Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Idee voor boards  (gelezen 6906 keer)

Idee voor boards
« Gepost op: 2011/02/13, 14:57:24 »
Ik volg de discussie over wel of niet een board voor Ubuntu Professional en zat zo eens te denken over een mogelijke, vernieuwde indeling van de boards. Ik dacht aan het volgende idee:

-Nieuw board: Marktplein en daaronder de boards van Aangeboden en Gevraagd, dus als subboards van Marktplein (natuurlijk kan een andere naam dan Marktplein ook, maar het gaat om het idee).
-Nieuw board: (naam moet nog verzonnen worden) met daarin een samenvoeging van Etalage en Programmeren, omdat beide sterk overeenkomen; immers, Etalage gaat over "bijdragen aan Ubuntu" en "je eigen ontwikkelingen", en Programmeren over programmeren, dus hangt samen met het ontwikkelen/ontwerpen van dingen. Plus dat in Etalage ook eigen ontwikkelde programma's getoond worden, welke (je raadt het al) geprogrammeerd zijn. Daarom stel ik voor om beide samen te voegen in een board met een nieuwe naam.
-Foto-, video- en audiobewerking als subboard van Software en Configuratie. Ik zie dat zo'n 99% van de topics daar over software of hulp bij dit soort software gaan, dus daarom zou het heel mooi onder Software en Configuratie passen als een subboard.
-Andere distributies van naam wijzigen in "Andere OS'en" (o.i.d.). Er komen namelijk ook wel eens vragen voorbij over andere OS'en en dan niet eens persé Windows, maar ook bijv. (Free)BSD, Haiku, etc. Natuurlijk moet de nadruk wel liggen op het helpen bij non-Windowsvragen, maar in principe zou dit beter zijn en bovendien is er dan ook een plek voor de vragen over andere os'en die nu eigenlijk nergens tussen passen.
-Internet en draadloos: subboard. Het is een beetje out-of-place, dit board, omdat bijv. in Hardware en drivers ook vaak vragen over internet voorbij komen, bijv. netwerkkaart, drivers voor draadloze netwerkkaart en in Software en configuratie ook vragen m.b.t. tot internet. Dit zou dus IMHO beter een subboard kunnen worden, wellicht Hardware, drivers en internet? En dan als subboard Internet en draadloos?

Laat maar weten wat jullie ervan vinden :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Idee voor boards
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/13, 15:17:12 »
Ik vind het opzich een goed idee om de indeling eens goed onder handen te nemen. En liefst in een keer goed. :) Niet de kleine aanpassingen zoals in het verleden.
+1 voor marktplein
+0 etalage en programmeren
+0 Foto en video bewerking samenvoegen met software. Dit was oorspronkelijk bedoeld als een board voor professionele videobewerking, audiobewerking, fotobewerking onder linux. Aangezien linux hierin zeker niet te onderschatten is.
+0 andere OS'en
+1 internet en draadloos, dit was een board van de tijd, dat praktisch geen enkele draadloze netwerkkaart op linux werkte. De vragen zijn hier enorm afgenomen, en kan nu gerust samen gaan met hardware en drivers.

Re: Idee voor boards
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/13, 15:53:41 »
Goed idee lijkt me, alleen gaan er weer velen mopperen omdat sommige dingen dan wat 'begraven' liggen.

Maar samenvoeging van gerelateerde onderwerpen (zoals die foto's enz) leidt zeker tot een betere overzichtelijkheid. En je zou zelfs een apart onderdeel erbij kunnen nemen (naar het voorbeeld van het Engelstalig forum) dat alleen handelt over servers en al wat daar bij hoort. Ik mis dat wel een beetje op dit forum.

Maar ik zou dat op de tafel gooien die ideeën!

Persoonlijk zou ik vragen over Windows niet per definitie weren; we doen dual-boots met dat OS en soms is eerlijk advies voor sommigen (over Windows) wel nodig.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 15:55:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Idee voor boards
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/13, 18:24:29 »
-Nieuw board: Marktplein en daaronder de boards van Aangeboden en Gevraagd, dus als subboards van Marktplein (natuurlijk kan een andere naam dan Marktplein ook, maar het gaat om het idee).
Dan krijg je dus 1 board "vraag en aanbod" (voorstel) dat verder leeg is, maar 2 subboards bevat namelijk gevraagd en aangeboden. Qua inhoud en regels verandert er niks, maar het scheelt 1 board op de hoofdpagina.
Dit lijkt me prima, al zou het helemaal mooi zijn als de topics van de subboards in het hoofdboard terecht komen en dat je kan "filteren" door naar de subboards te gaan.

