Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vernieuwingsnelheid beeldscherm  (gelezen 3770 keer)

Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Gepost op: 2011/11/30, 19:26:40 »
Ik dacht dat het met ''sudo ccsm'' gelukt was. Schijn bedriegt,

Helaas, nog steeds begint mijn scherm 3 keer per dag te trillen. Uitzetten is dan de enige optie. Met wat pech trilt hij dan nog steeds. Doet na 3 minuten al pijn aan je ogen - het trillen is zichtbaar.
Wat me ook opvalt is dat ik beelden zie van mijn vorige computer-sessie bij het opstarten, of andere gekke verstoorde beelden.
Voordat ik eergisteren mijn BIOS geflitst had, had ik op andere accounts ook steeds een zwart scherm bij het inloggen. Dit is wel verholpen.

Dit werkt helaasniet: http://www.tuxgarage.com/2011/07/upgrade-video-drivers-through-ppas.html (vorige tip van x-updates ppa)
xrandr werkt ook niet.

Blijkbaar is het Ubuntu te veel gevraagd 75 Hertz te geven, en bij het installeren van de restricted drivers vensters zonder traagheid te verslepen.

Ik heb nog een andere desktop met Ubuntu staan, maar met deze laptop moet ik 8 uur per dag werken op school. En het laatste wat ik wil is Windows 7 installeren.

Hoe kan ik dit verschrikkelijk irritante probleem oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 19:30:25 door RandomUserName »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/30, 19:43:49 »
Vertel eens wat voor laptop je hebt? En dan ook meteen wat voor videokaart ;)

75 Hz voor een LCD scherm vind ik wel vrij veel. Weet je zeker dat het scherm dat wel aan kan?
Zeker in een laptop lijkt het me nuttig om het wat langzamer aan te doen om energie te besparen, zeker omdat je het verschil tussen 60 en 75 Hz op een LCD toch niet ziet onder normale omstandigheden.

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/30, 19:51:18 »
Vertel eens wat voor laptop je hebt? En dan ook meteen wat voor videokaart ;)

75 Hz voor een LCD scherm vind ik wel vrij veel. Weet je zeker dat het scherm dat wel aan kan?
Zeker in een laptop lijkt het me nuttig om het wat langzamer aan te doen om energie te besparen, zeker omdat je het verschil tussen 60 en 75 Hz op een LCD toch niet ziet onder normale omstandigheden.
Hoihoi, =D

Ik heb de HP 4720s. Mijn videokaart is de ATI Mobility Radeon HD 4350.

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/30, 21:30:02 »
Hmm, ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft.

Tot die tijd laat ik mijn laptop maar even thuis. Desnoods gebruik ik dan maar de XP machines op school.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/30, 22:02:41 »
De vernieuwingsnelheid lager zetten helpt niets? Trilt het scherm ook al bij de BIOS schermpjes? Wanneer begint het trillen, is er iets waardoor je het kan triggeren, etc.?
Heb je al eens gezocht of andere mensen ook last hebben van een vergelijkbaar probleem met dit type laptop? En met andere laptops die wel dezelfde videokaarten hebben?

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/01, 08:16:46 »
Dit is echt raar Johan, het beeld trilt nu ook in mijn BIOS.  :'(

Zal het een kapotte GPU zijn?  :'(

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/01, 08:40:32 »
Dit heb ik net gestuurd naar HP:

Hallo,


De versie van mijn ProBook stond niet in de lijst, maar ik hoop dat dit niet uit maakt.
Op 11 februari heb ik de ProBook 4720s gekocht, waar ik heel hard voor heb moeten sparen. Helaas kreeg ik meermaals per dag de melding "Beeldschermstuurprogramma AMD Driver reageert niet meer en is hersteld.". Meermaals opnieuw installeren hielp niet.

Ik heb naar HP gebeld en goddank zou mijn laptop hieraan gerepareerd worden. Toen ik hem terugkreeg heb ik de eerste 3 weken geen meldingen gehad.

Schijn bedriegt: ik heb nu weer de melding 2-3 keer per dag, een herinstallatie met de nieuwste AMD (ATI) drivers helpt niet. Ook niet met de nieuwste BIOS firmware.

Het is me opgevallen dat het beeld in mijn bios behoorlijk trilt. Het lijkt wel of mijn beeld een vernieuwingssnelheid van 30 Hertz heeft.

Behoorlijk vreemd. Nog vreemder is dat onder Ubuntu mijn beeld ook trilt. En sinds wanneer hoort dat te kunnen met de nieuwste kernel, met (als laatste reddingspoging) x-updates geïnstalleerd via PPA? Het kan niet anders dan dat de GPU kapot is. Hij heeft altijd al vreemd gedaan. Ook op internet lees ik dat de oorzaak meestal een kapotte GPU is.

Ik heb echt heel lang moeten werken en sparen voor de laptop, (740 euro!!) en ik kan het wel smeken: vervang alsjeblieft mijn GPU. Hij is nog niet eens 7 maanden oud en heb tot nu toe enkel frustratie moeten ondervinden. Ik wordt hier helemaal gek van. Ik heb mijn desktop-PC verkocht om deze laptop te kunnen kopen, dus dit is mijn enige computer, die ik iedere dag broodnodig heb voor mijn ICT opleiding.

Dit is mijn adres:

[anoniem]

Ik hoop dat HP een einde kan maken aan deze ware nachtmerrie.


Met vriendelijke, smekende groeten,

Davey [achternaam]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/01, 09:17:54 »
Dit is echt raar Johan, het beeld trilt nu ook in mijn BIOS.  :'(

Zal het een kapotte GPU zijn?  :'(

Het kan ook een loszittende of kapotte monitorkabel zijn. Met een desktop pc heb ik een dergelijk probleem gehad met een videokaart die niet helemaal goed bevestigd was en slecht contact maakte.

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/02, 16:33:14 »
Ik heb naar HP gebeld nadat ik een mailtje terugkreeg.  :)

Ze gaven me gelijk toen ik zij dat ik het nooit eerder mee gemaakt heb dat de 3.0 kernel een videokaart niet ondersteund en het beeld in de BIOS trilt. Maandag halen ze mijn laptop op en vervangen ze mijn moederbord.  =D

Dit is dus blijkbaar de manier waarop Linux laat merken dat er iets mis is  =D

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/02, 18:42:02 »
What the fuck, het scherm trilt nu nog erger en is niet te verhelpen, ook niet door te herstarten :')

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/02, 23:00:52 »
Ik zou je laptop bij voorkeur niet meer aanzetten tot het moederbord vervangen is, om te voorkomen dat er meer stuk gaat.

Re: Vernieuwingsnelheid beeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/02, 23:18:04 »
Ik zou je laptop bij voorkeur niet meer aanzetten tot het moederbord vervangen is, om te voorkomen dat er meer stuk gaat.
Ja, ik hou hem sowieso uitgeschakeld.

Wel even mijn HD eruit halen, zodat ik hem bij me kan houden.
Ik laat mijn data echt niet onbeheerd naar Polen gaan voor een reparatie...