Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.  (gelezen 3454 keer)

Offline WelHe

  • Lid
 Nog steeds heb ik volgend fenomeen bij omschakelen bij dual boot :
       
                  Van Ubuntu 16.04 naar windows 10  geen probleem
                  Van windows 10 naar ubuntu 16.04 - Wifi start niet meer op

Offline WelHe

  • Lid
Nog steeds heb ik volgend fenomeen bij omschakelen bij dual boot :
       
                  Van Ubuntu 16.04 naar windows 10  geen probleem
                  Van windows 10 naar ubuntu 16.04 - Wifi start niet meer op

  Sorry; ik ben een lastpost, maar enkel lastposten zullen in de hemel komen.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi WelHe,

Vrij normale vraag, hoor. Niks lastpost. Het probleem is helder maar wat voor PC heb jij?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden ook zo'n probleem ben tegen gekomen. Kwam er op neer dat Windows je draadloze kaart niet vrijgeeft bij het afsluiten waardoor linux hem niet kon gebruiken. Geen idee wat de precieze  oplossing daar voor was. Voor het afsluiten van Windows moest je dacht ik de draadloze kaart uitschakelen.

Misschien niet de laptop herstarten (waardoor wifi geclaimt blijft) maar helemaal uit en weer aan?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
wat is het resultaat van
rfkill list
in terminal? (al of niet met sudo)
Mogelijk is de opdracht
rfkill unblock all
tijdens de opstartsyclus voldoende.
Probeer eerst eens handmatig.....
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline WelHe

  • Lid
Jvecht,
mijn pc is een desktop met een ASSUS moederbord, een  I7intel processor , een SSD van 240 GB en een scherm van 1080 X 1960 pics.

Offline WelHe

  • Lid
Rico70,
Partyrabbit,

Volledig afschakelen en wachten tot alle spanning weg is, werkt  maar lijkt me niet elegant.
In windows gaan kmoeien is nog minder aangewezen

Mr DeBaas,
alles wat je voorstelt heb ik reeds uitgevoerd zonder oplossing

Dank aan allen voor de suggesties.

Volledig afschakelen en wachten tot alle spanning weg is, werkt  maar lijkt me niet elegant.

Klopt. Dat is niet elegant.
Maar nu is in elk geval duidelijk dat ondanks herstart win toch de wifi in bezit houdt. En dan zal het binnen win opgelost moeten worden (loskoppelen? Al dan niet automatisch)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Windows 8,8.1 of 10?
     je gebruikt 10..........

Geef binnen Windows cmd, openen als administrator.
dan in de terminal:
powercfg /H off
Nu wordt in principe bij afsluiten/opstarten niets vastgezet.

Reboot en test, test, test, opnieuw.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 00:51:44 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline WelHe

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/16, 15:55:01 »
 Mr deBaas,

Ik heb een desktop en daar gebruikt windows de powersturing anders,
Ben met DOS en Windows grootgebracht en zie niet in wat WiFi met de power te maken heeft.
En als WINDOWS de WiFi kan opstarten, waarom zou UBUNTU dat niet kunnen ?
Je gaat toch niet zeggen dat Windows meer kan dan UBUNTU
Uw oplossing enkele malen uitgevoerd en getest zonder resultaat.

youpie123

  • Gast
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/16, 23:16:00 »
Als Windows iets goed kan dan is het claimen van hardware al is het alleen maar om updates uit te kunnen voeren terwijl je de computer uit wilt zetten en vergeet niet dat power on/off heel wat anders is als vroeger.....

Offline WelHe

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/28, 14:03:09 »
Akkoord met de opmerking , maar er  kan toch elke code naar een wifi -apparaat  gestuurd worden ook in ubuntu.

Dus ik denk dat het meer om het weten gaat dan om het kunnen.

youpie123

  • Gast
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/29, 01:02:04 »
Wat we nu nog steeds niet weten is of het ook optreedt als de desktopcomputer helemaal uit is geweest en welke hardware er gebruikt wordt dus komen we niets verder.... zo na een halve maand  :(

Wat me ook nog eens leuk lijkt is te testen als je van Ubuntu met deze dual-boot omschakelt terug naar Ubuntu of het dan wel werkt. Dan weet je meteen of het door het claimerige gedrag van Windows komt of iets anders.....