Citaat
-Nieuw board: (naam moet nog verzonnen worden) met daarin een samenvoeging van Etalage en Programmeren, omdat beide sterk overeenkomen; immers, Etalage gaat over "bijdragen aan Ubuntu" en "je eigen ontwikkelingen", en Programmeren over programmeren, dus hangt samen met het ontwikkelen/ontwerpen van dingen. Plus dat in Etalage ook eigen ontwikkelde programma's getoond worden, welke (je raadt het al) geprogrammeerd zijn. Daarom stel ik voor om beide samen te voegen in een board met een nieuwe naam.
Tegen.
In de etalage staat ook veel grafisch werk (plaatjes, iconen, bureaubladachtergronden enz.) en ook sites van leden.
Dit heeft verder niets met programmeren te maken.

Verder ben ik bang dat de ondersteuning voor mensen die willen (leren) programmeren ondergesneeuwd raakt door de eerder genoemde topics.

Citaat
-Foto-, video- en audiobewerking als subboard van Software en Configuratie. Ik zie dat zo'n 99% van de topics daar over software of hulp bij dit soort software gaan, dus daarom zou het heel mooi onder Software en Configuratie passen als een subboard.
Lijkt me prima.

Citaat
-Andere distributies van naam wijzigen in "Andere OS'en" (o.i.d.). Er komen namelijk ook wel eens vragen voorbij over andere OS'en en dan niet eens persé Windows, maar ook bijv. (Free)BSD, Haiku, etc. Natuurlijk moet de nadruk wel liggen op het helpen bij non-Windowsvragen, maar in principe zou dit beter zijn en bovendien is er dan ook een plek voor de vragen over andere os'en die nu eigenlijk nergens tussen passen.
Zou kunnen.

Citaat
-Internet en draadloos: subboard. Het is een beetje out-of-place, dit board, omdat bijv. in Hardware en drivers ook vaak vragen over internet voorbij komen, bijv. netwerkkaart, drivers voor draadloze netwerkkaart en in Software en configuratie ook vragen m.b.t. tot internet. Dit zou dus IMHO beter een subboard kunnen worden, wellicht Hardware, drivers en internet? En dan als subboard Internet en draadloos?
Samenvoegen met Hardware en drivers lijkt me het beste. Ik ben het verder eens met Siegi

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Idee voor boards
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/13, 22:06:41 »
Op zich is nadenken over een nieuwe indeling altijd een goed idee.
Liever zou ik een forum zien zonder sub-gedeeltes.
Een indeling met b.v. cijfers zou m.i. mooier zijn.
de volgorde is dan aan te passen, door te hernummeren, elke regel zou dan moeten beginnen met b.v. 01.
Eventueel kan je dan groepen maken met het eerste cijfer (tientallen), om tot een overzichtelijke indeling te komen.
Nadeel:
maximaal 10 "hoofdstukken" met ieder 10 sub-gedeeltes, een beperking dus, maar het lijkt mij wel voldoende.
Eventueel kan elk "hoofdstuk" ook een andere (achtergrond) kleur hebben.

Schiet maar ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Idee voor boards
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/13, 23:07:45 »
Misschien kan het geen kwaad om eens naar een ander forum te kijken, hoe het beslist niet moet of moet worden. (Zeggen die mensen zelf ook; ze hadden het wel anders op willen zetten, maar doordat  de vele merken allemaal een eigen straatje hebben en veel verschillen, is dit zo gegroeid). Trouwens een forum voor zeer gevorderde professionals die deze sport niet voor hobby beoefenen.

http://www.ia-forum.nl/nieuw/index.php

Nu is de situatie bij Ubuntu wel heel anders, maar al te veel items is toch wel erg omslachtig. Als dat door subforums (uitklap/uitrol) beperkt zou kunnen worden, of door het samenbundelen tot grotere groepen van verwante onderwerpen, tot laten we zeggen één pagina, dan blijft de zaak veel overzichtelijker. Dan zou je kunnen proberen om tot 8 á 10 hoofdgroepen te komen.

Het is maar een gedachte uiteraard, en ik ken de mogelijkheden niet zo.

Vr.groet, peter

@Ron: Je was me met die 10 hoofdgroepen even voor, ik keek onderwijl nog naar iets anders.

« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 23:10:05 door Petervdw »

Re: Idee voor boards
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/14, 20:24:16 »
Ik vind het een prima idee! Misschien wordt het ook eens tijd om wat aan de indeling te doen. Ik zie op het Engelse Ubuntu-forum iets wat me eigenlijk wel bevalt. Ze hebben daar het idee van onderwerpen onder elkaar verlaten en hebben alle hoofdonderwerpen in drie horizontale kolommen gezet. Zo heb je direct een mooi overzicht van wat er op het forum te zien valt. Wat ik bij de Engelsen wel wat minder vind is het feit dat ze direct onder de categorienaam verschillende teksten hebben gezet. Daardoor wordt het wat te druk. Maar als we het idee kunnen kopiëren, maar dan beter gaan toepassen, dan denk ik dat we alles een stuk overzichtelijker kunnen krijgen.

