Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 35593 keer)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #75 Gepost op: 2012/09/24, 22:11:09 »
Moeten we het gebruik van Google als startpagina voor Firefox nu ook reclame noemen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #76 Gepost op: 2012/09/24, 22:27:23 »
Moeten we het gebruik van Google als startpagina voor Firefox nu ook reclame noemen?
iki gebruik geen google, maar wat vind je zelf? en wat is de relevantie van de vergelijking met het ubuntu reclame topic?

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #77 Gepost op: 2012/09/24, 23:41:18 »
@leoquant: Blijkbaar  ben je vergeten dat Google net zo'n verzamelaar van gegevens is als Amazon? Dat staat los van het feit wat jij gebruikt. Cumulus' punt is dus valid.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #78 Gepost op: 2012/09/25, 03:18:11 »
Moeten we het gebruik van Google als startpagina voor Firefox nu ook reclame noemen?
iki gebruik geen google, maar wat vind je zelf? en wat is de relevantie van de vergelijking met het ubuntu reclame topic?
Dat Canonical hoogstwaarschijnlijk ook kan incasseren omdat het Google inzet op de standaard startpagina van Firefox in Ubuntu.

Deze zogenoemde "reclame" is met twee klikken uit het gezichtsveld te verwijderen. Ik vind deze discussie een typisch geval van muggenziften: er moet ergens geld vandaan komen. We kunnen ook allemaal 100 euro neerleggen, maar wie doet dat nu?

Door het plaatsen van koppelingen naar Amazon wordt die website inderdaad gepromoot en heeft Amazon er profijt van. Dit is allemaal juist, echter, Ubuntu bevat nog meer prominent aanwezige koppelingen naar commerciële websites, zoals de diverse videobronnen in de respectievelijke lens. Enig verschil is dat Ubuntu er nu geld aan kan verdienen.

Zolang mijn privacy niet in het geding raakt, d.w.z. mijn zoekgedrag wordt bijgehouden om mij zogenaamd passende producten aan te bieden, vind ik dit allemaal best.

Tevens hoop ik dat bij gebruik van deze Amazon-functies de gebruikersovereenkomst van Amazon geaccepteerd dient te worden. Ik ben niet zo dol op tracking cookies die ik niet kan beheren, en wie weet wat Zeitgeist dus allemaal bijhoudt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 03:25:32 door Cumulus007 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #79 Gepost op: 2012/09/25, 03:36:51 »
Je privacy is bij Amazon net zo veilig als bij Google.
Rede alleen al om die reclame eruit te halen als je privacy wilt.

Er zijn andere manieren om geld binnen te krijgen en persoonlijk vind ik de reclame de slechtste die er is.
Je schrikt er eerder mensen mee af dan dat je geld binnen haalt.
Tevens zullen degene die bij Ubuntu blijven het uit zetten en hebben ze er totaal geen profijt van.
Ik geloof eerder dat men eerder voor de software betaald dan dat men op reclame zit te wachten.

Tevens kunnen ze met het software centrum ook geld verdienen.
Er zijn veel meer mogelijkheden om geld binnen te halen die voor de gebruiker veel minder merkbaar zijn en voor veel minder beroering zorgen.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #80 Gepost op: 2012/09/25, 07:20:31 »
Google is een zoekmachine, waarvan je weet dat als je  ermee zoekt, je gegevens op worden geslagen.

De Dash is een applicatiestarter die ook documenten kan vinden, maar die info wordt nu ook doorgesluisd, en dat weet je dan weer niet...

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #81 Gepost op: 2012/09/25, 10:30:01 »
Google is een zoekmachine, waarvan je weet dat als je  ermee zoekt, je gegevens op worden geslagen.

De Dash is een applicatiestarter die ook documenten kan vinden, maar die info wordt nu ook doorgesluisd, en dat weet je dan weer niet...

Na alle media-aandacht wel :laugh:
Maar zelfs een gemiddelde gebruiker weet niet eens wat Google allemaal opslaat...

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #82 Gepost op: 2012/09/25, 11:01:27 »
Als er reclame komt in Ubuntu en die is uit te zetten zodat ik er geen last van heb, vind ik het prima.
Zeker als Canonical hiermee nog een verdien model bij heeft.

Lastiger word het als het niet uit te zetten is, met eventueel het dwangmiddel dat als je betaald het wel uit te zetten is.
Dat model accepteer ik niet en dan zal ik van Ubuntu af stappen.

Zat gisteren nog op de nieuwe 12.04 in het software centrum, en wilde iets installeren.
In de bovenbalk kwam de reclame voor humblebundle, ik was daar al een tijdje niet geweest en door de drukte vergeten.
Dus ff kijken zag de nieuwe leuke spellen, maakten wat geld over en downloaden de spellen.

