Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IBM Thinkpad 380XD  (gelezen 2607 keer)

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Gepost op: 2006/04/11, 22:53:47 »
Ik heb hier een ouwetje met ongeveer 4.1Gig aan HD ruimte. Dat zou genoeg moeten zijn, maar tijdens het installeren komt de installer of zonder ruimte te zitten of treed er een error op de CD op. De cd is echter 100% ok. Deze heb ik voor mij vaste werkstation gebruikt. Wat eventueel kan is dat de cdrom speler niet helemaal correct wordt aangestuurd. Een aantal problemen is dat ik de bios niet in kan en dat ik niet precies weet wat er nu bij het installeren mis gaat. Kan iemand mij helpen? De installer gaat trouwens de mist in bij het installeren van aanvullende pakketten. Alles wat daarvoor zit heeft hij wel goed weten te installeren. Iemand die mij kan helpen? Ik zou zo graag die laptop met Ubuntu uitrusten.

IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/13, 11:52:00 »
Zou je de exacte foutmelding eens kunnen geven? Met schakel je in de installer naar een debugconsole waar je nog meer informatie kunt vinden.

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/13, 12:04:09 »
SUfkop die ik ben... helemaal vergeten om deze thread te verwijderen. Het bleek dat de cd-rom speler de gebrande CDs niet aan kon die ik thuis had. Op het werk hebben we een ietwat hogere kwaliteit CD (betere reflectielaag denk ik) en toen ging het wel. Alleen die thinkpad is gewoon een drama als het aankomt op het draaien van welk OS dan ook. Ubuntu stond er nog geen uur op en ik heb hem er al afgehaald.
Als ik ook maar iest deed dan ging hij lezen/schrijven van/naar schijf en dat duurde allemaal vreselijk lang. Swap schijf was goed aangemaakt dus dat was het niet. Ook het systeem geheugen zat niet vol. Ik denk dat het gewoon een vreselijk traag rotding is.

Tenzij je hier nog ideeen voor hebt, dan laat ik het maar bij Win98 :(

In elk geval bedankt voor het feit dat je wilde helpen.

IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/13, 12:11:54 »
Gnome is niet de meest snelle desktop die er is, je zou xfce/xubuntu kunnen proberen.

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/13, 16:00:25 »
Mmm, dat is wellicht niet zo een slecht idee. Na mijn werk zal ik die laptop wel eens met xubuntu uit proberen te rusten. Ik zag dat ik dat met dezelfde CD kan doen, alleen installeren als server en verder een aantal apt-get commando's die op de ubuntu.com site stonden dus dat moet wel goed komen. Ben benieuw of ik op die laptop ook het wireless verhaal aan de praat kan krijgen. Het geluid wordt sowieso weer een ander verhaal had ik al ergens vernomen.

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/13, 19:05:51 »
Mmm, na de server install doe ik "sudo apt-get install xubuntu-desktop"  en dan zegt hij dat hij het pakket niet kon vinden. Ik heb geen internet verbinding nog (die wireless kaart wil ik in ubuntu configgen want daar heb ik ndiswrapper voor nodig) dus enig idee hoe ik dit op los?

IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/13, 20:24:24 »
Als je avontuurlijk bent: Dapper heeft install cd's van xubuntu.

Offline bwog

  • Lid
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/14, 20:10:56 »
Als je niet zo avontuurlijk bent: https://wiki.ubuntu.com/InstallingXubuntu

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #8 Gepost op: 2006/04/14, 20:35:07 »
Ja, die had ik gevonden, Dat is alleen wat lastig als je dus ubuntu nodig denkt te hebben om de wlan kaart in te stellen, maar eigenlijk direct xubuntu wil draaien en dat niet kan omdat... je die dus moet downloaden :) Ik ben ondertussen wat beter in Linux thuis dus ik zou het nu ook zonder de desktop kunnen installeren zodat ik xubuntu wel kan downloaden. Dat ga ik tzt doen. Nu eerst mijn eigen werkstation in orde krijgen.
Toch bedankt hoor! :)

Groeten,

Alex.

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #9 Gepost op: 2006/04/15, 11:29:07 »
De dapper xubuntu install cd kan ik dan alleen weer even niet vinden. Ik heb wel heel even gezocht, maar blijkbaar niet goed. Iemand die weet waar ik de iso van dapper drake xubuntu kan downloaden?


Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #11 Gepost op: 2006/04/19, 10:36:35 »
Thanks. Zat wat te slapen hier :) maar heb ze eindelijk eens gedownload. Ik zal vanavond eens kijken of ik er nu eindelijk eens uit kan komen, uit het kip-ei probleem op mijn laptop baksteen.

budster

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #12 Gepost op: 2006/04/22, 01:57:29 »
xubuntu ken ik niet maar ik vind op een perverse manier windowmaker wel wat hebben, het is wel totaal wat anders als 'normale' desktops, maar het is echt superlicht.

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #13 Gepost op: 2006/04/22, 10:24:26 »
Ik heb trouwens Dapper Drake geinstalleerd. Eigenlijk deed alles meteen vanuit de install, zelfs de wireless kaart. Ongelooflijk. Alleen mis ik wel wat GUIs die (wel?) in Breezy zitten. Zoals de user gui e.d. maar het kan ook zijn dat die er wel in zitten en ik ze niet kan vinden. Systeembeheer is in elk geval niet makkelijk te vinden en het netwerk configureren dat moet via de terminal omdat ik ook daar geen gui voor kon vinden.
Nu vind ik werken met de terminal niet erg, maar ik was net een beetje gewend aan de GUIs van Breezy :) Naja, gebruik ik alleen op onze laptop (Dapper Drake), Breezy staat gewoon lekker op mijn eigen PCtje te draaien...

IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #14 Gepost op: 2006/04/22, 17:50:54 »
Die zitten er nog in hoor :)

Azalin

  • Gast
IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #15 Gepost op: 2006/04/22, 18:34:22 »
Mmm, kon ze niet vinden. Zal wel met mijn neus gekeken hebben. Hoewel die laptop echt een draak is, dus wellicht is het gewoon tijd om dat ding te gebruiken voor het enige doel waar het nog geschikt voor is: zinloos geweld! :-D
Geintje. Eeuwige Bill-Gates-velden denk ik...

IBM Thinkpad 380XD
« Reactie #16 Gepost op: 2006/04/22, 20:17:49 »
system -> administration -> users and groups (als ubuntu-desktop geinstalleerd staat)