Offline EvC

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/29, 03:03:32 »
Dat probleem heb je niet als je Ubuntu virtualiseert in Windows (of andersom) met VMware of VirtualBox.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline WelHe

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/30, 13:38:06 »
WIndows verlaten is mijn doel maar sommige programma's of toepassingen zijn onontbeerlijk als men met zijn tijd wil meegaan.
Het interesseert me niet of het de schuld van Microsoft of ubuntu is.
Ik wil windows enkel gebruiken voor die zaken die ubuntu nog niet beter doet.
Het beste van de twee besturingssystemen gebruiken met een voorkeur voor ubuntu.
Ubuntu is ideaal voor ouderen en mensen die het minder breed hebben.
Ook het onderwijs zou met ubuntu verbeteren.
Geen commercieel gemanipuleer meer . Dat zou een verademing zijn.
Het liefst zou ik de computer met windows in de onderste lade steken en vergeten, maar bijna iedereen werkt er nog mee.
Eènoog worden in het land der blinden is niet mijn ambitie.

Aan EvC wil ik zeggen, zeer lang geleden heb ik VMware gebruikt, het is de gekende manier van Microsoft om alles te beheersen.
Het eindigde in een chaos van  toepassingen
Youpie123  eveneens bedankt voor de interesse maar mijn tijd steken in windows is verleden tijd. Enkel voor de mensen die ik help maken dat windows mij nog bezighoudt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 13:51:09 door WelHe »

swake

  • Gast
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/30, 15:10:01 »
Citaat
WIndows verlaten is mijn doel maar sommige programma's of toepassingen zijn onontbeerlijk als men met zijn tijd wil meegaan.

Windows is een besturingssysteem dat door het softwarebedrijf Microsoft is ontwikkeld .
Microsoft is als proffesioneel softwarebedrijf opgericht door iemand die niet eens universitaire of hogeschool diploma heeft behaald maar wel universitair en hooggeschoold personeel heeft aangeworven en zo zijn klein bedrijfje heeft gestart dat een multinational geworden is .
Had Linus Torvalds het ook op dezelfde manier gedaan hebben als Bill Gates had het helemaal anders geweest dan het nu is .

Offline rico70

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/30, 15:45:29 »
Tja, als ......
Als mijn vader mijn moeder nooit ontmoet had, had ik hier niet gezeten.
Wat Bill Gates met Paul Allen  en Steve Jobs met Steve Wozniak bereikt hebben is en blijft imposant, ongeacht of je het met hun (hedendaagse) bedrijfs policy eens bent of niet.

Offline EvC

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/30, 17:29:03 »
Het beste van de twee besturingssystemen gebruiken met een voorkeur voor ubuntu.

Aan EvC wil ik zeggen, zeer lang geleden heb ik VMware gebruikt, het is de gekende manier van Microsoft om alles te beheersen.
Het eindigde in een chaos van  toepassingen

Dat is precies wat mij er toe gebracht heeft om Windows 10 LTSB virtueel te gebruiken.

Windows 10 without the cruft

VMware Player 14 in Ubuntu Gnome 17.04:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline WelHe

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/04, 12:36:19 »
Pet af voor Bill Gates en consoorten  , hun doel was veel geld verdienen zoals bij de meeste Amerikanen.
En zij zijn er glansrijk in geslaagd
Zij hebben de genieën gebruikt voor hun doel en hebben zo bijgedragen tot de informatica.
Maar zo elke firma een hoogtepunt kent en  stilaan verdwijnt, is ook hun carrière op de terugweg.
Nieuwe inzichten en vrij verkeer van ideeën  zullen  de informatica veranderen;
Windows zal verouderen en verdwijnen

Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #20 Gepost op: 2017/12/04, 15:24:53 »
Pet af voor Bill Gates en consoorten  , hun doel was veel geld verdienen zoals bij de meeste Amerikanen.
En zij zijn er glansrijk in geslaagd

Vergeet ook niet dat het marktaandeel lager is dan er altijd voorgespiegeld wordt. Het lijkt dat de hele wereld op 1 os draait.
https://betanews.com/2016/08/29/windows-10-50-percent-of-the-market/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #21 Gepost op: 2017/12/04, 19:08:13 »
@ WelHe,

Citaat
WIndows verlaten is mijn doel maar sommige programma's of toepassingen zijn onontbeerlijk als men met zijn tijd wil meegaan.
Het interesseert me niet of het de schuld van Microsoft of ubuntu is.
Ik wil windows enkel gebruiken voor die zaken die ubuntu nog niet beter doet.
Het beste van de twee besturingssystemen gebruiken met een voorkeur voor ubuntu.
Ubuntu is ideaal voor ouderen en mensen die het minder breed hebben.
Ook het onderwijs zou met ubuntu verbeteren.
Geen commercieel gemanipuleer meer . Dat zou een verademing zijn.
Het liefst zou ik de computer met windows in de onderste lade steken en vergeten, maar bijna iedereen werkt er nog mee.
Eènoog worden in het land der blinden is niet mijn ambitie.

