Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]openSUSE 11.2 start niet door  (gelezen 3127 keer)

[Opgelost]openSUSE 11.2 start niet door
« Gepost op: 2010/01/28, 19:22:11 »
Ik heb een probleem met de live-cd van openSUSE. Ik kies bij het booten voor booten van cd en start meteen de installatie op(geen live sessie). Ik schakel daarna over naar de verbose mode. Alle hardware wordt herkend en geïnitialiseerd, totdat:

System Boot Control:            system has been set up
Skipped features:                  boot.md
System Boot Control:            Running /etc/init.d/boot.local             done
INIT:                                        Entering runlevel: 8
INIT:                                        no more processes left on this level

En daar blijft het bij. Meer dan een half uur heb ik gewacht, maar niks :(

Weet een van jullie de oorzaak en beter nog: de oplossing?

Stefan
http://www.fileshost.com/download.php?id=AA3ED27A1l
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 10:47:31 door SteefuitHeerlen »
Bezoek ook eens de Ubuntu NL IRC-kanalen! |

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/28, 19:34:32 »
Runlevel 8 ???
Ieder runlevel heeft een eigen nummer, een veel voorkomende opsomming hiervan is:

0: halt, dus dan zet je de computer echt helemaal uit.

1: single user, dan kan alleen jij er op werken, dus het runlevel voor systeem onderhoud

2: multiuser zonder netwerk, dus hierin draaien wel veel servicen, maar het netwerk is onbereikbaar

3: multiuser met netwerk, dit is volledige linux, maar je hebt geen grafische modus

4: ongedefineerd

5: multiuser met netwerk en X, hetzelfde als 3, maar dan met grafische modus

6: reboot, dus dan start de computer opnieuw op. van http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=RunLevel
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/28, 19:36:08 »
Die runlevels had ik al opgezocht. Ik vond het ook vreemd dat openSUSE er dus minimaal 8 kent :(


Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/28, 19:53:54 »
Gebruikelijk is 6 runlevels, alhoewel er 9 kunnen zijn, maar wat die runlevels inhouden?
Kan je wel in het systeem komen? Kijk dan hier eens na: Het bestand /etc/inittab bevat de definities van de runlevels: de modi waarin het besturingssysteem loopt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/28, 20:04:16 »
Volgens mij heb je het toch fout, want openSUSE kent geen 8 runlevels; slechts 6.

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/28, 20:14:05 »
"Maar agent, ik weet wat ik gezien heb!" ;)

Ik kijk eens naar /etc/inittab..

edit: Verrek, het zijn er écht maar 6. Ik boot nog eens met de cd. Zo terug!

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/28, 20:16:40 »
@Vistaus Ik beweer ook niet dat Suse meer runlevels heeft. In principe kunnen er erg veel runlevels zijn. In de praktijk is dit echter beperkt tot 5: van eerder genoemde site. Daarbij komt dat SteefuitHeerlen duidelijk de melding krijgt INIT:                                        Entering runlevel: 8
INIT:                                        no more processes left on this level
Lijkt mij duidelijk dat er iets niet goed gaat, maar waarom naar runlevel 8 terwijl deze er eigenlijk niet is. Een definitie fout? Als hij de tekst van /etc/inittab plaatst, zie je snel genoeg waar het mis gaat.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/28, 20:21:56 »
@Gijs: Ik zei ook niet dat jij het fout had, ik had het tegen de topicstarter. Sorry voor de verwarring, ik had het er even bij moeten zetten.

Re: openSUSE 11.2 start niet door
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/30, 10:47:11 »
Allen:

Het probleem is opgelost. Ik heb openSUSE op een andere machine geïnstalleerd, en de /etc/inittab gecontroleerd. De versie op het systeem waar het fout ging was anders, waarschijnlijk corrupt geraakt. Na het overzetten van het goede bestand, werkt alles weer. Dank jullie voor jullie meedenken.

Stefan