. Als je wil dat die driver dan standaard wordt gebruikt, dan moet je dat ook zeggen in je xorg.conf denk ik.

Maar met dat laatste heb ik niet echt ervaring.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline siegi

  • Lid
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/28, 20:48:33 »
In linux worden de drivers door de kernel geleverd. De meeste drivers zitten in module vorm bij in de kernel zodat ze geladen kunnen worden als ze nodig zijn.  
Er zit een programma in ubuntu dat voor automatische hardware herkenning zorgt.  Zodat de nodige modules worden geladen.  

Met lsmod zie je welke modules er geladen zijn met rmmod kan er eventueel ontladen.

Normaal gezien zijn de drivers goed als dit niet zo is zou je maar beter een bug report maken, of een nieuwere versie van ubuntu proberen ....
Ubuntu moet je meer zien als een geheel.

Offline siegi

  • Lid
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/28, 20:50:19 »
Citaat van: Bail Hope
Ik denk dat je eerst de juiste driver even moet opzoeken, en dan via Synaptic die driver installeren (dan gebeurt het meeste automatisch)

Ik dénk dat je ook een driver kan laten lopen met modprobe. Als je wil dat die driver dan standaard wordt gebruikt, dan moet je dat ook zeggen in je xorg.conf denk ik.

Maar met dat laatste heb ik niet echt ervaring.
xorg.conf heeft eigenlijk niets te maken met de drivers van je netwerkkaart.  
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xorg

Modules default laten laden doe je in /etc/modules

thunderbirdje

  • Gast
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/28, 20:59:50 »
Dag Bill Hope en Siegi

Alvast bedankt voor het antwoordje!

Het is nl. zo dat mijn WiFi-kaartje perfect werkte in de vorige kernel (2.6.17-10), na de auto update nu kernel (2.6.17-11), loopt het fout af.

Hoe kan ik best een bug melden? (bepaalde website? forum? bug tool in ubuntu zelf?)

Offline SWAT

  • Administrator
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/01, 01:37:30 »
Je kan sowieso altijd met een oudere kernel booten en anders kan je een bug filen via launchpad. Indien je voor het laatste kiest, vertel a.u.b. kort en bondig wat er aan de hand is (incl. de hardware specificaties en andere extra informatie)

Offline siegi

  • Lid
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/01, 11:17:13 »
Als het een module is die met de kernel meegeleverd word, dus geen ndiswrapper of iets wat je zelf gecompileerd hebt kan je een bug report doen op launchpad.

Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/01, 16:08:43 »
Thunderbirdje, ge wilt gewoon ff een windows driver verwijderen uit ndiswrapper. Dit doet ge als volgt:

sudo ndiswrapper -e driver

thunderbirdje

  • Gast
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/05, 20:27:34 »
Dag iedereen

Het is net door de automatische updates te doen dat ik een nieuwere kernel-versie heb (.11 ipv .10). Nu blijken anderen op het internet ook dit probleem te hebben. Enkel lijkt er nog niets gerapporteerd?

Lijkt me tof voor de mensen van Ubuntu om feedback te krijgen daarrond?

Wat ndiswrapper betreft heb ik nog geen correcte driver (voor windows) gevonden. Wel een Orinocco-compatibele driver gevonden; jammer genoeg nog niet de tijd om dit uit te testen.

Greetz!

Offline siegi

  • Lid
Drivers hardware toevoegen/verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/05, 20:43:04 »
Voor edgy is er nu pas nog een update geweest voor de restricted modules misschien dat ze hierin nog wat hebben opgelost.
Je kan trouwens ook nog perfect met de oude kernel werken hoor.