Welke programma's beletten jou om te kunnen overschakelen op een volledig gebruik van Ubuntu ? Wil je deze even hier vermelden, want er zijn héél wat alternatieve 'Linux' programma's voor de gekende W-progs.
Ubuntu is ideaal voor iedereen!
Het zou inderdaad meer in het Onderwijs moeten gebruikt worden én vooral in de lagere scholen. CoderDojo is een mooie poging om de jongeren al vroeg te leren programmeren... Scratch, ...
Voor 'bedrijfsgerichte scholen' = de Technische scholen ligt dat wat moeilijker -- die zijn gericht op de bedrijfswereld en daar is het Windows ( uitzondering: de Grafische sector die zweert bij MacOS) die de 'plak' zwaait. Windows is ook oorspronkelijk geschreven/ontworpen voor de bedrijfswereld en later doorgesijpeld naar de gewone gebruiker. Ik heb dit ook lange tijd gebruikt, als gewone gebruiker en als leerkracht in het Technisch Onderwijs -- we zijn er zelfs verplicht moeten mee werken.
Maar sedert een drietal jaren is het weg. Ik gebruik nog enkel een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. Ik mis dat Windows hoegenaamd niet.
Eénoog zullen we niet zijn/worden want de meeste beseffen, nog, niet dat hun Android-tablet, hun smartphone, hun router, hun Nas, MacOS, alle bedrijfsservers, de servers van Windows, de Cloud-servers, ... draait/draaien, in wezen, met een 'Linux-kernel'  ???
Ook domotica heeft onderhuids een 'Linux-kernel' en om domotica in huis toe te passen hoef je geen 'slimme' lampen, thermostaten te kopen --- met Arduino en Rasberry Pi is dat ook mogelijk én kan je de 'meekijkers' of spionnen makkelijk buiten houden. En wat je zelf doet, daar heb je ook het meest voldoening van en het kost ook nog minder, het kost je wel tijd en werk.
Heb je al eens de kost berekend van die 'slimme' lampen, meters, ... ??? Zó goedkoop is dit nu ook weer niet, omdat er nog wat bijkomende aanschaf- en plaatsingskosten bij komen ... maar dat vertelt men er (soms) helaas niet bij ...
Iemand die de 'mouwen' wil oprollen en er tijd wil voor maken kan dat.
Maar, .... het is dat we 'lui' aan het worden zijn ... of niet ???

WelHe,
Heb je ondertussen al een oplossing voor jou gesteld probleem gevonden en aangereikt gekregen ?

Mvg.,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/04, 19:14:07 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #22 Gepost op: 2017/12/05, 09:26:20 »

Eénoog zullen we niet zijn/worden want de meeste beseffen, nog, niet dat hun Android-tablet, hun smartphone, hun router, hun Nas, MacOS, alle bedrijfsservers, de servers van Windows, de Cloud-servers, ... draait/draaien, in wezen, met een 'Linux-kernel'  ???
[/qoute]

MacOS, is geen linux. Dat zou je meer kunnen vergelijken met BSD ;)

Citaat van: spievensterke
Maar, .... het is dat we 'lui' aan het worden zijn ... of niet ???

Nee, dat is geen 'lui' dat noemen we tegenwoordig 'smart´ ;) Er helemaal voor weg komen doe je niet meer, al is het wel een leuke sport om dingen te omzeilen om nog iets van privacy te kunnen behouden.

Terug on-topic. Heb je al geprobeerd om het systeem helemaal los te maken van stroom en het op te starten met een live-medium? Wanneer wi-fi het dan wel doet dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat Windows je hardware niet loslaat en kunnen we zoeken naar een gerichte oplossing.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline rico70

  • Lid
Re: Omschakelen van Windows naar Ubuntu 16.04 bij dual boot is probleematisch.
« Reactie #23 Gepost op: 2017/12/05, 09:32:48 »
Eénoog zullen we niet zijn/worden want de meeste beseffen, nog, niet dat hun Android-tablet, hun smartphone, hun router, hun Nas, MacOS, alle bedrijfsservers, de servers van Windows, de Cloud-servers, ... draait/draaien, in wezen, met een 'Linux-kernel'  ???
MacOS heeft geen Linux kernel maar een BSD kernel