Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?  (gelezen 10511 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Gepost op: 2009/04/07, 12:30:14 »
Dag iedereen,

Ik heb allerlei topics zitten doorzoeken over dit onderwerp, maar het is allemaal nogal hooggegrepen!

Zou iemand me heel eenvoudig kunnen uitleggen hoe ik draadloos internet kan opvangen in Ubuntu? Dus als ik bij mijn vader ben, bijv. Die heeft draadloos internet, maar het lukt me nooit om erop te komen. Vroeger met (dat vervelende  :evil:) Vista wél. Of als je in de trein zit is het ook erg handig of als je een in-companytraining geeft ...

O ik gebruik dus versie 8.10 Hardy Heron

BEDANKT BIJ VOORBAAT!!! :)


Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/07, 16:43:39 »
Bedoel je zoiets als "T-Mobile Web 'n Walk", of "KPN Dongel"? Dan raad ik je aan om te kijken naar de T-Mobile Internet Stick, ze geven namelijk support voor Ubuntu (!!).

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/09, 10:38:11 »
Joop bedankt voor die uitleg. Ik vind het nog altijd een heel gedoe, maar tvalt te proberen als ik weer eens bij mijn vader ben.

Cumulus: nee, ik bedoel niet zo'n stick, want thuis hebben we geen KPN en op mijn kantoor heb ik geen draadloos internet nodig. Het is echt voor op andere locaties om eventjes een uurtje mee te liften op het internet van bijv. een bedrijf waar ik een training geef e.d.

Bedankt voor de uitleggen, misschien toch ook handig op up te graden naar 8.10.

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/09, 13:08:42 »
(misschien toch ook handig op up te graden naar 8.10. )
over 14 dagen komt de nieuwe 9.04 uit.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/09, 15:44:50 »
Ja dat dacht ik al, dat upgraden. Alleen dan moet je weer een backup maken en dat soort dingen kan ik gewoon niet in Ubuntu. Ik ben erg blij met Linux, maar soms voel ik me zwemmen in het diepe zonder diploma!

Offline joop13

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/09, 17:35:15 »
Ja dat dacht ik al, dat upgraden. Alleen dan moet je weer een backup maken en dat soort dingen kan ik gewoon niet in Ubuntu. Ik ben erg blij met Linux, maar soms voel ik me zwemmen in het diepe zonder diploma!

Als het water maar lekker is en je niet verzuipt. En om dat laatste te voorkomen willen we graag helpen!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/09, 23:29:40 »
Of dubbelklik op je netwerk icoontje


GrJ.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/09, 23:50:00 door joop905 »

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/15, 22:40:16 »
Helaas voor de draadloze Broadcom chipset krijg ik geen mogelijkheid om
Systeem - Beheer - Hardware Drivers te kiezen, want Hardware Drivers ontbreekt in mijn menu


kijk hier eens naar:  http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

GrJ


Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/15, 23:07:19 »
Deze manier kan ik niet gebruiken omdat ik de optie ¨hardware drivers¨niet heb in systeem beheer.

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/15, 23:14:08 »
en dit had je geïnstalleerd
libstdc++5
sudo apt-get install libstdc++5b43-fwcutter
sudo apt-get install b43-fwcuttersudo /usr/share/b43-fwcutter/install_bcm43xx_firmware.shDoe een volledige herstart van je computer.

GrJ

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/15, 23:16:59 »
Bij
sudo apt-get install b43-fwcutter
kriijg ik de melding
E: Kon pakket b43-fwcutter niet vinden
werk met 64 bits systeem op HP Compaq 6715s
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 23:32:20 door slowfox »

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/15, 23:47:32 »
kijk eens in Synaptic pakketbeheer naar: b43

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/15, 23:48:06 »
Bij
sudo apt-get install b43-fwcutter
kriijg ik de melding
E: Kon pakket b43-fwcutter niet vinden
werk met 64 bits systeem op HP Compaq 6715s

Weet je zeker dat 8.10 geinstalleerd is?

Hardware Drivers en b43-fwcutter zijn volgens mij geïntroduceerd in 8.04

Voorheen heette deze "Restricted Driver Manager" en het pakket voor de broadcom wireless heette bcm43xx-fwcutter

Wat zegt de output van lsb_release -r als je dat in de terminal intikt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/16, 20:54:58 »
er is een oudere versie geinstalleerd
lsb_release -r  geeft Release:        7.10

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/17, 00:26:32 »
probeer het eens met 8.04 LTS of, wacht nog enkele dagen tot 9.04 uitkomt
http://nl.releases.ubuntu.com/releases/

GrJ.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/17, 13:09:10 »
Eh Joop ... ik héb geen netwerkicoontje!  ??? =D Wel Digiradar, maar daar kom ik gewoon niet uit.

Laatst was ik ook ergens waar ik even wilde werken, had mijn laptop mee, maar kreeg het niet voor elkaar.

Goed, ik ga eens vragen hoe ik een backup maak en dan upgraden naar de nieuwe versie. Volgens mij is dat de best optie, want ik snap het gewoon niet. Mijn usb-stick werkt ook al niet en ik denk dat ook die het wel gaat doen met een nieuwe Ubuntuversie.

