Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie probleem op toshiba sattelite pro 6000 met Ubuntu 8.04  (gelezen 624 keer)

bst

  • Gast
Hoi beste mensen,

ik heb een toshiba sattelite pro 6000 laptop waarmee ik aan het proberen ben of ik mijn windows geheel kan vervangen door linux. Ik ben na een paar installaties het meest geinteresseerd in Ubuntu, maar ik ben tegen een probleem aangelopen dat de maximale resolutie die ik kan kiezen 800x600 is, terwijl het scherm van de laptop 1024x768 aankan. 800x600 is bij het gebruik niet praktisch omdat oa de schermpjes van beheer dan niet meer op het scherm passen.

Toen ik puppy linux en TinyMe linux aan het testen was, kon ik bij de installatie aangeven wat de resolutie van het scherm moest zijn en dan werkte het prima, maar dat kan bij Ubuntu niet omdat de installatie zelf bepaald wat de resolutie moet zijn.

Ik heb nu al een aantal uren rondgezocht op internet, en heb oa geprobeert om mijn xorg.conf file aan te passen om het probleem op te lossen, maar daarmee is het niet gelukt (waarschijnlijk omdat ik iets verkeerd doe, heb echter geen idee wat).

Als iemand me kan vertellen hoe ik Ubuntu in 1024x768 mode kan forceren dan zou ik dat heel fijn vinden. Wat ik verder nog even getest heb is windows installeren om te bekijken wat er dan gebeurd en wat me opviel is dat die ook standaard in 800x600 staat, dus het zal iets met de laptop te maken hebben waardoor een OS denkt dat het scherm 800x600 is. Dat kon ik echter in windows aanpassen omdat 1024x768 wel selecteerbaar was, in ubuntu is dat niet het geval.

Om deze vraag nog een beetje compleet te maken hierbij de scherm sectie uit mijn xorg.conf file.

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Generic Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
   DefaultDepth 16
   SubSection "Display"
   Depth 1
   Modes "1024x768"
   EndSubSection
   SubSection "Display"
   Depth 4
   Modes "1024x768"
   EndSubSection
   SubSection "Display"
   Depth 8
   Modes "1024x768"
   EndSubSection
   SubSection "Display"
   Depth 15
   Modes "1024x768"
   EndSubSection
   SubSection "Display"
   Depth 16
   Modes "1024x768"
   EndSubSection
   SubSection "Display"
   Depth 24
   Modes "1024x768"
EndSubSection
EndSection

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag, ik zou het namelijk jammer vinden als ik naar een andere distributie moet gaan alleen maar omdat ik dit probleem niet opgelost krijg. alvast bedankt voor tips.

bst

  • Gast
Resolutie probleem op toshiba sattelite pro 6000 met Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/25, 11:11:29 »
Ik ben inmiddels na een paar uur verder zoeken en prutsen weer wat verder. Ik heb displayconfig geinstalleerd en daarna met het commando gksudo displayconfig-gtk aangegeven dat mijn primaire scherm een 1024x768 scherm is. Na herstarten is het dan wel zo dat mijn scherm NA het inloggen een 1024x768 scherm is, maar voor het inloggen een 1024x768 scherm dat je bekijkt alsof er een 800x600 scherm overheen ligt, met zwarte randen er omheen. Ik zie dan alleen de inlogbox, maar de opties die in het inlogscherm normaal onderaan staan zijn niet zichtbaar, omdat er kennelijk nog steeds iets denkt dat het een 800x600 scherm is. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik wil de opties op het inlogscherm namelijk nog wel eens kunnen gebruiken.

Offline joop905

  • Lid
Resolutie probleem op toshiba sattelite pro 6000 met Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/25, 11:17:04 »
is dit wat voor je: hier mee kan je het inlogscherm veranderen
Tik in:

sudo gedit /etc/usplash.conf
en wijzig de waarden van de xres en yres als volgt:
xres=1024
yres=768
Bestand opslaan en sluiten.
Daarna in de terminal:
sudo update-initramfs -u


GrJ.

bst

  • Gast
Resolutie probleem op toshiba sattelite pro 6000 met Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/28, 12:16:00 »
Dat hielp inderdaad wel, dank je

Offline joop905

  • Lid
Resolutie probleem op toshiba sattelite pro 6000 met Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/28, 12:42:53 »
graag gedaan

GrJ.