Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren  (gelezen 1662 keer)

Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Gepost op: 2012/07/17, 22:02:23 »
http://www.muktware.com/3941/google-blocks-installation-chrome-extensions-outside-chrome-web-store

En dan mensen maar zeggen dat Google zo'n open mogelijk platform wil zijn... Blij dat ik geen Google Chrome(ium) gebruik.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/17, 22:09:08 »
Ik ben wel blij met chromium en de vele prachtige extensies, google wil ook vooral een veilig platvorm zijn:

This move is initiated because of repeated attempts by hackers to install and run malicious scripts in Chrome web browser to steal data and hamper users' privacy.

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/17, 22:44:11 »
En zodra MS iets blokkeert ofzo vanwege veiligheidsredenen dan is het ineens een ramp...

Offline RikRik

  • Lid
Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/17, 22:50:54 »
Gelukkig is Ubuntu ook kritisch als het gaat over software in softwarecentrum  ;) 

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/18, 00:40:55 »
Gelukkig is Ubuntu ook kritisch als het gaat over software in softwarecentrum  ;) 

Ja, dat zien we aan de constant nieuwe apps die toegevoegd worden.

Maar dat is een ander verhaal. Ubuntu laat tenminte nog toe dat je tot aan de source toe kunt installeren. Dat is dus iets wat Google nu gaat blokkeren, net als Apple dat op iOS doet zonder jailbreak.

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/18, 09:47:47 »
http://www.muktware.com/3941/google-blocks-installation-chrome-extensions-outside-chrome-web-store

En dan mensen maar zeggen dat Google zo'n open mogelijk platform wil zijn... Blij dat ik geen Google Chrome(ium) gebruik.

Lees je wel eens de artikelen die je hier continu neerplempt ?
Wees blij dat Google dit doet, het is hun OS en zij zijn verantwoordelijk en dragen dit dan ook.
Waarna ze in ieder geval enige moeite tonen om alles veilig en netjes te houden.


Citaat
En zodra MS iets blokkeert ofzo vanwege veiligheidsredenen dan is het ineens een ramp...
Je haalt erg veel door elkaar wat hoofdelijk te wijten is aan je ad-hoc reageren.

Probeer eens te leven met de regel :  Kijken - Denken - Doen
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/18, 11:47:47 »
Ja, ik lees elk artikel datik hier 'neerplemp'.
Maar waarom reageer je zo aanvallend? Mag ik geen eigen mening meer hebben? Als ik van mening ben dat ik dit geen goede zaak vind dat ze dit gaan dichttimmeren, dan mag ik die mening toch hebben of niet?

En je hoeft mij niet te gaan vertellen hoe ik moet leven, ik leef prima volgens mijn religie (Wicca).
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 12:28:37 door Vistaus »

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/18, 13:12:44 »
Als je dat artikel daadwerkelijk grondig gelezen had, en de bronlink bekeken, dan wist je, dat net zoals op Android de default behavior gaat worden om niet-Chrome Store extensies te wijgeren, maar dat je nog steeds zelf kan opteren om andere sites ook toe te laten. Wat uit veiligheidsoverwegingen ik een hele goede zet vind.

Bovendien is Google vrij laks in wat ze toelaten op de Chrome/Android Store, en is het dus ook erg gemakkelijk (én gratis) om je app er op te krijgen. Als goed bedoelende developer is er bijna geen reden om niet via de Store te gaan; het levert alleen maar voordelen.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 13:18:12 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/18, 13:31:14 »
Ja, ik lees elk artikel datik hier 'neerplemp'.
Maar waarom reageer je zo aanvallend? Mag ik geen eigen mening meer hebben? Als ik van mening ben dat ik dit geen goede zaak vind dat ze dit gaan dichttimmeren, dan mag ik die mening toch hebben of niet?

Ik val je niet aan, en je mag een eigen mening hebben.
Echter wat je zegt heeft geen grond omdat het niet klopt met het artikel.

Citaat
En je hoeft mij niet te gaan vertellen hoe ik moet leven, ik leef prima volgens mijn religie (Wicca).
Ging niet over je manier van leven maar over je manier van posten.

Lees nogmaals de aanhef en het artikel, ze gaan het niet zomaar blokkeren of dichttimmeren.
Ze willen meer controle over de apps, en zoals  SeySayux dat je nog steeds zelf kan opteren om andere sites ook toe te laten.
Ubuntu werkt precies hetzelfde.

En windows timmert alleen maar gaten in hun software dicht die lek zijn, waardoor de software niet verbeterd maar minder functioneel word, terwijl de hele kern (OS) nog steeds zo lek als een mandje is.
EN daarom klagen de mensen over de houding van Microsoft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/18, 14:29:55 »
"Probeer eens te leven met [...]"

Als je dat zo schrijft, dan moet je niet verbaasd zijn dat ik daar over val. Misschien vat ik dat verkeerd op, maar als je hier in Almere iets zegt over "te leven met", dan leest iedereen het op de manier van leven.


Verders klopt het wel degeijk wat ik zeg. Dat ze het standaard dichttimmeren ben ik het gewoon niet mee eens, dat mag toch? Kan mij het schelen hoe je het kan omzeilen, het gaat mij om het STANDAARDgedrag.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 14:34:25 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/18, 14:46:19 »
't is maar net wat je dichttimmeren noemt, als je het met een stuk of 3 kliks aan kan passen.
En waarom val je over dit beleid van Google, terwijl Firefox al jaren extensies die niet van de officiële website komen "blokkeert". Dit kan je ook in een stuk of 3 kliks aanpassen...

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/18, 15:26:08 »
't is maar net wat je dichttimmeren noemt, als je het met een stuk of 3 kliks aan kan passen.
En waarom val je over dit beleid van Google, terwijl Firefox al jaren extensies die niet van de officiële website komen "blokkeert". Dit kan je ook in een stuk of 3 kliks aanpassen...

Als ik naar een website ga en een officiële extensie voor Firefox wil installeren, dan gaat dat gewoon zonder blokkade. Heb niks aangepast in de instellingen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/18, 15:40:04 »
Dat loopt dan altijd via de officiële site voor de extensies. Uitbreidingen die daar niet vandaan komen, horen normaal gesproken niet geïnstalleerd te kunnen worden.

Edit: zie ook de screenshot van de instellingen voor Firefox in de bijlage.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 15:44:10 door Johan van Dijk »

Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/18, 16:35:30 »
Hier dus wel, bij mijn vader ook, bij mijn beste vriendin ook en bij mijn opa ook.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google gaat extensies van buitenaf blokkeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/21, 12:53:30 »
Ik heb een aantal reacties verwijderd.
Religie hoort hier niet thuis, evenmin als andere leden lastig vallen vanwege hun religie, al is het misschien grappig bedoeld.