Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen  (gelezen 1398 keer)

Offline hans1960

  • Lid
Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Gepost op: 2010/01/09, 22:26:18 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus zal ik mezelf even kort voorstellen, voordat ik met mijn vragen kom.

Mijn naam is Hans, en ik woon in Slowakije.  Totnutoe alleen computers met MS-DOS en diverse Windows-versies (W3.11, W95, W98 en XP)  gehad. De laatste 2 gebruik ik nog steeds. Linux is totaal nieuw voor mij.

Mijn voornaamste reden om Linux (Ubuntu 8.4 LTS voorlopig) te gaan gebruiken is,
dat deze niet/amper virusgevoelig is bij gebruik op internet.
Ik ben voor mijn werk nogal eens van huis weg en via WiFi of LAN in een hotel kan je natuurlijk ongewild een hoop rommel binnenkrijgen, waardoor vroeger of later problemen ontstaan. Met Linux hoop ik dit te kunnen voorkomen.

Voor dit doet heb ik een laptop gekocht (ACER?) eMachine E725) met een een 2 Ghz procesor, 3 GB intern geheugen en een 250 Gb harde schijf.
Op zich niets bijzonders dus, maar moet ruimschoots geschikt zijn voor Linux en voldoet aan mjin lage eisen. (geen idee of deze computer ook in Nederland te koop is)

Via Google kwam ik in eerste instantie bij de web-site van pjotr http://sites.google.com/site/computertip/  (waar ook op dit forum verscheidene keren naar verwezen wordt) en op die site stond een link naar dit forum.

Bovenstaande laptop had ik gekocht zonder OS. In de bijgevoegde papieren werd een verwijzing gemaakt naar Linpus, maar toen  ik de computer voor de eerste keer aanzette kwam. Door de boot-up te veranderen kon ik met de gebrande Ubuntu 8,04 versie deze vanaf de CD-ROM uitproberen. Wat ik er van gezien heb bevalt me prima, dus nu wil ik gaan installeren.

De site van  Pjotr heb ik uitgebreid gelezen en er veel dingen uit gebruikt, maar ik blijf toch nog met een paar vragen zitten :

1/ Wanneer partitioneren en hoe ?
   (op Pjotr´s site staat een hoofdstuk (onder het kopje Gevorderden) over handmatig
   partitioneren, maar daar snap ik als beginneling dus niets van)


Via „Beheer“ kwam ik bij het programma „Partition Editor“

Daaruit blijkt dat de harde schijf (netto 232 GB) al onderverdeeld is in 2 gelijke stukken van ieder 116 Gb.

Partition                Filesystem     Mountpoint      Label     size         Used     Unused    flags

/dev/sda1               ext2               /media/linpus   linpus     116           2           114         boot
/dev/sda2               fat32             /media/disk                      116           0.1        115.9      lba


Ik heb begrepen dat ik voor Ubuntu 8.04 minstens 10 Gb moet vrijhouden (zal 20 doen)
                       
In de toekomst toe te voegen programma´s voor Linux in dezelfde partitie, of in een andere ?

Data (tekst, foto´s, etc) uiteraard in aparte partitie.

1 vrije partitie (te gebruiken voor heel evt. Windows versie in toekomst, maar eerder voor de
   komende LTS versie van Ubuntu, zodat ik ze nog even naast elkaar kan gebruiken)

Nog 1 vrije partitie ?

Wat doen met Linpus ?  Deze nog even laten staan (geen oude, hetzij nooit gebruikte schoenen.................. ), deze partitie voorlopig verkleinen (?) en dan in de toekomst sgebruiken voor de nieuwe LTS versie van Ubuntu ?


Alvast bij voorbaat bedankt voor jullie hulp. Dat zal voorlopig nog wel eenrichtingsverkeer zijn, want eer ik zoveel weet van Linux als jullie................


