Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu via Wubi  (gelezen 2456 keer)

Offline Alexis

  • Lid
Ubuntu via Wubi
« Gepost op: 2011/08/04, 21:48:07 »
Heeft iemand (positieve of negatieve) ervaring(en) met de installatie van Ubuntu 10.04 via Wubi? Of zijn er reeds ervaringen daarover te vinden op dit forum?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/04, 21:51:52 »
Hallo

Ja daar zijn zeer veel ervaringen mee, meestal wordt het afgeraden, (ik raad het ook af) vanwege complicaties.
Als je de ruimte hebt, is een dualboot altijd te preferen boven wubi, als je er op zoekt zie je tal van motivaties.
En omdat hier maar de weinigsten met wubi draaien, krijg je vanzelf minder oplossingen bij de soms rare problemen
die op kunnen treden, vandaar. Denk wel even over backup van je belangrijke dat als je dualboot wilt en ruimte moet
vrijmaken voor Ubuntu.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/04, 22:15:22 »
Heb het vroeger wel eens uitgetest,was voornamelijk bedoeld om windows gebruikers op een makkelijke manier kennis te laten maken met Ubuntu.Zelf vond ik het nogal tricky,een installatie binnen windows.Nu ik geen windows meer heb zou ik niet meer weten hoe dat tegenwoordig nog is met dat wubi. ^-^
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/05, 21:58:38 »
Zelf gebruik ik wel Wubi, op zowel mijn notebook als mijn pc. Ik heb zelf geen vervelende problemen of errors. Ik ben zelf zeer tevreden met deze oplossing. Volgens mij is die wubi erg goed door ontwikkeld, ik zeg doen! Vertrouw je het niet maar dan gewoon een backup voordat je begint.
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/05, 22:13:55 »
het grootste probleem vind ik de limiet van 30gb.
Ik heb er voor de rest geen problemen mee gehad.
Ik heb het even gebruikt toen ik nog niet zo bekend was met ubuntu en ik het zo er makkelijk kon afgooien.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/05, 22:16:45 »
Haha ja dat klopt, maar zo lang je geen http://www.videolandondemand.com/ op ubuntu kan kijken dan moet je helaas wel dubbel booten.. of heeft iemand dit wel aan de praat onder linux?
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/05, 23:29:41 »
Haha ja dat klopt, maar zo lang je geen http://www.videolandondemand.com/ op ubuntu kan kijken dan moet je helaas wel dubbel booten.. of heeft iemand dit wel aan de praat onder linux?

In welke zin werkt het niet? Krijg je een foutmelding?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/06, 12:25:32 »
Ik ben indertijd ook met Wubi begonnen. Net even geprobeerd op mijn oude machine en ja hij doet het nog steeds. Wordt echter niet meer ondersteund (versie 9.10). Zal hem nog eens upgraden naar 10.04.3.  :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/06, 13:54:41 »
@Wout55:
Sorry voor dit vervolg, maar ik been zeer nieuwsgierig, hoewel ik (allang) geen WUBI meer heb:
Ga je opgraden onder Wubi of doe je een fresh-install?
In het eerste geval wed ik dat velen (en in ieder geval ik!!) zeer nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Meld dat svp even.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/06, 13:59:17 »
@Wout55:
Sorry voor dit vervolg, maar ik been zeer nieuwsgierig, hoewel ik (allang) geen WUBI meer heb:
Ga je opgraden onder Wubi of doe je een fresh-install?
In het eerste geval wed ik dat velen (en in ieder geval ik!!) zeer nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Meld dat svp even.
Ik doe doorgaans een upgrade, een fresh install lijkt me vragen om moeilijkheden. In dat geval zou ik Wubi eerst verwijderen en dan opnieuw installeren. Overigens staan op de machine nog twee Ubuntu installaties. Ik zit niet graag zonder. Hij geeft ongelofelijke aantallen uren te verwerken aan: maar schiet dan ongeveer per minuut een uur op.  :rolleyes:

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/06, 16:09:32 »
Update: De wubi 10.04.3 draait nu. Zeurde wat over het mounten van een schijf maar het draait allemaal wel. Ik heb op een nog oudere pc (7 jaar) een niet werkende wubi gevonden. Over allebei de oorspronkelijk XP´s met daarin Wubi is indertijd win7 overheen gezet en dat is bij die oude pc dus desastreus verlopen voor de wubi. Ik ben nu op die pc de ubuntu directory aan het zoeken.  8-)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/06, 16:57:24 »
Dank voor de berichten tot nu toe!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/06, 18:07:23 »
No een update: in de werkende Wubi weet Windows 7 niet dat Wubi geïnstalleerd is. Wubi stond er namelijk al op toen het nog een xp computer was en de dualboot is ongewijzigd. Het project voor de andere pc is lastiger want de Wubi directory is foetsie en Windows neemt bijna de hele partitie in dus is er ook geen ruimte om nog een Wubi ertussen te frommelen. Dan moet ik aan de partities gaan rommelen en dat moet maar wachten op een andere regenachtige vakantiedag.  :rolleyes:

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/06, 21:45:07 »
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Bij een WUBI wordt er bij mijn weten op de C:\-schijf een map gemaakt (géén partitie dus) die "Ubuntu" heet. Ik kan niet uit de voeten met de term "tussenfrommelen".
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/07, 07:48:50 »
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Bij een WUBI wordt er bij mijn weten op de C:\-schijf een map gemaakt (géén partitie dus) die "Ubuntu" heet. Ik kan niet uit de voeten met de term "tussenfrommelen".
De partitie waar Windows op staat is vol, daar kan dus geen map Ubuntu meer bij. Daarom moet die partitie dan vergroot worden. Met tussenfrommelen bedoel ik een map in C aan laten brengen door Wubi. Op mijn werkende WUBI staat dus inderdaad een map ubuntu in de  C: schijf en die map is 14 Gig groot.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/07, 12:42:25 »
Dank voor de uitleg; ik snap die nu.
Maar... altijd gedacht dat als de C:\schijf zó vol zat, MSWindows niet meer vooruit te bránden was?! En 't is toch al niet zo rap als Ubuntu &&.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/08, 22:38:08 »
Dank voor de uitleg; ik snap die nu.
Maar... altijd gedacht dat als de C:\schijf zó vol zat, MSWindows niet meer vooruit te bránden was?! En 't is toch al niet zo rap als Ubuntu &&.
Dat valt nog wel mee als er andere swapschijven beschikbaar zijn. Inmiddels 5 gig vrijgemaakt en Wubi geinstalleerd. Mislukte vanwege BCD bestanden die niet te vinden waren. Weet er nu veel meer van maar nog niet echt opgelost. Wordt vervolgd.

Einde oefening, vanmorgen bedacht ik dat dit niet kon lukken, waar een nacht slapen al goed voor is. De windows staat op een aparte schijf die aangestuurd wordt vanaf grub2 die op een andere schijf staat. Verder staat er op de windowsschijf ook nog een 11.04 die ook vanaf de andere schijf wordt aangestuurd. Ik ga nu maar proberen om een van de 11.04ś op deze bejaarde machine te vervangen door Kubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 11:27:23 door Wout55 »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu via Wubi
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/09, 21:00:37 »
Dank voor het delen van je info! Succes met de "nieuwe" oefening!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523