Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?  (gelezen 1523 keer)

[Opgelost] Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Gepost op: 2009/02/11, 16:21:46 »
Is een triple boot mogelijk met Vista/Ubuntu/XP?

Ik heb het een en ander nagelezen, maar de oplossing die dan aangedragen wordt is dat dit met automatix zou kunnen. Nu ken ik die applicatie niet, maar heb er wel veel waarschuwingen over gelezen, dus ik waag me maar niet aan die oplossingsrichting. (voorlopig althans)

Ik ben bezig om op een nieuwe computer van een vriend Ubuntu naast Vista te zetten, maar deze wil eigenlijk af en toe ook een progje in XP kunnen draaien. Alternatief is natuurlijk om Vista eraf te flikkeren. Maar als dat niet nodig is, is het niet nodig.

Indien triple boot mogelijk is, wat is dan de volgorde van installatie. De machine is nu al dual boot Vista/Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/11, 19:53:24 door Schredders »

Offline woteb

  • Lid
Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 16:39:34 »
De volgorde met Windows installaties erop is altijd:

1. De oudste Windows versie.
2. De nieuwste Windows versie.
3. Linux.

In jouw geval:

1. XP
2. Vista
3. Ubuntu
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/11, 18:16:22 »
De volgorde met Windows installaties erop is altijd:

1. De oudste Windows versie.
2. De nieuwste Windows versie.
3. Linux.

In jouw geval:

1. XP
2. Vista
3. Ubuntu

Voor de duidelijkheid, dan moet ik de bestaande installatie van Vista eerst overschrijven met XP - Dan opnieuw Vista Installeren en daarna Ubuntu?

Indien dat zo is: Kunnen de recovery cd's die bij de computer geleverd zijn gebruikt worden voor een herinstallatie van Vista na de installatie van XP?


Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/11, 18:46:25 »
Ik was dat ook aan het denken woteb, maar volgens mij moet ge een oudere windows versie voor een nieuwere installeren, zodat de nieuwere de oudere herkent in zijn bootloader.
Maar aangezien er Linux bijkomt, zal het Grub worden, en dan maakt het niks meer uit of de ene windows de andere niet herkent.

Dus als er nu Vista/Ubuntu opstaat, zou ik Vista laten staan, XP er langs zetten en dan terug Ubuntu installeren.

Offline woteb

  • Lid
Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/11, 18:48:38 »
Deze volgorde is noodzakelijk omdat je naast Vista ook met XP wil werken. Windows maakt dan een bootmanager aan. Omgekeerd zal het niet gaan, want dan wordt Vista niet gezien.
Verder moet een Windows installatie vóór een linux installatie worden uitgevoerd, omdat Windows zichzelf alles toe-eigent. Linux daarentegen ziet een bestaande Windows installatie (of meerdere in jouw geval) en neemt deze op in de bootmanager, meestal is dat Grub.

Je moet voor de installatie altijd 'normale' (en uiteraard legale) installatie CD's gebruiken. Recovery CD's zijn alleen bedoelt om een 'kapot systeem' te herstellen in de af-fabriek toestand. Dus zoals het systeem door de fabrikant is afgeleverd. Dat zal in jouw situatie niet werken. Verder zorgt een recovery CD ervoor dat alles op C:\ wordt overschreven, ook de eventueel daarop opgeslagen persoonlijke bestanden als documenten, foto's enz.

Je zult dus sowieso normale installatie CD's van XP én van Vista moeten hebben + de licentiecodes.

Misschien komt dit antwoord wat 'streng' over, maar beter 'streng' dan een teleurstelling.

Voor jezelf is het belangrijk om een stappenplan te maken met wat je wilt hebben. Zo kun je het beste beginnen. Nooit zomaar 'wat gaan doen' en dan hopen dat het lukt. Altijd proberen met beleid te werken. Vandaar ook die volgorde die ik je heb geschetst. Alleen dán kun je een multiboot (niet alleen dual- of tripple, maar ook vier, vijf enz. voudig) systeem maken waar je bij het opstarten kunt kiezen.

Mocht je de beschikking hebben over de genoemde CD's, dan eerst een backup maken van je bestanden en documenten, daarna pas beginnen. Als je de stap durft te maken, dan horen we het wel van jou, op het forum is genoeg kennis aanwezig om je bij te staan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/11, 18:51:22 »
Ik was dat ook aan het denken woteb, maar volgens mij moet ge een oudere windows versie voor een nieuwere installeren, zodat de nieuwere de oudere herkent in zijn bootloader.
Maar aangezien er Linux bijkomt, zal het Grub worden, en dan maakt het niks meer uit of de ene windows de andere niet herkent.

