Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Storende interactie tussen Digikam en Skype > Digikam zet geluidsvolume lager  (gelezen 843 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Als ik Digikam (een kde-applicatie) heb opgestart, krijg ik een melding van Phonon (what's that) dat er een geluidsapparaat niet wordt herkend. Dit schijnt geen verdere invloed te hebben, .... behalve dat als ik skype start, het invoervolume van mijn webcam met geluidsmodule lager staat (zodanig dat niemand me hoort (maar video werkt nog wel)). Het is dan onmogelijk om het invoervolume in de pulseaudio-volumeregeling terug hoger in te stellen, behalve door eerst skype af te sluiten, vervolgens het invoervolume terug omhoog halen in de pulseaudio-volumeregeling. Dan terug skype opstarten en dan werkt het wel.

Maar 't is wel verdomd lastig dat Digikam-Phonon-KDE blijkbaar negatief interageren met de audio-instellingen.

Wat kan hier mislopen?


Achtergrond: ik gebruik Ubuntu 10.04 en een Logitech webcam op USB-poort. Als KDE dat volume omlaag heeft gehaald, komt er nog wel degelijk geluid door, zoals ik kan zien aan de VU-meter van pulseaudio (beweegt een klein beetje als ik spreek). Alleen kan ik dat invoervolume dus niet meer opkrikken als skype draait.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

What is Phonon ?

Phonon is the multimedia API for KDE 4. Phonon was created to allow KDE 4 to be independent of any single multimedia framework such as GStreamer or xine and to provide a stable API for KDE 4's lifetime. It was done for various reasons: to create a simple KDE/Qt style multimedia API, to better support native multimedia frameworks on Windows and Mac OS X, and to fix problems of frameworks becoming unmaintained or having API or ABI instability.

from Wikipedia.

Phonon is being widely used within KDE, for both audio (e.g., the System notifications or KDE audio apps) and video (e.g., the Dolphin video thumbnails).

Misschien een artikel waar je iets uit kan halen: http://linuxundich.de/de/ubuntu/pulseaudio-manage-skype-beta-linux/
Dat is het probleem bij het gebruik van KDE programma's in Ubuntu je krijgt meer dan je wilt hebben, maar die KDE programma's kunnen niet werken zonder al die extra's. Ik heb Digikam  en ook K3b geïnstalleerd staan, natuurlijk met alle extra's.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

@Gijsbert: Klopt. Sinds 10.10 gebruikt Kubuntu Pulseaudio als backend voor Phonon, dus met 10.10 en hoger zou dit probleem niet meer voorkomen.
In dit geval: Jenske, installeer eens het pakket systemsettings, dan ALT+F2>>>systemsettings
En ga naar Multimedia. Welke apparaten staan daar genoemd?

Offline Jenske

  • Lid
Vistaus, sorry voor het late antwoord. Ik werd niet verwittigd van een antwoord (en heb het de laatste tijd nogal druk).

Maar hier dan toch mijn overzicht onder "muziek" van systemsettings:

-- intel ICH6 with AD1981B (Intel ICH6)
-- Playback/recording through the PulseAudio sound server
-- default

(identiek dezelfde uitvoerapparaten voor "meldingen", "video", "communicatie", "spellen" en "toegankelijkheid"

Bij geluidsopname:
-- intel ICH6 with AD1981B (Intel ICH6)
-- intel ICH6 wiht AD1981B (Intel ICH6 - MIC ADC)
-- Playback/recording through the PulseAudio sound server
-- USB Device 0x46d:0x922 (USB audio)

Bij backend staat:
gstreamer 0.1 (en geen andere)

Ik heb een Logitech Quickcam met ingebouwde microfoon via USB aan m'n PC hangen.

Ik heb inmiddels Skype eraf gegooid en zal dit een van de komende dagen (als ik nog eens tijd heb) terug installeren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM