Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 35578 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #50 Gepost op: 2012/09/24, 11:51:37 »
Pjotr: Wel een beetje vreemd om eerst te stellen dat reclame acceptabell is omdat Canonical nu eenmaal inkomsten nodig heeft en niet eeuwig kan teren op de geldstroom van Shuttleworth, en vervolgens zelf die reclame er uit gaan slopen zodat Canonical geen inkomsten krijgt van jou.
Wat dat betreft verwijs ik naar mijn eerdere bericht in dit draadje (nummer 6):
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/er-komt-reclame-in-ubuntu-12-10/msg839768/#msg839768

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #51 Gepost op: 2012/09/24, 11:59:51 »
Dan heb je toch echt niet de bedoeling van reclame begrepen Pjotr. Reclame is niet bedoelt om jou bij te staan wanneer je behoefte hebt om een bepaalde aankoop te gaan doen, reclame is bedoelt om bij jou de behoefte om een aankoop te gaan doen op te wekken. Wanneer je reclame uitschakeld wanneer er geen behoefte tot kopen is werkt reclame dus niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #52 Gepost op: 2012/09/24, 12:03:23 »
Ik heb de bedoeling prima begrepen, Thomas.

Ik heb alleen weergegeven hoe *ik* ermee zal omgaan, en hoe ik anderen adviseer om ermee om te gaan: standaard uitschakelen, en ad hoc inschakelen als je iets nodig hebt, om zo eventueel Ubuntu te steunen (wanneer de zoekresultaten een goede aanbieding opleveren).

Als we Ubuntu zo gratis kunnen houden, dan teken ik daarvoor.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #53 Gepost op: 2012/09/24, 12:06:18 »
Het is niet zó vreemd om een betalende versie van Ubuntu te nemen (zonder reclame) als je al een paar keer gedoneerd hebt eh ;)
Ook het initiatief van UbuntuNL om een collectieve donatie te doen zit in de hoek dat je best wel wilt betalen voor een goed besturingssysteem. Natuurlijk is de vraag of je nog gaat doneren als je een betaalde versie van Ubuntu hebt aanvaard.

Ik wil gerust een betaalde propere versie van Ubuntu (LTS) aankopen, daar zit ik niet mee in.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #54 Gepost op: 2012/09/24, 12:10:36 »
@Pjotr
Het vreemde eraan is dat je uiteindelijk met reclame ook betaald. Wat Canonical aan die reclame verdient wordt namelijk indirect weer verwerkt in de prijs van het product dat je koopt. Dan betaal ik liever gewoon direct Canonical voor de dienst die zij leveren dan via de omweg van productaankopen via reclame.

Maar goed, iedereen zijn keus. Daarom ook het voorstel om naast een gratis reclame versie van Ubuntu een reclamevrije, maar betaalde versie van Ubuntu:

http://brainstorm.ubuntu.com/idea/30182/

Offline Bloom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #55 Gepost op: 2012/09/24, 13:05:30 »
En ik weiger te betalen voor een OS waarvan de maker weigert te luisteren naar de wensen van zijn klanten en dictatoriaal zijn eigen zin doordrijft.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #57 Gepost op: 2012/09/24, 15:20:27 »
En ik weiger te betalen voor een OS waarvan de maker weigert te luisteren naar de wensen van zijn klanten en dictatoriaal zijn eigen zin doordrijft.
Ik heb de indruk dat Canonical in het algemeen vrij veel waarde hecht aan gebruikersinput. Ze hebben er zelfs iets als brainstorm voor opgetuigd. Maar luisteren naar de wensen van klanten is iets anders dan aan de wens van iedere klant kunnen voldoen. Kijk alleen maar eens in deze draad hoe verschillend er gedacht wordt over dit punt. Dat Canonical niet altijd doet wat jij wil, wil niet zeggen dat ze niet luisteren naar klanten.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #58 Gepost op: 2012/09/24, 15:21:25 »
@FreeTheBee: Volgens mij heb je even het punt gemist dat Ubuntu 12.10 nog in beta is. We weten dus helemaal nog niet of we bij de final dat commando moeten gebruiken of dat ze een knopje ervoor hebben.
Als ze in de final duidelijk aangeven hoe dit uit te schakelen is, heb ik er minder problemen mee, al blijf ik het een onsympatieke toevoeging vinden.

