Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruiker map is vol zegt schijfgebruik, maar is niet zo  (gelezen 797 keer)

Offline danger89

  • Lid
    • OpenLaptop
Gebruiker map is vol zegt schijfgebruik, maar is niet zo
« Gepost op: 2012/05/06, 00:13:13 »
Hoi,

Ik heb een vreemd probleem. Zoals in de bijlage te zien is, zegt het programma schijfgebruik dat mijn home folder 100% gebruikt van de opslag. Ik krijg daarom ook regelmatig de foutmelding dat mijn schijf vol zit. Echter als ik dit controleer via het df commando, dan blijkt dat ik nog voldoende ruimte over heb (72GB voor /home). Tevens zegt Gparted dat er ook voldoende ruimte over is.

Nu heb ik het commando fsck al geprobeerd zonder succes. Ook: sudo touch /forcefsck
en daarna een reboot mocht niet baten.

Zie bijlage.

Waar ligt het aan/wat is het probleem? En hoe kan ik dit probleem oplossen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Melroy van den Berg

Mirror:
« Laatst bewerkt op: 2012/05/06, 00:16:29 door danger89 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gebruiker map is vol zegt schijfgebruik, maar is niet zo
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 08:11:57 »
Je hebt meer partities dan alleen de home, dus kijk goed naar alle partities.!
Kijk met gparted naar alle partities.

Wanneer krijg je de foutmelding, met opstarten, of na langer gebruik, misschien bepaalde software die niet goed werkt, en veel temp files achter laat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gebruiker map is vol zegt schijfgebruik, maar is niet zo
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/06, 12:30:46 »
De totaal ingenomen ruimte in je home wordt op 100% gesteld. Die 100% betekent dus niet het percentage van je schijfruimte dat werd ingenomen, maar is de basis waarmee de onderliggende items vergeleken worden. Downloads neemt 1.8 GB in, dat is dus 1.8/10.8 = 17% van de 10.8 GB die je in totaal gebruikt.

Offline danger89

  • Lid
    • OpenLaptop
Re: Gebruiker map is vol zegt schijfgebruik, maar is niet zo
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/06, 13:30:03 »
Je hebt meer partities dan alleen de home, dus kijk goed naar alle partities.!
Kijk met gparted naar alle partities.

Wanneer krijg je de foutmelding, met opstarten, of na langer gebruik, misschien bepaalde software die niet goed werkt, en veel temp files achter laat.
Ik weet dat ik meerdere partities hebt, ik heb problemen met mijn /home partitie. Ik krijg problemen zodra ik (grootte bestanden wil over kopiĆ«ren van +/-  10GB), dan geeft Ubuntu een foutmelding dat ik te weinig ruimte over heb. Ja over kopiĆ«ren naar mijn /home/melroy folder, waar nog 72GB ruimte over is... Dat maakt het zo bizar.

De totaal ingenomen ruimte in je home wordt op 100% gesteld. Die 100% betekent dus niet het percentage van je schijfruimte dat werd ingenomen, maar is de basis waarmee de onderliggende items vergeleken worden. Downloads neemt 1.8 GB in, dat is dus 1.8/10.8 = 17% van de 10.8 GB die je in totaal gebruikt.
Ok dat klinkt logisch. Dus dat betekend als je het vergelijkt met mijn persoonlijke folder, dat mijn /home/melroy altijd 100%. En ik neem op dat moment dan nu ook maar aan dat die 10GB niet de opslaggrootte is van mijn /home/melroy maar de grootte van hoeveel ik gebruik heb..?