Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe voorkom je dat de boot volgorde steeds wisselt.  (gelezen 323 keer)

Hoe voorkom je dat de boot volgorde steeds wisselt.
« Gepost op: 2025/01/08, 19:25:14 »
Bij deze duo boot laptop wisselt afhankelijk van het gebruik nogal eens de boot volgorde.
Aangezien er meerderen op werken of spelen zoals mijn kleinkinderen pakt dit soms heel fout uit.
Hoe zet ik de boot volgorde definitief vast?
Het is een oude laptop met een SSD voor Ubuntu en met een SSD voor Windows 11.
Alvast bedankt voor de hulp.

Offline ajjp

• Lid
Re: Hoe voorkom je dat de boot volgorde steeds wisselt.
« Reactie #1 Gepost op: 2025/01/08, 20:16:01 »
Als je je kleinkinderen goed wilt opvoeden, verwijder je Windows. Probleem opgelost!  :)

« Reactie #2 Gepost op: 2025/01/09, 12:05:07 »
Kijk hier eens:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/windows-eerst.html#ID1

Waarschijnlijk is dit wat je zoekt.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #3 Gepost op: 2025/01/10, 17:27:50 »
@ ajjp, ik ben niet zo van de ik heb gelijk cq ik weet het beter kerk, slechte ervaring.

@emvedeesje, hele goede link waar als ik als weer tijd heb mee aan het werk ga thx.
Toch vraag ik me af of het het probleempje oplost, zit het probleem niet in het steeds weer overschrijven van de Bios?
Beide OS-en zijn geïnstalleerd zonder dat het andere OS in de laptop zat en Grub staat alleen op de Linux SSD.
Time will tell.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #4 Gepost op: 2025/01/10, 18:57:19 »
Dat is een laptop met een uefi bios anders kun je daar geen windows 11 op installeren .
Als je de laptop aanzet en de F.. toets indrukt om in het BIOS te raken kun je de daar de opstartvolgorde van de SSD's wijzigen , en om dat de voorkomen dat je kleinkinderen of anderen van het gezin dat doen , is dat eenvoudig op te lossen door het BIOS te beveiligen met een paswoord . :)
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #5 Gepost op: 2025/01/10, 21:01:22 »
Oesje schreef: Als je de laptop aanzet en de F.. toets indrukt om in het BIOS te raken kun je de daar de opstartvolgorde van de SSD's wijzigen.

Dat klopt inderdaad, maar als je Ubuntu opstart staat Ubuntu weer dominant op de 1e plaats bij de volgende opstart.
Dit is dus een tijdelijke oplossing.

Oesje schreef ook: Dat is een laptop met een uefi bios anders kun je daar geen windows 11 op installeren
Ik had al tig keer geprobeerd om Win 11 te installeren dat ging steeds fout op deze laptop uit 2016.
Toen kwam ik dit tegen, super simpel: https://www.youtube.com/watch?v=gLcek3xkxL0
De HD/SSD moet denk ik wel GTP ingesteld zijn.
« Laatst bewerkt op: 2025/01/10, 21:16:07 door hkevers »