Dat mag je vinden, maar ik vond je initiële reactie een beetje vreemd omdat we nog dik in de testfase zitten en dat merk ik ook als dagelijkse gebruiker van 12.10 Dus het is gewoon even afwachten wat de final gaat brengen om dit uit te schakelen; je weet het nooit :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #59 Gepost op: 2012/09/24, 15:21:47 »
En ik weiger te betalen voor een OS waarvan de maker weigert te luisteren naar de wensen van zijn klanten en dictatoriaal zijn eigen zin doordrijft.
Ik heb de indruk dat Canonical in het algemeen vrij veel waarde hecht aan gebruikersinput. Ze hebben er zelfs iets als brainstorm voor opgetuigd. Maar luisteren naar de wensen van klanten is iets anders dan aan de wens van iedere klant kunnen voldoen. Kijk alleen maar eens in deze draad hoe verschillend er gedacht wordt over dit punt. Dat Canonical niet altijd doet wat jij wil, wil niet zeggen dat ze niet luisteren naar klanten.

Volledig mee eens, Thomas! :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #60 Gepost op: 2012/09/24, 15:30:51 »
Het antwoord van meneer Shuttleworth is trouwens prachtig. Als je reclame te zien krijgt straks, dan is dat je eigen schuld omdat je niet duidelijk genoeg hebt aangegeven wat je zoekt. Nou, wat mij betreft is dat het omkeren van de zaak. Ik wil geen reclame te zien krijgen tot het moment dat ik dat duidelijk aangeef dat ik iets wil kopen. Als ik zoek met "kopen html 5 boek" oid. dan mogen wat mij betreft de aanbiedingen me om de oren vliegen. Maar als ik gewoon informatie over html 5 wens te zoeken wil ik niet geconfronteerd worden met allerlei advertenties, en dan ook nog een horen dat het mijn eigen schuld is omdat ik niet duidelijk heb aangegeven dat ik geen advertenties wens.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #61 Gepost op: 2012/09/24, 15:39:04 »
Het antwoord van meneer Shuttleworth is trouwens prachtig. Als je reclame te zien krijgt straks, dan is dat je eigen schuld omdat je niet duidelijk genoeg hebt aangegeven wat je zoekt. Nou, wat mij betreft is dat het omkeren van de zaak. Ik wil geen reclame te zien krijgen tot het moment dat ik dat duidelijk aangeef dat ik iets wil kopen. Als ik zoek met "kopen html 5 boek" oid. dan mogen wat mij betreft de aanbiedingen me om de oren vliegen. Maar als ik gewoon informatie over html 5 wens te zoeken wil ik niet geconfronteerd worden met allerlei advertenties, en dan ook nog een horen dat het mijn eigen schuld is omdat ik niet duidelijk heb aangegeven dat ik geen advertenties wens.

Als jij een bestandje met in de bestandsnaam 'html5' hebt dan laat ie dat resultaat zien zonder reclame. Pas als ie niks op je PC vindt laat ie die reclame zien.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #62 Gepost op: 2012/09/24, 15:48:34 »
Ik heb maar ook meteen even duidelijk mijn mening gegeven aan Mark Shuttleworth in reactie op zijn blogpost:

Citaat
If in the future I do get confronted with commercial offers while I am not explicitly searching for commercial information, I will hold Canonical responsible for showing me adds, like it or not, and it will be the end of my participation in the Ubuntu project as a volunteer.

Voor wat mijn mening waard is natuurlijk. ;)

@ Vistaus, ook als ik geen bestand html 5 op mijn computer heb staan wil ik nog geen reclame zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #63 Gepost op: 2012/09/24, 16:10:45 »
Even volledig afgezien van de inhoud van deze kwestie: het ziet ernaar uit, dat deze aangelegenheid nogal wat schade dreigt aan te richten in de Ubuntugemeenschap. Wat vreselijk jammer.  :(

Hopelijk wordt het niet vergelijkbaar met de schade die openSUSE destijds opliep, toen vorige eigenaar Novell een overeenkomst sloot met Microsoft....

