Beste Ubuntu NL forum genoten,
Dit is mijn eerste post sinds tijden van afwezigheid op het forum. Meestal vind ik het antwoord omdat iemand anders al dezelfde vraag heeft gesteld, maar ik heb nu iets waar ik echt niet uit kom.
Vorig jaar heb ik een nieuw model Shuttle DL30N mini PC gekocht omdat mijn oude Shuttle geen BIOS updates meer kreeg en ik graag een up-to-date en veilig systeem heb. Deze is aangeschaft via een reseller en via een configuratie tool op hun website samengesteld en voor mij geassembleerd (geen OS).
Na installatie van Xubuntu 24.04 LTS heb ik een hardware veiligheidstest gedaan met het commando: fwupdmgr security. Tot mijn teleurstelling bleek toen dat hij de waardering ‘HSI:0’ kreeg, d.w.z. dat het systeem niet voldoet aan de meest minimale veiligheidsvereisten.
Kan iemand mij misschien in Jip en Janneke vertellen hoe ik dit beter kan maken, en kan opkrikken naar niveau HSI:1 (of eigenlijk liever 2,3 of zelfs 4)? Kopie van het rapport en uitgetypt overzicht van de BIOS opties in bijlage.
Bij voorkeur blijf ik bij Xubuntu of een Linux distro, maar overstap naar iets anders zou ook mogelijk zijn als dat de veiligheid beter maakt.
Met vriendelijke groet,
Basic-NL