Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: System recovery point in Linux  (gelezen 864 keer)

Offline wim6876

  • Lid
System recovery point in Linux
« Gepost op: 2017/12/29, 22:10:47 »
Hoi,

Ik ga een Linux server inrichten thuis. Ik zou deze af en toe willen bijwerken met updates en nieuwe functionaliteiten.
 
Deze updates zou ik op welgezette tijdstippen manueel willen doorvoeren en dan enkele weken afwachten of alles vlot blijft draaien.

In het geval er een probleem is zou ik dan graag de root-schijf van de server op een gemakkelijke manier terug willen zetten naar de staat van net voor ik de updates toepaste.

Wat is hiervoor de aangewezen methode? Ik veronderstel dat velen zullen zeggen virtualiseren met VMWARE of XENSERVER. Maar zijn er nog andere methoden? Ik dacht bijvoorbeeld: kan ik 2 LVM volumes maken die ik kan 'swappen' (1 beta en 1 productie)?

Of ondersteund LVM snapshots? (trust me, I'm a newbie in LVM)

Offline jan11000

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/30, 04:17:49 »
Als je niet direct update, dan ben je onveilig bezig!

ZFS goed bekijken, ik weet alleen niet of je alles in ZFS kan zetten.
ZFS is zeer goed met snapshot s maken, en is een modern file system.

Vermoedelijk een slechte manier, maar werkt wel, timeshift.
Timeshift maakt bij elke boot, elke dag, elke week, elke maan, dus dit kun je instellen,
een backup van je / map, dus niet van je data, of je deze instelling kunt wijzigen weet ik niet.
Op een desktop pc werkt dit.

Natuurlijk kun je gewoon een backup maken naar een externe hd/of over het netwerk.
En natuurlijk heb je al backups van je hele systeem, want dit heb je altijd al nodig,
want een copie op je hd of een snapshot is geen backup.
En een backup kost geld en tijd om dit te regelen.

Misschien naar een nas een backup regelen. automatisch.
https://blog.bacula.org/ is een zeer uitgebreid software,
en normaal hoeft de backup software alleen de wijzigingen weg te schijven. dus veel hoeft dit niet te zij,
alleen recovery moet je regelen, dus om gemakkelijk terug te zetten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/30, 13:04:53 »
Je kunt kijken naar virtualisatie. Je draait dan een virtueel systeem zoals VirtualBox bovenop een basis-installatie van linux. Binnen het virtuele systeem zitten standaard voorzieningen om snapshots te maken; waarbij je moeiteloos heen en weer kunt schakelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/30, 13:24:34 »
Mint 18.3 heeft standaard Timeshift. De eerste momentopname duurt lang en neemt enorm veel ruimte in beslag, maar de momentopnamen nadien zouden alleen de nieuwe wijzigingen moeten bevatten.

Hoe dan ook: als je kiest voor Timeshift, zorg voor voldoende schijfruimte.

Offline wim6876

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/30, 14:15:56 »
Belangrijkste voor mij is ik een volledige partitie in 1 beweging kan terugzetten. Voor per-file restores op userdata heb ik ook een oplossing nodig (maar daar open ik wel een ander topic voor). Timeshift lijkt me meer een oplossing voor userdata backups, of zie ik dat verkeerd?

Ik geloof dat de optie ZFS en virtualisatie meer aan mij besteed zijn. Ik ga een server opzetten waarbij alle systeemconfiguratie op partitie A (root) staan en alle userdata op partitie B. Nieuwe 'releases' van deze server zullen uitkomen als een geactualiseerde versie van partitie A (kan zijn security updates OS, maar evenzeer nieuwe software).

In een professionele productieomgeving heb je dan een testomgeving en een live-omgeving. Ik wil mijn live als test gebruiken, maar met de mogelijkheid om de volledige root in 1 beweging terug te zetten wanneer zou blijken dat er problemen zijn met de nieuwe release.

Nu, ik ben er nog niet aan uit of ik virtualisatie wil gebruiken voor deze oplossing, maar dat is een andere discussie.

Ik las ondertussen dat je met LVM ook snapshots kan nemen. Wat zijn de pro en contra tov ZFS?
« Laatst bewerkt op: 2017/12/30, 14:21:24 door wim6876 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/30, 15:32:40 »
Timeshift lijkt me meer een oplossing voor userdata backups, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je inderdaad verkeerd.  :)

Timeshift is bij uitstek geschikt en bedoeld voor het maken van een complete momentopname van het hele systeem.

Bij Mint wordt het bijvoorbeeld aangeraden om eerst een momentopname te maken met Timeshift voordat je een bijgewerkt pakket van niveau 4 installeert, en ook voordat je een oudere Mintversie opwaardeert naar een nieuwere. Zo kun je namelijk desgewenst de oude situatie volledig herstellen.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/30, 15:34:33 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/30, 15:41:13 »
Met virtualisatie kun je heel snel een snapshot maken,
zodat je snel terug kunt zetten,
ook oude versies kun je goed bewaren,
en je kunt gemakkelijk meerdere versies samen starten, als je zoiets nodig hebt.
Als je veel gaat uitproberen en wisselen, ga voor virtualisatie, bespaard tijd.
Ik zou hierop gaan zoeken.

Offline wim6876

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/30, 15:44:09 »
Ok,

Timeshift is ook een oplossing.

Voor zover ik meeben kan je met LVM hetzelfde. Dus dan hebben we nu : 'Timeshift, ZFS filesystem, LVM snapshots'

Wat zijn de pro's en contra's?


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/30, 17:52:58 »
Voor zover ik meeben kan je met LVM hetzelfde. Dus dan hebben we nu : 'Timeshift, ZFS filesystem, LVM snapshots'
Wat zijn de pro's en contra's?
Timeshift is op een wat hoger level (files ipv filesysteem). Voordeel is dat je precies ziet wat er gebeurt, want eigenlijk zijn het gewoon backups (via rsync). En je kunt het er gemakkelijk 'bij' installeren, dus ook op je bestaande systeem.  En mocht je er vanaf willen, de-installeer je het gewoon.

Bij ZFS en LVM moet je daar al rekening mee houden bij je opbouw van je (nieuwe) systeem. Maar als je toch al voor ZFS/LVM zou gaan (los van de snapshots), dan krijg je die er 'gratis' bij.

Offline wim6876

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/30, 19:25:42 »
Voor zover ik meeben kan je met LVM hetzelfde. Dus dan hebben we nu : 'Timeshift, ZFS filesystem, LVM snapshots'
Wat zijn de pro's en contra's?
Timeshift is op een wat hoger level (files ipv filesysteem). Voordeel is dat je precies ziet wat er gebeurt, want eigenlijk zijn het gewoon backups (via rsync). En je kunt het er gemakkelijk 'bij' installeren, dus ook op je bestaande systeem.  En mocht je er vanaf willen, de-installeer je het gewoon.

Bij ZFS en LVM moet je daar al rekening mee houden bij je opbouw van je (nieuwe) systeem. Maar als je toch al voor ZFS/LVM zou gaan (los van de snapshots), dan krijg je die er 'gratis' bij.

Bedankt, dan wordt het ZFS of LVM.

Welke argumenten dan tussen deze 2? Ik heb geen ervaring met ZFS, meestal gebruik ik gewoon ext4.

Offline wim6876

  • Lid
Re: System recovery point in Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/30, 21:19:49 »
Even zelf antwoorden:

Het wordt LVM in combinatie met ext4

ZFS blijkt hoge memory vereisten te hebben. Het plan is om een oude PC te hergebruiken en ik wil de investeringen minimaal houden. (anders kan ik gewoon een Synology aanschaffen)