Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD bewerken vanuit xubuntu  (gelezen 231 keer)

Offline rietje

  • Lid
Externe HD bewerken vanuit xubuntu
« Gepost op: 2016/10/30, 16:25:54 »
xubuntu 16.04.
Ik werk met een externe HD, o.a.voor het wegzetten van backups en ook voor andere bewaaropties.
Nu zit daarop ook nog een oude map die ik er niet uit krijg. Het is geen halszaak, maar ik houd van opruimen.
Kan iemand mij aan een tip helpen hoe de rechten voor deze schijf te krijgen om de betreffende map te verwijderen?
De schijf is in Ext4 geformatteerd.
Ik ben al bezig geweest met Double Commander en met de terminalopdracht sudo chmod -R 777 /media/sda1 .
Maar mijn ervaring hiermee is nihil, hulp gevraagd dus.
B.v.d. Groet,
« Laatst bewerkt op: 2016/10/31, 11:38:44 door rietje »

Offline roeland

  • Lid
Re: Externe HD bewerken vanuit xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/01, 11:44:12 »
Ik herken dit probleem.  Een enkele keer heb ik het ook gehad en er staat ergens op een externe HD nog steeds een map die ik niet kan verwijderen.

1. Zijn  de andere mappen wel bereikbaar?

Zo niet, dan staan de rechten niet goed voor de schijf.  Als dit zo is, laat het weten dan geef ik daar de oplossing voor.

2. Probeer in het terminal scherm (te vinden via de knop helemaal linksboven voor de instellingen en klik in de de rij terminal aan) het commando sudo thunar (intikken op het blauwe rechthoekje en enter indrukken)].  Dan kom je in bestandsbeheer (is thunar).  Zoek de juiste map en kijk of die dan verwijderd kan worden.
Met het commando sudo krijg je meer rechten.  Pas op als je er mer mee doet, dat kan problemen geven.

Als het niet werkt komt er misschien wel een antwoord voor oplossing 3.  Succes.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geenĀ“topĀ“ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HD bewerken vanuit xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/01, 12:40:14 »
Probeer eens te rebooten, dat kan helpen.

Anders met thunar opstarten als admin, dan kun je de rechten wijzigen,
gksudo thunar

Anders krusader installeren, deze doet alle files en sub mappen ook wijzigen, deze dus ook als admin starten
gksudo krusador

Offline rietje

  • Lid
Re: Externe HD bewerken vanuit xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/01, 17:47:45 »
Ik heb de HD maar geformatteerd en opnieuw alles teruggezet. Opgelost.