Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)  (gelezen 6699 keer)

Offline kristof70

  • Lid
Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Gepost op: 2011/03/10, 22:06:22 »
Ik ben pas paar maanden bezig met Linux (Ubuntu  ;) ) en het lukt me vrij aardig. Via het softwarecentrum en Synaptic Pakketbeheer kan ik reeds installaties uitvoeren.
De nieuwe firefox 4 is uit, en deze moet dus gedownload worden via de website van Mozilla, hetgeen ik deed dus. Het bestand staat in mijn downloadmap en heet firefox-4.Orc1.tar.bz2.
Het enige wat ik daarvan snap is dat tar ongeveer gelijk zou zijn als een rar bestand, en dit kan uitgepakt worden. Dit lukt me, maar de vraag is nu hoe ik dat boeltje geïnstalleerd krijg via het terminalvenster. (of een andere manier??)

Wie kan ik héél eenvoudig duidelijke taal eens uitleggen hoe ik dit zou moeten doen? Ik ben echt dom  ??? ??? ??? met het terminalvenster.

Mvg
Kristof

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/10, 22:20:39 »
U hoeft helemaal niet de Firefox 14 downloaden en install.
Dat wordt allemaal door Canonical (Ubuntu) gedaan als de tijd daar voor rijp is. :)

En laat u niet verleiden door Personen die al een hele tijd langer met Ubuntu werken en dan ook meer risico´s nemen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/10, 22:45:34 »
Een installatie is helemaal niet nodig hoor, je kan gewoon in de map het bestand 'firefox'  uitvoeren. Als je geduld hebt kan je (zoals wanda schreef} wachten op de update van  Canonical

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/10, 22:51:20 »
Firefox 4 komt niet naar 10.10 en lager hoor, alleen als je 11.04 alpha draait krijg je Firefox 4.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/10, 22:54:47 »
Firefox 4 komt niet naar 10.10 en lager hoor, alleen als je 11.04 alpha draait krijg je Firefox 4.

Hoi Vistaus, hoe kom je aan die informatie? De definitieve versie 4 komt nog deze maand.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/10, 22:55:47 »
Firefox 4 komt niet naar 10.10 en lager hoor, alleen als je 11.04 alpha draait krijg je Firefox 4.

Nou, uiteindelijk krijgen oudere versies 'm waarschijnlijk ook, want Canonical heeft vorig jaar z'n Firefoxpolitiek veranderd:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2010-June/000719.html

Kerncitaat:
Citaat
Rather than backporting security fixes to these now, we are moving to a support
model where we will be introducing major new upstream versions in stable
releases
. The reason for this is the support periods from Mozilla are
gradually becoming shorter, and it will be more and more difficult for
us to maintain our current support model in the future.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/11, 00:05:46 »
De nieuwe firefox 4 is uit, en deze moet dus gedownload worden via de website van Mozilla,........

Zo werkt het in Windows, Kristof. In Ubuntu is het een stuk makkelijker: rustig afwachten tot je het icoon op het Paneel ziet verschijnen ten teken dat er updates klaarstaan. ;)  Die nieuwe Firefox 4 zal vanzelf wel een keer meekomen, voorlopig is versie 3.6.15 de nieuwste.

Edit: ik neem tenminste aan dat je nog geen Ubuntu 11.04 gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 00:08:05 door Mikkel »

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/11, 00:15:50 »
@Mikkel: Als iemand de nieuwste versie wil, dan mag dat toch of niet? Ik draai 11.04, maar toch ook dingen buiten de pakketbronnen om, waaronder Firefox Daily. Die vrijheid hebben we en als iemand anders ook gebruik wil maken van diezelfde vrijheid, dan mag dat :)

@Pjotr: Dank, ik snap het :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/11, 00:19:12 »
Ik zou nog even wachten maar als je hem wilt kun je hem installeren door het volgende te doen.
Dit in je Terminalvenster typen:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install firefox-4.0


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/11, 21:51:01 »
@Mikkel: Als iemand de nieuwste versie wil, dan mag dat toch of niet? Ik draai 11.04, maar toch ook dingen buiten de pakketbronnen om, waaronder Firefox Daily. Die vrijheid hebben we en als iemand anders ook gebruik wil maken van diezelfde vrijheid, dan mag dat :)

Tuurlijk, Vistaus. Maar als jij dit leest:

Ik ben pas paar maanden bezig met Linux (Ubuntu  ;) ) en het lukt me vrij aardig. Via het softwarecentrum en Synaptic Pakketbeheer kan ik reeds installaties uitvoeren.