Als die reclame er niet geweest was had ik er nu nog niet gekeken en had ik nu niet die leuke spelletjes gehad.
Dus in dit geval werkt het goed en stoort het me niet.
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D


Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #84 Gepost op: 2012/09/25, 15:54:42 »
Ik hoop enkel dat dit geen aanleiding is tot verdere shoppingmogelijkheden in latere versies.
Maar evengoed: de Dash MOET blijkbaar iets weergeven als je er iets in typt. Maar ik heb liever geen resultaat dan een reclameboodschap. (Dus gewoon 'no results matching your request   of zoiets)

Ik hoop enkel dat Kubuntu ooit weer opgenomen wordt, anders is het na 5 jaar sowieso Xubuntu en niet meer Ubuntu (niet alleen omwille van de reclame hoor :) ).

Het gekke is dat er veel mensen wél voor te vinden zijn voor die lens dan dat er contra's zijn.
Ik denk dat we het best het hoofd koel houden, en niet meteen in eindconclusies vliegen omwille van een domme feature.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat evolueren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #85 Gepost op: 2012/09/25, 16:10:20 »
Weer een wat minder serieuze bug in de Amazon-zaak: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-terminal/+bug/1055766

:)

Offline MKe

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #86 Gepost op: 2012/09/25, 16:30:57 »
Da's een goeie  =D

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #87 Gepost op: 2012/09/25, 20:14:29 »
Eerlijk gezegd hoop ik dat ze nu stoppen met die eeuwige discussie en zich op de bugs gaan richten. Zo staat er al weken een bug open voor 12.10 dat de gesloten ATI-driver niet installeerbaar is omdat de Ubuntu-devs de xserver-versie hardcoded hebben in de driver en het staat zelfs op Critical maar niemand van Canonical/Ubuntu-team doet er wat aan. Al was het maar voortgang melden ofzo, maar zelfs dat niet.
Dus laat ze eerst dat soort kritieke bugs maar oplossen.

Edit: en in plaats van dat ze zich op de vele ATI-gebruikers richten gaan ze nu een nieuw framework maken voor die lenzen: http://www.iloveubuntu.net/ubuntu-developers-probably-land-easy-manner-demand-disabling-internet-based-results-dash-first-under
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 20:19:36 door Vistaus »

Offline Dave

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #88 Gepost op: 2012/09/25, 21:12:19 »
Het gaat trouwens om reclame voor betaalde apps in het Softwarecentrum mocht dat nog niet duidelijk zijn :)

Zag vanmiddag een bericht dat het enkel bij zoekopdrachten in de dash was.
Net zoiets als google wat betaalde sites bovenaan zet maar wel duidelijk onderscheid.

maar niks mis met commerciele software voor ubuntu, integendeel.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #89 Gepost op: 2012/09/25, 21:19:00 »
Het gaat trouwens om reclame voor betaalde apps in het Softwarecentrum mocht dat nog niet duidelijk zijn :)

Zag vanmiddag een bericht dat het enkel bij zoekopdrachten in de dash was.
Net zoiets als google wat betaalde sites bovenaan zet maar wel duidelijk onderscheid.

maar niks mis met commerciele software voor ubuntu, integendeel.

Daarom heb ik dat statement inmiddels al aangepast in de daarna volgende posts ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #90 Gepost op: 2012/09/25, 21:41:36 »
In het software centrum vind ik het prima, dat is ook de plaats voor zo iets en het is niet storend.
Gelukkig krijg je het niet op je bureaublad al die reclame.
Vind in Android het af en toe al storend in al die apps.
In sommige apps wat meer dan anderen.
Maar Android werkt nog steeds niet met paypal dus iets kopen lukt ook niet zonder creditkaart.
Op zich niet erg want zo bespaar ik een hoop geld.

Ik vond die apps onderin in de lenzen die in het software centrum ook al niets.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #91 Gepost op: 2012/09/25, 21:47:14 »
Dat vond ik nog niet zo erg, als het maar gecentreerd is in één lens, en niet in de home lens die je normaal niet gebruikt om koopjes op amazon te zoeken. Ik bedoel, een aparte amazon-lens zou ik nog niet zo erg vinden, maar nu ze aan de home lens gaan zitten knutselen, die in mijn opzicht al perfect was, gaat me een stapje te ver.

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #92 Gepost op: 2012/09/26, 10:36:21 »
Dat heeft @Pjotr al in zijn openings-tekst vermeld ...duss.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #93 Gepost op: 2012/09/26, 11:56:22 »
@Femke

Voor mij persoonlijk, en wellicht voor meer mensen is het een enigszins principieel punt. Ik wil niet dat het besturingssysteem dat ik gebruik bekostigd wordt met reclameinkomsten. Dat je het kan uitschakelen doet daar dus voor mij niets aan af. Ik vind reclame gewoon rotzooi, en als Ubuntu dat nodig heeft, dan gebruik ik liever een ander OS dat zonder reclame kan.