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #64 Gepost op: 2012/09/24, 16:23:09 »
Als jij een bestandje met in de bestandsnaam 'html5' hebt dan laat ie dat resultaat zien zonder reclame. Pas als ie niks op je PC vindt laat ie die reclame zien.
Ik zat vanochtend de linux action show te kijken en daar leek het me dat bestanden zelfs niet gevonden werden, maar amazon suggesties wel. De zoekterm 'term' gaf enkel een gnome terminal en urxvt, met daaronder amazon suggesties, maar niet het bestand waar naar gezocht werd. Misschien dat dit beta bugs zijn, maar ideaal lijkt het me niet. Ik draai zelf geen 12.10 dus kan niet zien of ze gewoon iets verkeerd gedaan hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=NazShyyXlL0
rond 31:00.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #65 Gepost op: 2012/09/24, 18:58:42 »
En Mark blijft maar om de hete brij heen draaien... Bleh, geef gewoon toe dat je geld nodig hebt, man. Ik vind dit echt een kwalijke zaak...

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #66 Gepost op: 2012/09/24, 19:14:42 »
sudo apt-get remove unity-lens-shopping Dit commando is genoeg dus nu ook niet te veel panikeren , en dat de heer Mark echt geld nodig heeft geloof het maar niet Timo.
Alleen hij blijft er geen geld instoppen Canonical moet langzaam zich zelf kunnen bedruipen dus zoeken ze wegen en middelen daar voor.
En alles is er uit te slopen ook die zogenaamde reclame dus ..en om daarvoor Ubuntu nu te laten vallen vind ik beschamend ,we hebben tenslotte heel lang van hun kunnen gebruik maken..en nog.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #67 Gepost op: 2012/09/24, 19:28:00 »
Niks beschamend Wanda, als ik die reclame zooi wil hebben kan Canonical je er ook op attenderen dat je dat kan installeren met het commando sudo apt-get install unity-lens-shopping of via het Ubuntu softwarecenter.
En wat Thomas al eerder schreef, ik wil best voor de download of cd wat Euro's betalen, als Canonical zo armlastig is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #68 Gepost op: 2012/09/24, 19:37:16 »
Heb er niks geen probleem mee om te betalen voor een reclame vrije versie van Ubuntu.
Het mooiste besturings systeem van deze eeuw mag best wat kosten immers.
Er zijn er die zelfs voor windows betalen immers  :evil:

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #69 Gepost op: 2012/09/24, 19:44:52 »
Canonical moet naar zijn 'break even point' van $30 MM/jaar, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_Ltd. .

Als je dit met een eenvoudig commando kan pareren, zie ik er niet zoveel 'evils' in. Per slot van rekening kan je ook gebruik maken van bv. Google-diensten, die gerichte reclame aanbieden, en dat kan je met een adblocker ook tegenhouden als je dat niet wilt.
Het wordt een andere zaak, als bv. websites en -diensten je de toegang gaan weigeren als je een adblocker gebruikt. Dat zie ik nog wel eens gebeuren, en dàn krijg je een leuke discussie.

Er zijn dus toch ook voordelen, dat Canonical kubuntu niet meer ondersteunt  :evil: 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #70 Gepost op: 2012/09/24, 19:51:28 »
Het idee op zich (makkelijk producten opzoeken als je iets wil kopen) vind ik geen probleem. Als Canonical met die zoekopdrachten ook nog eens geld verdient is dat ook best.

Wat wél een probleem is, is dat alle zoekacties die je via de unity dash uitvoert naar buiten gestuurd worden. Wat ik allemaal uitvreet op mijn computer dat zijn mijn zaken, daar hebben zij niks mee te maken. En waarom kunnen er wel aparte lenzen gemaakt worden voor Wikipedia en Youtube die alleen actief zijn als je specifiek daarop zoekt, maar waarom moet Amazon van alles wat ik daar intik op de hoogte gesteld worden? Dat slaat nergens op.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #71 Gepost op: 2012/09/24, 19:58:55 »
@Wanda, Op zich is dat best wel een goed idee om de LTS versie betaald te maken zodat je de tussen versie kunt gebruiken om te zien of het werkt.

Voor Windows is er software die kijkt of je hardware compatable is met de nieuwe Windows versie en zo iets zou je ook voor Ubuntu kunnen maken.
Dan kun je eerst je systeem testen of het werkt en dan weet je of het werkt.

