Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kopietje van audio cd branden  (gelezen 1416 keer)

Offline LWM

  • Lid
hoe kopietje van audio cd branden
« Gepost op: 2011/07/15, 17:58:57 »
Ik wil voor eigen gebruik een audio-cd kopie maken (dus kopie-cd afspeelbaar op een gewone cd-speler).
Als ik brasero opstart krijg ik de melding dat usr/bin/cdda2wav nodig is. Als ik ja/install aanklik gaat hij zoeken maar vindt het niet.
In Ubuntu softwarecentrum levert de zoekterm cdda2wav niets op.
Ik vraag me trouwens af of ik wel cdda2wav moet hebben. Moet het niet cdda2cdda zijn?
Kortom: hoe maak ik dat audio cd-kopietje?

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe kopietje van audio cd branden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/15, 18:14:50 »
@LWM: Ubuntu gebruikt tegenwoordig icedax ipv cdda2wav. Sommige software meent echter specifiek beroep op cdda2wav te moeten doen. Je kunt een tekstfile aanmaken binnen /usr/bin (dat moet met rootrechten!) genaamd cdda2wav met als inhoud:
#!/bin/sh
# See http://launchpadlibrarian.net/41444030/cdda2wav.patch
# and https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/brasero/+bug/529696
if [ "$1" = "--version" ]; then
  echo "cdda2wav 2.0.0" >&2
  exit 0
fi
exec /usr/bin/icedax "$@"
Maak cdda2wav daarna uitvoerbaar en probleem opgelost!
In principe is een softlink naar icedax natuurlijk ook mogelijk, maar dan komt op de versie-aanvraag 1.1.9 of zoiets terug. En gaan programma's die controleren op cdda2wav versie 2.0.0 of groter ook weer protesteren. Vandaar dit scriptje.


Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe kopietje van audio cd branden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 14:07:45 »
@LWM: Ubuntu gebruikt tegenwoordig icedax ipv cdda2wav.
Bij mijn verse 11.04 Ubuntu installatie is icedax noch cdda2wav standaard geïnstalleerd.

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe kopietje van audio cd branden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 16:50:31 »
Heb je software geïnstalleerd om cd's te rippen? Muziek-cd's kopiëren, bijvoorbeeld? Da's in feite Sound-Juicer en dat is de standaardripper van Gnome. Pas als je zoiets installeert, zal icedax ook wel geïnstalleerd worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe kopietje van audio cd branden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/17, 17:47:57 »
Tot op heden nog geen CD's geript (lijkt een activiteit uit lang vervlogen tijden  =D ). Ik zou echter denken dat je met Ubuntu out of the box kunt rippen, vroeger met Rythmbox, nu met Banshee. Het lijkt dus dat alvast Banshee niet "onder de motorkap" van één van die commandolijntooltjes gebruik maakt. Of Banshee kan standaard niet rippen? Zou me sterk verbazen.