Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Touchpad tapping uitschakelen?  (gelezen 2045 keer)

Offline vanadium

  • Lid
[opgelost] Touchpad tapping uitschakelen?
« Gepost op: 2010/07/15, 21:48:38 »
Op een Asus Pro5EA doet de touchpad rare dingen terwijl je aan het typen bent. Normaal kan je in Ubuntu 10.04 op een afwonderlijk tabblad in de muisinstellingen (voorkeuren-muis)de touchpad bijstellen. Hier niet dus. Hoe zou ik het tappen ter vervanging van een muisklik kunnen afzetten? Ik wou willen dat de touchpad enkel de muisaanwijzer beweegt,  en dat het klikken alleen met de knoppen gebeurt.

De touchpad wordt door het (via synaptic te installeren) programma gponting-device-settings herkend als "ImPS/2 Logitech Wheel Mouse". lsusb geeft:

~$ lsusb
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 064e:a116 Suyin Corp.
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
« Laatst bewerkt op: 2010/07/16, 23:34:06 door vanadium »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Touchpad tapping uitschakelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 04:51:28 »
Dat lijkt dan een bug te zijn in de hardware herkenning.
Als je googlet op de usb-id (064e:a116), vind je dan andere mensen met hetzelfde probleem of een oplossing?
Anders zou ik hem even melden op Launchpad.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Touchpad tapping uitschakelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 23:33:39 »
Deze is opgelost met behulp van http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9175201&postcount=44

Weer geen oplossing voor gevoelige personen. In het kort komt het neer op het downloaden van de kernel sources, het toepassen van patches, en het compileren van de psmouse module, waarna je de bestaande psmouse module overschrijft.

Na het uitvoeren hiervan, bevatten de muisvoorkeuren netjes een tabblad Touchpad, waarmee hemeltje hemeltje het klikken kan uitgeschakeld worden. Dit gebeurt nu alleen nog via de knoppen. Garandeert een meer voorspelbaar gedrag van het touchpad en de cursor vliegt niet meer naar willekeurige plaatsen tijdens het typen.

Zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/webcam-beeld-ondersteboven/ voor mijn ander probleem met deze laptop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Touchpad tapping uitschakelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/17, 11:40:43 »
Een enkele keer (2 tot 3 % van het aantal opstarts) heeft mijn netboekje hier ook last van: het aanraakveld wordt niet als zodanig herkend en geïnterpreteerd als muis. Zowel in Ubuntu 10.04 als in openSUSE 11.2.

In openSUSE 11.1 gebeurde dat zelfs bij 50 % van de opstarts, dus ik kende het probleem al langer. Zelfs een foutmelding van gedaan destijds, op Bugzilla. De ontwikkelaar die erop reageerde, wist er toen niet goed raad mee.

Enfin, de "oplossing" is bij mijn netboekje, om het ding even opnieuw op te starten.

De oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit, dat de herkenning van muizen en aanraakvelden niet meer "hard" benoemd is in /etc/X11/xorg.conf. De herkenning van die dingen gaat tegenwoordig dynamisch en automatisch, tijdens de opstart, net zoals videokaarten en monitoren: xorg.conf is tegenwoordig helemaal leeg....

Wat ook uitkomst zou kunnen bieden is om het desbetreffende aanraakveld weer toe te voegen aan xorg.conf. Wat daarin staat, heeft namelijk voorrang op de automatische herkenning. Even een xorg.conf genereren in een oudere Ubuntu met gevulde xorg.conf (bijvoorbeeld in een Livesessie) en de aanraakveld-regels kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/17, 11:48:23 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Touchpad tapping uitschakelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/17, 14:42:14 »
De "grond" van het probleem is inderdaad een verkeerde hardwareherkenning. Die xorg.conf truck is bij gelegenheid eens het testen waard: dat zou een permanente oplossing bieden. Dit compileren hier zal wellicht iedere keer moeten hernomen worden bij een kernelupdate. Voor dit geval hier zouden volgens het bericht de patches stilletjes aan hun weg gevonden hebben in de nieuwere kernels.