Ik denk dat ze met reclame de verkeerde weg in slaan. Ik betaal liever wat voor de software dan dat ik reclame krijg.
Gelukkig kun je het verwijderen maar dan nog lijkt het mij niet een goed idee.
Mij lijkt het beter om een versie te maken die je kunt kopen online en in de winkel met een boekje erbij.
Gelijk voor nieuwe gebruikers de info erbij over hoe het werkt en doordat het in de winkels ligt krijg je meer naamsbekendheid.
Ik geloof ook dat de inkomsten dan stukken hoger zullen liggen dan met de reclame die iedereen gelijk verwijderd.

Reclame in het software centrum waar nu de banner staat zou ik geen probleem vinden als het om de apps gaat die ook in het software centrum kunt downloaden.
Dat Ubuntu bijvoorbeeld een klein percentage van de verkochte apps krijgt lijkt mij ook geen probleem aangezien vrijwel alle anderen systemen zo hun geld verdienen.
Ze moeten commercieel gaan denken en afstappen van het geen dat het gratis moet zijn.
Er is toch een Linux versie die gratis levert plus een betaalde versie. Waarom doet Ubuntu dat ook niet?

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #72 Gepost op: 2012/09/24, 20:23:57 »
Het idee op zich (makkelijk producten opzoeken als je iets wil kopen) vind ik geen probleem. Als Canonical met die zoekopdrachten ook nog eens geld verdient is dat ook best.

Wat wél een probleem is, is dat alle zoekacties die je via de unity dash uitvoert naar buiten gestuurd worden. Wat ik allemaal uitvreet op mijn computer dat zijn mijn zaken, daar hebben zij niks mee te maken. En waarom kunnen er wel aparte lenzen gemaakt worden voor Wikipedia en Youtube die alleen actief zijn als je specifiek daarop zoekt, maar waarom moet Amazon van alles wat ik daar intik op de hoogte gesteld worden? Dat slaat nergens op.

Dat is niet helemaal waar Johan. Als ik iets in de Dash intyp met Wikipedia-lens ingeschakeld dan zoekt ie ook in Wikipedia-artikelen, welke zoekterm ik ook ingeef. Zelfde voor YouTube.

Daarbij wordt er geen info naar buiten gestuurd. Nogmaals: dat ding haalt een json-array op bij een subpagina van de Ubuntu-website.

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #73 Gepost op: 2012/09/24, 20:28:29 »
Het idee op zich (makkelijk producten opzoeken als je iets wil kopen) vind ik geen probleem. Als Canonical met die zoekopdrachten ook nog eens geld verdient is dat ook best.

Wat wél een probleem is, is dat alle zoekacties die je via de unity dash uitvoert naar buiten gestuurd worden. Wat ik allemaal uitvreet op mijn computer dat zijn mijn zaken, daar hebben zij niks mee te maken. En waarom kunnen er wel aparte lenzen gemaakt worden voor Wikipedia en Youtube die alleen actief zijn als je specifiek daarop zoekt, maar waarom moet Amazon van alles wat ik daar intik op de hoogte gesteld worden? Dat slaat nergens op.
Daar geef ik u wel gelijk in ,ging mij daarom dat men niet meteen Ubuntu verlaat  ,maar eerder naar oplossingen en dergelijke zoekt zonder het nu verduiveld. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #74 Gepost op: 2012/09/24, 20:33:23 »
Het punt is wanneer je in de home lens zoekt (de standaardlens), dan zoekt hij alleen op je computer naar programma's, documenten en bestandsnamen. Je moet eerst de wikipedia (of youtube, enz.) lens actief maken voordat hij daarin gaat zoeken. Dat is in ieder geval bij mij zo in 12.04.
Bij de standaard zoekacties wordt er dus niks opgehaald of verstuurd via internet.

Het probleem met deze nieuwe lens is dat hij ook al actief is in de home lens. Dus als je een bestand zoekt op je eigen computer stuurt hij ook je zoekvraag naar Amazon, die daar bijpassende resultaten van teruggeeft. En dat er niks verstuurd wordt is onzin natuurlijk, je zoektermen worden naar Amazon verstuurd (evt. via een server van Canonical), anders weet Amazon toch niet welke data er in de json-array moet komen?

En juist dat versturen van die zoektermen is een probleem. Bedenk maar eens wat de gevolgen kunnen zijn als je zoekt op documenten of afspraken die je hebt met een dokter. Of financiële documenten. Dat zijn allemaal dingen die Canonical en Amazon echt niet hoeven te weten.