Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB loading error  (gelezen 1187 keer)

Gast

  • Gast
GRUB loading error
« Gepost op: 2006/12/14, 10:43:57 »
Beste

Na een nieuwe installatie van ubuntu 6.06.1 krijg ik bij het heropstarten de foutmelding GRUB Loading stage 1.5read error en dan blijft de pc hangen.

Kan iemand mij zeggen wat deze foutmelding betekend ? en wat de oorzaak zou kunnen zijn .
Ik heb de installatie volledig automatisch laten verlopen. Nu begin ik te twijfelen of dat wel mocht en ik niet beter eerst een partitie had aangemaakt ipv de volle schijf te gebruiken ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
GRUB loading error
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/14, 11:57:17 »
Heb je de live CD ?
Dan deze opstarten, en zo op je hardeschij zien te komen.
Kijk wat er staat in /boot/grub/menu.lst
Klopt dit, dan type je sudo grub-install in een terminal scherm (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster).

Heb je de alternate CD ?
Dan heb je bij het opstarten de mogelijkheid van een herstel functie, deze dan gewoon volgen.

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

domino

  • Gast
GRUB loading error
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/14, 12:44:21 »
Ik ben ondertussen al een stapje verder . Ik heb de schijf gepartitioneerd naar stukken van 30GB  en herinstalleerd. Nu krijg ik error 17
Ik ga straks eens kijken op de schijf of dit coorrect is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GRUB loading error
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/14, 13:17:02 »
Ja, dat komt omdat Grub nog steeds verwacht dat hij zijn opstartmenulijst kan vinden op het oude hda-nummer. Grub zelf staat in de eerste sector van hd0, maar zijn lijst staat in de Ubuntupartitie.

Inmiddels heb je dus nieuwe partities aangemaakt, en waarschijnlijk Ubuntu op een ander hda-nummer gezet dan eerst.

Reparatie als volgt:
1. Start de computer vanaf de LiveCD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

Groet, Pjotr.

domino

  • Gast
GRUB loading error
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/14, 17:52:01 »
oef , eindelijk gelukt . Na veel proberen en testen bleek uiteindelijk de ATA kabel niet goed te zijn. Installatie van windows ging ook niet correct en na alle hardware te vervangen bleek het die ATA kabel te zijn .

Bedankt voor het helpen meedenken