....... dan zou jij zo iemand dus met een gerust hart wijzen waar hij een beta-versie van een programma kan ophalen en/of installeren? Terwijl dat programma, na getest en in orde bevonden te zijn, zonder ingewikkelde dingen te hoeven doen vanzelf wel via de gewone updates kan worden gedownload/geïnstalleerd?
Dat jij na jaren Linux-gebruik weet waar je mee bezig bent is mooi, maar zover is iemand die dit vraagt:

Het bestand staat in mijn downloadmap en heet firefox-4.Orc1.tar.bz2.
Het enige wat ik daarvan snap is dat tar ongeveer gelijk zou zijn als een rar bestand, en dit kan uitgepakt worden.

Wie kan ik héél eenvoudig duidelijke taal eens uitleggen hoe ik dit zou moeten doen?


nog lang niet. Dus die zou je moeten adviseren geduld te hebben i.p.v. te gaan experimenteren met een terminal om (onnodig) een beta-versie te installeren. Vind ik.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/11, 22:43:48 »
@Mikkel

Ik heb het juist zo geleerd. je wilt niet weten hoe vaak bij mij het mis ging en ik overnieuw begon. Had mijn eerste pc en door gewoon te proberen heb ik alles geleerd. Gaat het fout dan weet je dat, je het zo de volgende keer niet moet doen of je leert hoe je het op moet lossen.
Niet te voorzichtig doen en gewoon proberen. Je leert niets als je het niet probeert.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/11, 23:46:36 »
Ja maar, emiel1976, de ene computeraar is de andere niet. Waar de een graag meteen het diepe induikt, speelt die ander op zeker en blijft liever pootjebaden. :D  Nu kan ik me vergissen, maar gezien het bericht waarmee kristof70 dit topic opende, denk ik dat hij zo'n 'ander' is. In Windows 'moet' je inderdaad de nieuwste versie van bepaalde programma's installeren, omdat daarin veiligheidslekken zijn gedicht. In Ubuntu wordt die nieuwste versie je, getest en al, op een presenteerblaadje aangegeven.
Dus waarom als vrij groene Ubuntu-gebruiker, moeilijk gaan doen als dat niet beslist noodzakelijk is? Die terminal gebruiken komt vanzelf wel als je wat vertrouwder bent geraakt met dat besturingssysteem dat zo anders is dan Windows.

Kristof70 heeft, denk ik, het idee dat hij, net als hij in Windows gewend was, zélf op zoek moet naar (in dit geval) de nieuwste Firefox. Als hij dat beslist wil moet hij dat natuurlijk zelf weten, maar zijn Ubuntu-installatie is echt niet minder veilig met de Firefox-versie die hem bij de normale Ubuntu-updates wordt aangereikt. En dat wist hij misschien (nog) niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/11, 23:48:05 »
Precies. Niet moeilijk doen, gewoon ff wachten. Veilig ben je toch al.  8)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/11, 23:54:51 »
Veilig ben je toch al.  8)

Precies. Linux is sowieso al veiliger dan Windows, maar bovendien mag je dan in een oudere Ubuntu-versie niet de allernieuwste programma(versie')s hebben, veiligheidslekken worden wél gedicht.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/12, 00:37:57 »
Moet je wel gelijk geven dat het niet voor iedereen een goed idee is.
Van de andere kant laat hem lekker klooien. Kennis of geen kennis, klooien is altijd leuk. Hoop dat het niet zijn hoofd systeem is en er afhankelijk van is. Dan is het lastig als ie niet werkt.
 
Bij Windows wil je ook niet altijd de nieuwste versie hebben.
Ik wacht meestal met het updaten van een programma in Windows als ie en zo.
Het is namelijk niet altijd een verbetering voor je systeem.

Denk niet dat hij naar veilig kijkt. Denk dat hij de nieuwe versie heeft gezien die er een stuk slanker uit ziet dan het huidige logge FF.
Ze beginnen allemaal meer op Google Chrome te lijken. Snap wel dat je dat wilt, maar ik zou dan Chrome pakken.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/12, 00:40:13 door emiel1976 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/12, 00:39:03 »
Van de andere kant laat hem lekker klooien. Kennis of geen kennis, klooien is altijd leuk.

Ben ik met je eens. Maar niet voor beginners....  ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/12, 00:52:11 »
Denk niet dat hij naar veilig kijkt. Denk dat hij de nieuwe versie heeft gezien die er een stuk slanker uit ziet dan het huidige logge FF.

En ik denk dat de 70 achter kristof's naam niet z'n geboortejaar, maar z'n leeftijd is. Zo niet, dan hoop ik dat ik kristof hiermee niet beledigd heb. :D  Als het z'n leeftijd is, dan zal ie niet willen klooien, maar op veilig spelen. ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/12, 01:10:06 »
Van de andere kant laat hem lekker klooien. Kennis of geen kennis, klooien is altijd leuk.