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 23:25:02 »
Ik raad aan: niet zelf aan de slag gaan met partitioneren, laat het installatieprogje van Ubuntu het vuile werk voor je doen.... Maak je computer gewoon tweevoudig opstartbaar, met behoud dus van het voorgeïnstalleerde besturingssysteem:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Overigens kun je bij die laptop waarschijnlijk beter kiezen voor 9.10 en dus niet voor 8.04; het apparaat is immers erg nieuw en zal waarschijnlijk beter presteren met de nieuwste stuurprogramma's.

9.10 is bovendien al een paar maanden oud; de meeste kinderziektes zijn al verholpen via de updates. Je hoeft dus niet te vrezen voor een "ruige rit".
« Laatst bewerkt op: 2010/01/09, 23:27:18 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/10, 11:04:45 »
8.04 naar 9.10, hier zijn grote wijzigigen, waardoor je opnieuw moet installeren.
Dus installeer 9.10, de nieuwe LTS is 10.4, dan kun je gewoon updaten naar. Van een oudere versie gaat dit niet, tenminste met de nieuwste wijzigingen/versnellingen.

Offline hans1960

  • Lid
Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/10, 13:04:18 »
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was toch al eerder dan dat ik jullie antwoorden kreeg zelf aan de slag gegaan.

Dus toch 8.04 LTS geinstalleerd. Naar ik aanneem op een aparte partitie, maar dat kan ik nergens terugvinden  :(
Ik kreeg nl. bij de installatie een balk te zien. Voor Ubuntu heb ik iets meer dan 20 Gb.
Hoe kan ik nu zien hoe mijn harde schijf op dit moment onder verdeeld is ?

Na het installeren heb ik pjotr´s raad opgevolgd  "direct naar het installeren". (1 t/m 3 + 21)
Bugs heb ik nog niet gevonden. Of misschien toch ?

Zonet lukte het opstarten niet. Na het eerste "Ubuntu" werd het scherm grijs/zwart, net als wanneer de laptop een tijdje niet gebruikt wordt. Er zat geen beweging meer in. Laptop weer uitgezet en opnieuw opgestart. Toen lukte het wel.

Is dit "bug 3" of toeval ? (kan waarschijnlijk pas beoordeeld worden als dit meerdere keren is voorgekomen)

Maar waarom heb ik 5 opstartopties  (4x Ubuntu 8.04 w.v. 2x normaal en 2x recovery mode + Linpus) ?






 

Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/10, 13:07:13 »
Ik weet niet in welke mate die 'linpus' gebruikt wordt in je omgeving, maar gezien de beperkte compatibiliteit en ondersteuning zou ik dat 'nieuw paar schoenen' maar diep in de kast laten staan... Kun je de ene helft gebruiken voor windows en de andere voor ubuntu. Wat ik me afvroeg: als je ubuntu nu automatisch de schijf laat indelen, slorpt ie dan beide partities op of kun je hem aan één van die twee toewijzen?

Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/10, 13:07:47 »
heb ik ook al gehad, die vijf keuzes. na upgrade was dat voorbij.

Offline hans1960

  • Lid
Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/10, 13:34:31 »
Ik denk dat ik Linpus nooit zal gebruiken. Ik zal er de volgende keer bij het opstarten (voor de vorm) toch eens naar kijken.
Wat voor upgrade bedoel je, Ken ?
Ik heb e.ea. net geinstalleerd, er kunnen dus hooguit wat aanvullinkjes komen (daarvan kreeg ik er bij het updaten ook al 141 binnen, gisterenavond).

Deze versie wil ik blijven gebruiken tot minstens eind dit jaar. Daarvan misschien overstappen (of ernaast in eigen partitie) op 10.04 LTS.

Re: Eerste installatie op nieuwe computer Ubuntu 8.04 -vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/10, 14:36:13 »
wel, ik had 8.04, daarna deed ik een upgrade naar 'ubuntu studio', en toen had ik ook zoiets dubbels. Op zich maakt dat niet veel uit, je zal in hetzelfde systeem inloggen als je de 'dubbele' optie neemt. maar na een upgrade tot 9.04 was dat op wonderbaarlijke wijze weg...