Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen installeren Ubuntu 24 LTS  (gelezen 1688 keer)

Offline Peterke

• Lid
Problemen installeren Ubuntu 24 LTS
« Gepost op: 2024/12/16, 15:39:59 »
Ik probeerde te installeren zoals ik voorheen de nodige versies geinstalleerd heb maar het lukt me nu met Ubuntu 24.04 LTS niet. Ik krijg op de usb drie partities en als usb aansluiting twee vermeldingen waarvan er 1 corrupt is?
Getest met Lubuntu 24 LTS en hetzelfde. Getest met kali 24 en dat lukt wel gewoon.
Als ik daarop klik krijg ik een foutmelding.
En bij opstarten van de usb gebeurt een seconde iets maar ook weer niets en dan gaat hij weer meteen terug naar de boot keuze.
« Laatst bewerkt op: 2024/12/19, 16:21:47 door Peterke »

Offline Peterke

• Lid
Re: Problemen installeren Ubuntu 24 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2024/12/16, 15:40:48 »
En nog een schermafdruik.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/12/18, 21:38:53 »
Opstart usb als gebruikelijke gemaakt met het Ubuntu programmaatje daarvoor.

Waar ik nu aan denk maar nog niet hebb gekeken. Kan dit te maken hebben met het uefi Secure boot probleem? Al zie ik die meerdere partities ook op een oude computer wat met eerdere installaties nog niet was.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/19, 15:07:45 »
Balena Etcher geprobeerd met een nieuwe download van ubuntu.com met deze foutmelding als resultaat.
Het lijkt wel dat de originele ubuntu deb corrupt is? Kan dat?

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/19, 16:17:33 »
Baal flink. Ben hier in weken al verschillende dagen mee bezig, zonder resultaat.
Ik stop er voorlopig mee. Voorlopig geen tijd meer voor ivm werk en feestdagen. Ben nou van ellende maar tijdelijk Bodhi7 aan het installerendat de laptop werkt. Dat lukt gewoon prima. En de desktop moet maar even wachten met de update.
Jammer want Ubuntu is nog altijd mijn geliefste versie.
« Laatst bewerkt op: 2024/12/19, 16:25:16 door Peterke »

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #5 Gepost op: 2024/12/19, 16:21:27 »
Citaat
Baal flink. Ben hier in weken al verschillende dagen mee bezig, zonder resultaat.

Verwijder al die partities op de USB stick met Gparted .
Maak met Gparted een nieuwe partitietabel aan en formateer dan de stick in FAT32
En dan moet je normaal met het Ubuntu 24 ISO bestand een opstartbare installatie USB stick kunnen maken !
En heb je geen USB stick van kleiner Volume , 8 GB bijvoorbeeld . Het is zonde om daar een USB stick van 64 GB voor te gebruiken .
« Laatst bewerkt op: 2024/12/19, 16:24:39 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/12/19, 16:27:20 »
Dat heb ik allemaal geprobeerd. Partities verwijderen. Usb opnieuw formateren, wat niet hoeft want wordt door het opstartprogramma overschreven.
Hij blijft de iso op die manier weg schrijven. Andere linux versies werken wel prima.
Een heel vreemd probleem wat ik nog nooit meegemaakt heb met alle installaties die ik gedaan heb en ook hierna nog gewoon werken. Tijdelijk kali geinstalleerd en nu is bodhi gewoon aan het installeren.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/12/19, 16:33:22 »
Zoals je ziet installeert bodhi (ub 22 based) gewoon prima. Net als de tijdelijke Kali (debian based).

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/12/19, 18:50:40 »
Nou, Bodhi (ub22 based) is ook niet gelukt. Wel de installatieprocedure doorlopen maar startte niet op.
Noodgedwongen debian bookworm succesvol geinstalleerd omdat kali debian based ook lukte. Dan kan de laptop in lek geval mee op kerstvakantie.

Uiteindelijk is geen enkele laatste versie ubuntu (of based) gelukt. EN IK WIL UBUNTU! Zijn we hier zo gewend. 2025 maar eens verder mee aan de slag.

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/12/23, 07:42:30 »
en nu maar hopen dat je niet verknocht raakt aan debian.

Offline peer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/12/23, 11:23:45 »
ik heb net even ubuntu 24.04 lts gedownload en met balena etcher op een usbstick (16gb)gezet.
De stick start gewoon op zonder problemen. Ik heb dit getest op een bios pc en op een uefi pc.
Als ik de stick bekijk in gparted dan zie ik alleen de iso9660 structuur. Ik zie dus geen andere partities.
Er is waarschijnlijk iets mis met jouw iso bestand of met jouw balena etcher

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/12/23, 16:54:13 »
en nu maar hopen dat je niet verknocht raakt aan debian.

Het draait inderdaad prima. Niets mis mee. Maar toch hangen naar Ubuntu. Dat zijn we hier gewend.
Ik had op jou al gereageerd in dat andere topic. Werkelijk geen idee wat er mis gaat maar het gaat mis.

Volgende plan.
Debian draait prima. Misschien kan ik onder debian een install usb maken. Misschien dat de software daarvoor onder de oudere ubuntu toch niet meer up2 date is of zo? Dat daar iets verkeerd mee gaat? 2025 weer tijd om het verder uit te zoeken.
Fijne feestdagen.

« Reactie #12 Gepost op: 2025/01/07, 11:35:41 »
@ Peterke,

probeer het opstarten (met opstartbare USB-stick) van Ubuntu 24 LTS door, bij het verschijnen van de Grub, te kiezen voor Ubuntu Safe graphics.
Heb dan geduld tot het scherm verschijnt waar je de taal, toetsenbordindeling kunt instellen -- volg dan de volgende stappen op (het is anders dan wat je gewoon was).
Probeer het systeem eerst uit en beslis daarna om te installeren.

De rest is dan aan jou.
Hopelijk lukt het nu wel.
Succes.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.