Ik ben niet heel zwart wit daarin, want als er geen goed reclamevrij alternatief is, dan gebruik ik wel diensten die door reclame worden betaald. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een Google emailadres zodat ik op mijn mobiele foon push email kan ontvangen. Maar er zijn genoeg Linuxen zonder reclame, dus als Ubuntu een reclame verdienmodel gaat hanteren dan maak ik daar liever gebruik van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #94 Gepost op: 2012/09/26, 12:08:46 »
er zijn genoeg Linuxen zonder reclame, dus als Ubuntu een reclame verdienmodel gaat hanteren dan maak ik daar liever gebruik van.
Jammer dat je om die reden overstapt, maar uiteraard respecteer ik je keuze....

Overigens hoef je het niet te zoeken buiten de officieel erkende afgeleiden van Ubuntu: Kubuntu, Lubuntu en mijn persoonlijke favoriet Xubuntu zijn volledig reclamevrij. 

Aangezien die drie allemaal gemeenschapsbeheerde distro's zijn, en dus niet onder de zeggenschap van Canonical vallen, verwacht ik dat dit zo blijven zal.  :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #95 Gepost op: 2012/09/26, 12:42:49 »
Xubuntu is een goede bekende van me, dat is wellicht een aardig compromis dan. :) Maar good olll distro hopping is natuurlijk ook wel weer eens leuk om te bekijken wat er zoal is. Ik ben ook wel benieuwd naar moederdistro Debian. Maar goed, eerst maar eens afwachten hoe het uiteindelijk gaat lopen. Wellicht valt het wel mee, en wordt er straks niet ongevraagd reclame geshowed.

(Compromis omdat natuurlijk ook Xubuntu indirect drijft op werk van Canonical, en dan dus indirect ook op reclame als Canonical reclame als inkomstenmodel gaat hanteren.)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 12:55:25 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #96 Gepost op: 2012/09/26, 14:40:07 »
Dat vond ik nog niet zo erg, als het maar gecentreerd is in één lens, en niet in de home lens die je normaal niet gebruikt om koopjes op amazon te zoeken. Ik bedoel, een aparte amazon-lens zou ik nog niet zo erg vinden, maar nu ze aan de home lens gaan zitten knutselen, die in mijn opzicht al perfect was, gaat me een stapje te ver.
Inderdaad, als een aparte lens zou dit handig zijn en zou dit hele fiasco niet ontstaan zijn. Mark Shuttleworth beweert dat ze het in de homelens ook laten zien omdat "de homelens je toegang tot alles is" maar waarom worden dan bijvoorbeeld Google, Wikipedia, Wolfram Alpha, ... niet getoond in de homelens, maar Amazon wel?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #97 Gepost op: 2012/09/26, 15:32:00 »
Dat vond ik nog niet zo erg, als het maar gecentreerd is in één lens, en niet in de home lens die je normaal niet gebruikt om koopjes op amazon te zoeken. Ik bedoel, een aparte amazon-lens zou ik nog niet zo erg vinden, maar nu ze aan de home lens gaan zitten knutselen, die in mijn opzicht al perfect was, gaat me een stapje te ver.
Inderdaad, als een aparte lens zou dit handig zijn en zou dit hele fiasco niet ontstaan zijn. Mark Shuttleworth beweert dat ze het in de homelens ook laten zien omdat "de homelens je toegang tot alles is" maar waarom worden dan bijvoorbeeld Google, Wikipedia, Wolfram Alpha, ... niet getoond in de homelens, maar Amazon wel?
Goed gezien, want dit viel me ook wel op. Waarschijnlijk kun je dit alleen verklaren als je uitgaat van een dubbele agenda. Een aparte shoppinglens is zo'n gek idee niet. omdat je dan zélf de keuze maakt om er naar te zoeken. Maar wie weet wordt het, na al deze commotie toch uiteindelijk zo gemaakt.

EDIT
Ah, ze zijn er al mee bezig:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/09/is-an-off-switch-for-the-shopping-lens-in-the-works
Alleen is het nog steeds opt-out terwijl het opt-in zou moeten zijn. Wel mooi is dat je ook de commerciele boodschappen in de Muzieklens (aankopen van Ubuntu One) óók kan uitzetten. Deze zat er al iets langer in en irriteerde me ook ietwat.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 16:47:01 door markba »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #98 Gepost op: 2012/09/26, 17:57:47 »
Wil je ook opt-in in plaats van opt-out, dan kan je deze bug onderschrijven:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-shopping/+bug/1054776

Dit doe je door op het icoontje achter de tekst "Does this bug affect you" te klikken.

(Je hebt wel een launchpad account nodig)

Wie weet wordt deze bug dan wel opgelost. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 17:59:36 door Thomas de Graaff »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #99 Gepost op: 2012/09/26, 18:31:45 »
En de nieuwe snelkoppelingen die standaard in de launcher komen zijn er ook al (in 12.10). Lekker shoppen bij Amazon en Ubuntu One.  :(