Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm  (gelezen 4504 keer)

HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Gepost op: 2014/03/15, 16:56:34 »
Zojuist ubuntu 12.04 LTS geïnstalleerd op mijn HP laptop en nu blijft het scherm erg donker. De helderheid wil niet wijzigen bij het veranderen van de helderheid bij de instellingen of via het toetsenbord. De toesten doen het dus wel, maar de helderheid wil niet wijzigen. Weet iemand hoe dit probleem is op te lossen voor Ubuntu 12.04 64-bit? Voor windows moet je een oude driver installeren, maar voor ubuntu kan ik nergens een oplossing vinden. Hopelijk kan iemand mij helpen!  ^-^

info computer:
HP Elitebook 8530p
lspci | grep i vga  = 01:00.0 VGA compatible controller Advanced Micro Devices, inc. [AMD/ATI] RV635/M86 [Mobility Radeon HD 3650]


Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/15, 17:43:50 »
Bedankt voor je reactie Pjotr. Helaas werken de geboden oplossingen niet. De FN knoppen en instellingen doen het wel, alleen het beeldscherm zelf wil niet wijzigen van helderheid.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/15, 18:06:12 »
Probeer het eens met:
acpi_backlight=vendor
In plaats van:
acpi_osi=Linux

Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/15, 18:19:25 »
@Pjotr: Helaas wil dat ook de helderheid van mijn beeldscherm niet verhogen/verbeteren.

Op internet gaat men voornamelijk in op problemen met de toetsen. Een antwoord op de vraag hoe ik mijn scherm helder kan krijgen is niet te vinden. Volgens de instellingen van de laptop staat de helderheid nu op 100%, in de werkelijkheid is de helderheid op mijn scherm niet meer dan 50% (erg donker).   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/15, 18:22:53 »
Als de toetsen werken, dan kun je ook de helderheid verhogen of verlagen. Die 100 % van nu, zegt niks. De toetsen hebben namelijk geen greep op de helderheid, of ze nou op 100 % staan of op 1 %. :)

Heb je wel sudo update-grub gedaan, na het toevoegen van de acpi-instellingen aan de parameters van Grub? Dat moet namelijk telkens na een wijziging van de parameters.

Probeer anders eens een combinatie, in /etc/default/grub :
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor"
Gevolgd door:
sudo update-grub
Daarna herstart.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/15, 18:30:23 door Pjotr »

Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/15, 18:38:08 »
Het probleem is gelukkig duidelijk  ;) nu de oplossing nog.

Updaten en herstarten doe ik zeker weten :) Heb nu die combinatie gedaan die je voorstelt en helaas wil dit ook niet de helderheid doen verbeteren. Hopelijk heb je nog meer ideeën of mogelijke oplossingen. Op internet vind ik nog niet echt iets voor dit probleem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/15, 18:40:49 »
Probeer het dan eens met de "botte bijl" van setpci:
https://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Sommige-laptops:-schermhelderheidproblemen
(punt 17, rechterkolom)

Geen elegante oplossing, maar als 't werkt ben je in elk geval een stuk verder....

Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/15, 18:49:01 »
Deze had ik al geprobeerd, maar wil ook niets (zichtbaars) doen. Het lijkt wel alsof de helderheid vast staat en met geen mogelijkheid gewijzigd mag worden.

Offline Ener

  • Lid
Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/15, 20:06:20 »
Ik heb exact hetzelfde probleem in 14.04.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/15, 20:41:42 »
Hier lijkt xbacklight te helpen:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=post;quote=904506;topic=83668.0;last_msg=904506

Uitgebreide uitleg:

f. Staat het nog niet goed? Voeg xbacklight dan toe aan uw opstarttoepassingen:

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm opstart en klik op Opstarttoepassingen.

Maak een nieuwe opstarttoepassing en noem hem Schermhelderheid.
De bijbehorende opdracht (opdrachtregel) is:

xbacklight -set 70
Klik op Toevoegen.

g. Herstart uw computer (volledige herstart: simpelweg af- en aanmelden volstaat niet). De helderheid zou nu meteen goed moeten staan.

Let op: dit werkt pas na aanmelding in uw gebruikersaccount. Is het aanmeldvenster te donker? Zet Ubuntu dan op "automatisch aanmelden".


Re: HP elitebook 8530p - issue met helderheid scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/15, 22:38:26 »
Jammer genoeg hier ook geen resultaat mee. Ik weet alleen niet of het automatisch inloggen hier nog een aandeel in kan hebben?

Automatisch inloggen instellen lijkt ook niet 1 2 3 mogelijk. Heb nu twee pogingen gedaan die niet lukten: 1. in mijn user accounts scherm zit niet de mogelijkheid automatisch inloggen aan of uit te zetten en 2. in terminal sudo gedit /etc/lightdm/lightdm.conf en dan autologin-user=USERNAME (en autologin-user-timeout=0) invullen helpt ook niet.