Dus als er nu Vista/Ubuntu opstaat, zou ik Vista laten staan, XP er langs zetten en dan terug Ubuntu installeren.
Dat heb ik toch gezegd? Eerst de oudste versie, daarna de nieuwere. Dan ziet Windows zowel XP als Vista. Doe je het omgekeerde, dan ziet Windows alleen XP en Vista niet.
Linux ziet ze inderdaad beiden, maar ik zou altijd op safe gaan spelen en niet op het 'toeval' afgaan in de hoop dat Grub alle drie de systemen herkent.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/11, 19:26:22 »
Ik was dat ook aan het denken woteb, maar volgens mij moet ge een oudere windows versie voor een nieuwere installeren, zodat de nieuwere de oudere herkent in zijn bootloader.
Maar aangezien er Linux bijkomt, zal het Grub worden, en dan maakt het niks meer uit of de ene windows de andere niet herkent.

Dus als er nu Vista/Ubuntu opstaat, zou ik Vista laten staan, XP er langs zetten en dan terug Ubuntu installeren.
Dat heb ik toch gezegd? Eerst de oudste versie, daarna de nieuwere. Dan ziet Windows zowel XP als Vista. Doe je het omgekeerde, dan ziet Windows alleen XP en Vista niet.
Linux ziet ze inderdaad beiden, maar ik zou altijd op safe gaan spelen en niet op het 'toeval' afgaan in de hoop dat Grub alle drie de systemen herkent.

Hoi Woteb & Nunslaughter,

Dank voor jullie uitgebreide antwoord. Het gaat om een nieuwe Medion computer (die vanaf vandaag te koop was/is bij de Aldi) Voor zover ik zie zijn daar alleen maar recovery schijfjes bij geleverd. Dat betekent eigenlijk dat ik er dus geen triple boot van kan maken. Ik heb wel een goede XP installatieschijf.

Voor de goede orde, mijn vriend wil niet met Vista gaan werken. Alleen af en toe voor een bepaald progje (videobewerking) naar XP. De vriend in kwestie is door mij destijds aan de computer gebracht en durft amper met windows te werken vanwege de veilgiheidsgaten. Die kent niets anders dan Ubuntu. (behalve dan dat video-editing progje in xp) Het is dus geen ramp als vista er niet op staat.

Voor de goede orde: Met alleen recovery schijf is dus weinig te beginnen?

De installatie schijf van xp is 32 bit. Kan dat geïnstalleerd worden op een 64 bit kast?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/11, 19:28:53 door Schredders »

Offline ruujan

  • Lid
Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/11, 19:27:32 »
Als het op die manier niet lukt, dan heb ik ooit wel eens gebruik gemaakt van een aparte bootmanager. Dat is wel een commercieel pakket, het kost een paar tientjes. Daarmee worden tijdens het booten je partities in de tabel in een door jouw gewenste volgorde opgenomen en eventueel verborgen. Op die manier kun je dus altijd een c:-schijf of sda1 hebben waarop je OS staat en eventueel andere al dan niet zichtbaar maken. Dat werkt gegarandeerd.
Ik had ooit drie XP-installaties op een laptop (1xhome en 2xPro) en een aparte partitie met data.

Het enige nadeel van het pakketje is dat je nooit met een andere partitiemanager op die schijf mag gaan rommelen, want het niet zichtbare deel vind je altijd terug als ongebruikt.

Maar dit is natuurlijk een laatste optie, want hij kost geld. Als het lukt op een van de hiervoor beschreven manieren is dat natuurlijk veel leuker.

Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/11, 19:51:37 »
Beste mensen van ONS onvolprezen forum

Zo gaat het dus gebeuren: xp en daarnaast Ubuntu. Bedankt voor al jullie goede raad en het inzicht.

Re: Triple boot Vista/Ubuntu/XP mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/11, 19:52:46 »
Als het op die manier niet lukt, dan heb ik ooit wel eens gebruik gemaakt van een aparte bootmanager. Dat is wel een commercieel pakket, het kost een paar tientjes. Daarmee worden tijdens het booten je partities in de tabel in een door jouw gewenste volgorde opgenomen en eventueel verborgen. Op die manier kun je dus altijd een c:-schijf of sda1 hebben waarop je OS staat en eventueel andere al dan niet zichtbaar maken. Dat werkt gegarandeerd.
Ik had ooit drie XP-installaties op een laptop (1xhome en 2xPro) en een aparte partitie met data.

Het enige nadeel van het pakketje is dat je nooit met een andere partitiemanager op die schijf mag gaan rommelen, want het niet zichtbare deel vind je altijd terug als ongebruikt.

Maar dit is natuurlijk een laatste optie, want hij kost geld. Als het lukt op een van de hiervoor beschreven manieren is dat natuurlijk veel leuker.


Dan is er nooit meer wat te doen met Gparted. En dat is niet de bedoeling. (Maar ik hou je tip in gedachten. Dank ook hiervoor.)