Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc met ssd en harde schijf kopen??  (gelezen 1581 keer)

Offline nizi

  • Lid
pc met ssd en harde schijf kopen??
« Gepost op: 2017/01/07, 21:19:21 »
hoi,
ik overweeg een andere pc te kopen. Nu zie ik tegenwoordig vaak pc/laptop met combi ssd/harde schijf.
Ik wil er absoluut Ubuntu op. Windows gebruik ik alleen voor bijwerken telefoon of navigatie enzo.
Graag hoor ik hoe de ervaringen zijn met dit soort pc's. Is een ssd van 128 gb wel groot genoeg voor zowel
windows 10 als ubuntu?  Zelf gebruik ik een programma als sabnzbd en vraag me af of je dat kan installeren op de ssd
en de downloads direct op de hdd kan zetten in ubuntu.
Tegen welke problemen loop je eventueel aan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/07, 21:53:45 »
Mijn laptop heeft ook een SSD en een HD.
Op de SSD staan meerdere Linuxen, ieder in een partitie van 20GB, zonder aparte /home.
Zo zijn ze elkaars backup.
De HD wordt gebruikt voor data (documenten, foto's, enz.)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/08, 21:34:56 »
Is een ssd van 128 gb wel groot genoeg voor zowel
windows 10 als ubuntu?
Ik ben geen Windowskenner maar Ubuntu en varianten kun je prima installeren op een partitie van 16GB, als je nooit tegen problemen wilt aanlopen gebruik dan een partitie van 32GB.

Zelf gebruik ik een programma als sabnzbd en vraag me af of je dat kan installeren op de ssd en de downloads direct op de hdd kan zetten in ubuntu.
Volgens mij is dat een programma om nieuwsgroepen leeg te slurpen, niet? Zolang je in dat programma kunt aangeven dat de downloads naar de grote hdd dienen te worden geschreven, is er geen vuiltje aan de lucht.

Je hoeft dus niet op problemen te rekenen, beide schijven gedragen zich gewoon als klassieke harde schijven, met dit enige verschil dat een ssd wat sneller is. (Ik heb hier een oude pc "opgewaardeerd" door er een 16GB ssd'tje van minder dan 15 euro in te stoppen (via de Chinees Aliexpres). Opstarten ingekort van ruim 60 seconden naar iets van 15. Mooi toch?).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/08, 21:51:40 »
Hoi nizi,

Voor Windows is ergens rond de 250 GB beter voor die SSD. Anders kom je op den duur te kort. Ik heb in al mijn machines 128 GB SSD's, maar daar staat dan ook geen Windows op en ik schrijf al mijn data op externe harde schijven weg.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/09, 09:43:08 »
Een SSD zou ik zeker doen in een nieuwe pc, je hele systeem wordt er zoveel responsiever van. Als je een goede data opslag hebt, eg. een NAS of zoiets, dan zou je zelfs kunnen overwegen helemaal geen gewone HDD meer in te bouwen.

Ik heb zelf een tijd geleden gekozen voor een 128GB SSD en in die pc zit een 2TB HDD voor de data. Ik heb vervolgens met symbolische links een aantal directories naar de HDD gezet. Zoals de downloads (voor sabnzbd), afbeeldingen en documenten. Dat werkt prima en op die manier loopt de SSD niet langzaam vol met data.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/09, 11:13:00 »
Toevallig staat er vandaag een SSD vergelijkingstest op hardware.info, kijk daar eens of er iets voor je bij zit.

https://nl.hardware.info/reviews/7113/250gb-ssd-review-33-modellen-vergeleken

Offline nizi

  • Lid
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/10, 17:34:48 »
Bedankt voor jullie reacties, dat van die symbolische links wist ik nog niet. Ga ik eens kijken hoe dat werkt.
Ik weet dat 250 gb voor ssd beter is, alleen kom ik dan in een te dure prijsklasse. Voor een laptop vind ik rond de 600 wel het maximale.  In mijn 8 jaar oude laptop zit nu een jaar een Samsung ssd van 250 gb en dat bevalt prima ondanks het feit dat
deze gezien de sata aansluiting maar op halve kracht werkt.

Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/10, 23:00:34 »
dat van die symbolische links wist ik nog niet. Ga ik eens kijken hoe dat werkt.
Tipje van de sluier: werkt feilloos!  :)

Ik weet dat 250 gb voor ssd beter is, alleen kom ik dan in een te dure prijsklasse.
Niks is beter hier, het ligt eraan hoe je je schijven en partities indeelt. Een Ubuntu-installatie op een 16GB-partitie op een ssd is prima en heel luxe want snel.

In mijn 8 jaar oude laptop zit nu een jaar een Samsung ssd van 250 gb en dat bevalt prima ondanks het feit dat deze gezien de sata aansluiting maar op halve kracht werkt.
Deze laatste opmerking snap ik niet. Sata en op halve kracht?

Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/10, 23:44:47 »
In mijn 8 jaar oude laptop zit nu een jaar een Samsung ssd van 250 gb en dat bevalt prima ondanks het feit dat deze gezien de sata aansluiting maar op halve kracht werkt.
Deze laatste opmerking snap ik niet. Sata en op halve kracht?

Hij bedoelt waarschijnlijk dat de laptop nog SATA II is en de SSD SATA III.
( ca 270MB/s vs ca 520MB/s)

Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/11, 12:13:50 »
A ja, Sata II of III, dat zal 't zijn ja.

Offline nizi

  • Lid
Re: pc met ssd en harde schijf kopen??
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/11, 22:58:58 »
Klopt in laptop zit nog een sata 2 aansluiting.