Kortom, zoiets:

Hoofdcategorie: Ondersteuning
Onderwerpen:
Installatie                       Software & configuratie             Hardware & Drivers           
Server & netwerk             Internet & draadloos                 Games
Programmeren                 Foto-, video- en audiobewerking

Hoofdcategorie: Interactief
Ubuntu NL                      Testforum                                Andere distributies
Etalage                          Algemeen                                Marktplein

Hoofdcategorie: Teams
Forum                           Vertalingen                              Documentatie
Artwork                         Promotie
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Idee voor boards
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/14, 21:00:02 »
@crashit: Nieuwe indeling wordt toegepast in het nieuwe thema voor SMF 2.0 (zie Artwork) ;)

Aan de rest: bedankt voor de feedback so far :)

Re: Idee voor boards
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/14, 21:37:38 »
Grmbl, ik loop achter...

Ziet er gelikt uit, dat nieuwe forum:
http://rachidbm.com/ubuntu-nl/

Eigenlijk zou ik de indeling gewoon zo laten, met uitzondering van twee puntjes:
1. Een subboard onder interactief met de naam 'Mededelingen'. Kun je dingen als nieuwe versies, serverdowntime en ander Ubuntu-NL georiënteerd nieuws in kwijt. Van 'Forum' kun je dan zoiets als 'Helpdesk forum' maken, voor als men vragen m.b.t. het forum heeft.
2. Aangeboden en Gezocht samenvoegen tot Marktplein.

Eventueel kun je nog een extra hoofdcategorie aanmaken met 'Professioneel' o.i.d. en daar de subboards 'Programmeren', 'Server en netwerk' en 'Testforum' onder hangen. Dat lijken me boards voor de wat meer gevorderden. Bovendien boor je  zo ook een extra doelgroep aan.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/02/14, 21:40:00 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Idee voor boards
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/14, 22:01:31 »
@crashit: Bedoel je die 2 puntjes nu voor de huidige indeling of voor de nieuwe indeling met het nieuwe thema?

Re: Idee voor boards
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/14, 23:20:34 »
Hangt er vanaf hoe lang het nog duurt voordat het nieuwe thema af is. Maar je kunt ze natuurlijk alvast in het oude forum integreren, die twee puntjes van mij ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Idee voor boards
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/18, 14:04:22 »
Dat is waar crashit ;)

Iemand anders nog opmerkingen/bezwaren over mijn ideeën?

Re: Idee voor boards
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/18, 16:14:48 »
@femke: Tuurlijk moeten we wachten. Ik heb ook nergens gezegd dat ik het nu door wilde voeren, ik vroeg alleen of men nog bezwaren/opmerkingen had ;)

Maar voor het samenvoegen danwel subboards hoeven we niet te wachten op de nieuwste versie hoor. Dat is een kleine aanpassing :)

sprokkel

  • Gast
Re: Idee voor boards
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/18, 16:58:40 »
 ???

Re: Idee voor boards
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/18, 17:11:06 »
???

Iets nadere toelichting graag dan alleen een emoticon ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Idee voor boards
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/18, 17:49:09 »
Ziet er gelikt uit, dat nieuwe forum:
http://rachidbm.com/ubuntu-nl/

Ziet er zelfs bijzonder gelikt uit lijkt mij een toppertje ,duidelijk en vooral frisser ik ben voor gaan met die banaan. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Idee voor boards
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/18, 18:54:13 »
maar wel met de keuze voor een eigen thema dan, want dit doet gewoon pijn aan mijn nachtblinde ogen al dat felle wit, niet prettig om langer naar te kijken imo.

Re: Idee voor boards
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/18, 20:25:07 »
Daarom heb ik mijn scherm altijd vrij donker staan.
Maar hoe dan, even ontopic graag ;)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Idee voor boards
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/19, 15:34:51 »
gewoon een minder fel thema, simpel.

want om mijn scherm bij iedere site die ik bezoek aan te passen is not done, de meeste site's houden hier wel rekening mee.

het thema wat voorgesteld is is mooi maar "hard" aan de ogen, daar zou ook aandacht aan besteed mogen worden imo,
en als dit niet kan dan een alternatief bieden, lijkt me wel zo user friendly ;)

Re: Idee voor boards
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/19, 15:54:40 »
Ontopic graag :)
Het nieuwe thema kan men verder bespreken in 'Artwork'.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Idee voor boards
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/19, 16:26:14 »
je vraagt zelf maar hoe dan ???

maar goed, dan komt de kritiek later wel, het zal me boeien ;)

Re: Idee voor boards
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/19, 21:08:28 »
Ziet er gelikt uit, dat nieuwe forum:
http://rachidbm.com/ubuntu-nl/

Ziet er zelfs bijzonder gelikt uit lijkt mij een toppertje ,duidelijk en vooral frisser ik ben voor gaan met die banaan. :)
Helemaal mee eens,niks mis mee.Ik vind het prachtig. :)
Kubuntu 20.04

Re: Idee voor boards
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/19, 21:24:03 »
je vraagt zelf maar hoe dan ???

maar goed, dan komt de kritiek later wel, het zal me boeien ;)

Sorry, dat was verwarring van mijn kant. Ik bedoelde "maar hoe dan ook", alleen het woordje 'ook' was ik vergeten.