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/18, 00:20:01 »
met 9.04 werkt Broadcom B43 goed
Systeem --> Beheer --> hardware drivers
Driver aanvinken / installeren. (klaar)
zelf gebruik ik wired   http://wicd.sourceforge.net/

GrJ.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 00:22:04 door joop905 »

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/03, 19:36:28 »
Nieuwe Ubuntu 9.04 geinstalleerd, op de laptop van mijn vriendinHP6715s, krijg ik de inhoud van mijn oude mailbox niet meer terug.
Handleiding voor installeren broadcom kaart gevolgd.en ook wicd geinstalleerd.
Ik heb nu eenmalig de verschillende netwerken in de omgeving gezien, geen contact kunnen maken met mijn eigen netwerk. en
na een herstart, krijg ik alleen de melding dat er geen draadloze verbindingen te vinden zijn in mijn omgeving.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/03, 19:52:31 »
Je bent er al een hele poos mee bezig en ik kan me voorstellen dat je zo langzaam aan wat wanhopig begint te worden... Voel me ook wat aangesproken, want ik heb het grote broertje van die laptop die jij daar ook hebt (een 8710w), en deze werkt absoluut probleemloos.

Als je geen backup van je mailbox hebt gemaakt en je hebt de home-directory op dezelfde schijf staan als de rest van Ubuntu (en dus niet op een aparte partitie), kon het wel eens zo zijn dat je mail weg is.

Wat ik even niet begrijp, is waarom je al gelijk naar Wicd grijpt. Deed je internet verbinding het daarvoor niet, dan? Jouw probleem zit hem volgens mij in de drivers, en niet in wicd of zo. Ik kan op dit moment even niet terug lezen welke Broadcom chip je hebt en op Internet kan ik het zo snel ook niet vinden. Als er in dit forum of elders op Internet niets over de combi van die chipset met Linux te vinden is, behalve problemen dan, waarom overweeg je dan niet om een aparte USB stick aan te schaffen om het probleem for the time being te tackelen?
Ik had met een andere laptop een soortgelijk probleem en heb toen gezocht naar een USB ontvanger met een chip waarvan ik zeker wist dat die door Linux werd ondersteund.
Scheelt een hoop stress, kan ik u melden....

Er zijn meerdere merken verkrijgbaar, uiteraard. Ik heb zelf een Level One, type WNC-0301USB. Hierin zit een Ralink chipset die feilloos wordt herkend.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/03, 19:58:24 »
Oh, trouwens... je hebt de ingebouwde draadloze ontvanger toch niet per ongeluk uitgeschakeld, he?  ;)

enne.. als je deze link volgt (http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1) zou het moeten kunnen gaan werken. Gewoon regel voor regel nalopen en eventueel uitvoeren. Heus, is niet zo moeilijk als het lijkt. Je kan de commando's zelfs kopieren en plakken. Kopieren doe je door eerst de opdrachtregel te selecteren en dan met Control C te kopieren. In het Terminal venster plake je hem dan weer met Shift Insert. "t is net bakboter. Even er bij blijven voor het beste resultaat.

Suc7


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/03, 22:22:17 »
Heel goed mogelijk dat die uit staat Waar zit de aan en uit knop van de kaart?
Heb van joop de wicd optie overgenomen en dat ziet er best goed uit.
Ik kreeg in de standaard  netwerk tool alleen de optie van bedraad netwerk en bij wicd kan ik tenminste zien dat de optie draadloos bestaat.
Voor wat betreft de back up van de mail. heb ik de verborgen map van mozilla thunderbird kopie op de externe schijf gezet en daarna weer terug gezet. alleen zie ik de oude mails niet meer terug.
Niet zo belangrijk, het gaat me nu even om de draadloze verbinding.

edti: ik heb alle acties zoals je vermeld keurig gevolgd, alleen geen werkend draadloos internet.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 22:27:15 door slowfox »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/04, 07:03:58 »
Ik weet niet hoe dat op die pc er uit ziet, die aan en uit knop voor het draadloze netwerk. Hier is het een soort "onzichtbare" knop in een strook boven het toetsenbord. Hierin zitten hier de aan en uitzet knop, informatieknop, draadloos netwerk, overschakelen naar beamer, indicator-lampjes, volume-regelaar en rekenmachine. Allemaal, met uitzondering van de aan- en uitknop, onzichtbaar. van die aanraak knoppen zijn het.
Het komt ook voor dat die knop in één van de F-toetsen zit. kijk naar het icoontje. dan is het aan en uit te zetten met een toetscombinatie.

Die aanraakknoppen zijn wel leuk, maar als je je hand per ongeluk ergens verkeerd laat rusten is zomaar je internet uit Weg verbinding, weg icoontje, etc. Verder kan ik je niet helpen, vrees ik. Als het lastog blijft, zou ik zo'n stick halen. Kost ongeveer 15 a 20 Euro.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/04, 19:18:33 »
De handleiding er nog eens op nageslagen.
Er zit een bluetooth /netwerk knop en als die geactiveerd is gaat er een blauw lampje branden, zowel bij die knop als aan de voorzijde vaar de lichtjes van power on en schijf activeit zitten.
Hoe kan ik zien, dat de kaart actief is, behalve dan via bv wicd?