Ben ik met je eens. Maar niet voor beginners....  ;)

Tja heb zijn eerste bericht nog eens gelezen en ik ben ook nog niet zo lang bezig maar ik denk dat het voor hem niet handig is.
Terminal is niet zo moeilijk. Maarja vroeger veel met DOS gewerkt dus het schrikt mij niet af en op internet is veel info te vinden er over.

Ben zelf als beginner wel zo begonnen en ik had in een mum van tijd door hoe het werkte. Maar ik was toen denk een jaar of 12. Is toch weer een 22 jaar geleden XD
Werd aangemoedigd om het te doen. Had wel iemand in de buurt om als het echt fout ging bij te springen en op school met de andere halve klasgenoot die ook een pc thuis had, wisselde we informatie en kennis uit.
Niets uit boeken geleerd.
Maar toen had je een pc om mee te gamen of om andere dingen te doen.
Nu ben je meer afhankelijk van je pc met mail en zo. Dan is het niet handig om te klooien.

@Mikkel, ik denk zijn geboorte jaar. Als het zijn leeftijd is, dan moet hij die ieder jaar aan passen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/12, 10:02:56 »
Maar nog altijd geen antwoord van de topic starter hem zelf. ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/12, 10:22:55 »
OT:

Kijk in je uitgepakte bestand naar een (witkleurig icoontje) bestandje dat gewoon firefox heet.
Je kan meteen testen of deze goed draait en dubbelklikken op dat bestandje (kies uitvoeren).
Indien het je bevalt kan je nu deze Firefox 4 installeren in je menu.

--> klik rechts op toepassingen en kies vervolgens "menu's bewerken".
Ga vervolgens naar het menu-onderdeel waar je die nieuwe Firefox wilt (gewoonlijk bij 'internet')
Let op dat je EERST je plaatsje kiest !!!!
Vervolgens kies je rechts in het venster op 'nieuw item'.
--> Vul in het kleine nieuwe venstertje de gegevens in. Bij de knop 'bladeren' (voor de opstartregel) browse je naar de map waar je firefox4 hebt gezet, en selecteer dat firefox bestandje zoals hierboven getest/uitgepakt.
Sluit de vensters.
Zo dat is eigenlijk alles; als je het juist hebt gedaan staat Firefox 4 RC1 in je menu-onderdeel 'internet'.
Je kan deze starter uit je menu slepen en vervolgens op je bovenste panel plaatsen (verwijder dan wel de oude starter om verwarring te voorkomen). Deze starter wordt op die manier toegevoegd aan je bovenste paneel. De oude verwijderen = rechts klikken op die firefox 3.6.15 en kies verwijderen van het paneel.
Let op ! Firefox 4RC1 en moonlight (de linux versie van silverlight) gaan voorlopig nog niet samen !!! Hou daar rekening mee.
Updaten doe je simpel in het menu van firefox4 'help' en kies vervolgens 'over firefox' zo doet hij dat vanzelf.

Succes, en post maar eventuele obstakels die je tegenkomt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/12, 10:42:57 »
@Mikkel: "Maar als jij dit leest"
Je maakt hier wel een fout. Je verward nu een beta-versie met een RC-versie. Firefox 4 is inmiddels RC en in RC zitten alleen nog maar enkele kleine foutjes, en ik draai zelf de RC en kan je vertellen dat ie rock solid is, dus de kleine foutjes zitten hem onder de motorkap.

Joris +1 Prima uitleg! :)
Zo makkelijk is het :)

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/12, 12:11:15 »
@Vistaus: ik heb dat geleerd van een héél goede leraar; dat ben jij  ;) !!
Ik meen dat je terug in ere moet hersteld worden op dit forum !!


Soit ik lees wel tot mijn spijt dat beginners verward worden met onvermogen, en dat is geen goede zaak.

Ik hoop enkel dat we meer hulp bieden i.p.v. 'bescherming' voor beginners; goede uitleg leidt tot goede gevolgen. We moeten op dit forum ons vooral daar op richten.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/12, 12:13:44 »
@Joris: Awh, dankjewel :)
Verder ook +1 met wat je zegt over beginners :)

Offline liawim

  • Lid
Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/13, 10:02:09 »
heb even firefox 4 geinstalleerd zoals emiel het beschreef via de terminal. ik krijg dan webbrowser minefield geinstalleerd in plaats van firefox 4. start ik firefox 4 via de tar file krijg ik wel firefox 4.

Re: Hoe installeer ik de nieuwste firefox? (tar.bz2)
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/13, 10:06:26 »
de minefield versie zou ik maar laten !

Probeer gewoon de RC1 te downloaden en installeren zoals hierboven is beschreven.
Ben je zeker van een goede Firefox 4.  ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort