Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raw / Nef opslaan als ?  (gelezen 8459 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/02/12, 14:19:07 »
Citaat
Maar de reden waarom veel fotografen de voorkeur geven aan 16bit is dat je meer mogelijkheden hebt bij de nabewerking.

Zoals je zelf al aangeeft is de 16bit vooral belangrijk voor de nabewerking. Vooral in het gebied van cmyk. (drukwerk)

En zoals @vanadium ook al aangeeft, voorlopig nog geen problemen. Het probleem gaat zich voordoen wanneer we gaan printen.

Nee niet alleen belangrijk voor als je professioneel wilt gaan drukken.
Ook belangrijk als je achteraf meer vrijheid wilt hebben in kleur-aanpassingen...
En daarom kan ik goed begrijpen dat mensen die in 12 tot 16bit kunnen fotograferen dit ook liever willen benutten met de software (En dat gaat dan dus om de mensen die met een slr fotograferen en dus sowieso serieuzer bezig zijn met fotografie dan de 'feestjes-en-vakantie-fotograaf').
Als je serieuzer aan de slag wilt met bijvoorbeeld landschapsfotografie is het wel heel handig als je achteraf meer vrijheid hebt in kleuraanpassingen (Kleuren bepalen voor een groot gedeelte de sfeer)...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #26 Gepost op: 2010/02/12, 18:22:04 »
PNG versus JPG in goede kwaliteit (85% en hoger) zal je visueel niet onderscheiden, tenzij je heel sterk inzoemt. PNG zal evenwel veel meer schijfruimte gebruiken.

Als de foto naderhand nog moet bewerkt worden, dan mag je niet in jpeg opslaan: sla dan in PNG op, if in het  formaat van je applicatie (wat bij de Gimp dus jammer genoeg 8 bit inhoudt). Is de foto een eindversie, dan is jpg praktisch even goed, maar veel compacter.
Volgens mij kun je de foto het best als RAW bewaren als je later nog iets qua bewerking wilt doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #27 Gepost op: 2010/02/13, 11:26:56 »
Citaat
Volgens mij kun je de foto het best als RAW bewaren
Ja, maar dan kan je je edits niet bewaren!

Uiteraard zal een fotograaf zijn "negatief", het raw bestand, bewaren. Maar ook het eindresultaat van de bewerking wil je bewaren. In de ideale wereld is dat in het formaat van de software waarmee je de foto's bewerkt, in 32 bit. Alle bewerkingen die je hebt gedaan, zijn daarin ook opgeslagen. Elk van de stappen kan je achteraf nog aanpassen zonder enig kwaliteitsverlies (lossless edits). Gimp is in beide aspecten, 32 bit en lossless edits, nog wat achterop.

Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #28 Gepost op: 2010/02/13, 15:38:27 »
Ik sta op het moment betreffende "natte fotografie" een beetje droog. Weinig inspiratie.
En op een T-splitsing. Verder met doka <=> hybride<=>digitaal.

Theo, dat gebrek aan inspiratie staat los van het analoog/digitaal-verhaal natuurlijk! Het kan nooit kwaad je toestellen even in de kast te zetten en een poosje niet meer te fotograferen, komt bij elke fotograaf wel eens voor!

Ik fotografeer hoofdzakelijk met Minolta, de oudere met de MD lenzen, voor kb. En met de oude Rolleicord en Rolleiflex voor MF.
Voor het web kan ik met zwart-wit nog wel weg komen met 8bit. Voor de dia wordt het al iets minder.
Mocht ik toch hybride gaan dan is niet de scanner de zwakke schakel maar de verwerkings-software. En natuurlijk de printer (voor z/w)
Vandaar ik blij verrast was met helaas de dode mus. :(

Mijn excuses! Maar wat dat 8- en 16-bit betreft, daar moet je je niet blind op staren. Als je geen mooie plaat in 8-bit kunt maken, lukt je dat in 16-bit ook echt niet! Wat de printer betreft, afdrukken in barietkwaliteit kan je volgens mij vergeten. Maar een prima RC-kwaliteit is wel degelijk mogelijk.

HP heeft speciale grijstinten-cartridges (die de kleuren vervangen) en de afdrukkwaliteit daarvan is, naar ik begrepen heb, heel behoorlijk. Ik heb ook afdrukken gezien van een van de laatste Epson A3-modellen, maar daar was ik niet kapot van.

Zelf gebruik ik een online lab, dat prima zwartwit weet af te drukken (zonder kleurzwemen en dergelijke). Beter dan ikzelf in de doka kan bereiken. Behalve op bariet, dan ben ik weer 'beter'! Ook had ik een poosje geleden mijn Epson 1200 A3-printer voorzien van een extern inktsysteem (van het Amerikaanse CIS als ik het me wel herinner). Leuk gezicht, zes inktflessen naast de printer en evenveel slangetjes naar de printkop. Daar kwam redelijk zwartwit uit, op aquarelpapier heb ik de mooiste drukjes bereikt. Maar natuurlijk is die printer weer kapot (printkop naar de maan), producten worden niet meer gemaakt om langer dan een paar jaar mee te gaan.

Groet, Paul.

Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #29 Gepost op: 2010/02/13, 15:40:49 »
Volgens mij kun je de foto het best als RAW bewaren als je later nog iets qua bewerking wilt doen.
Een raw kun je niet bewaren als raw, een raw converteer je naar jpg of tif of iets anders.

Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #30 Gepost op: 2010/02/13, 15:47:23 »
In de ideale wereld is dat in het formaat van de software waarmee je de foto's bewerkt, in 32 bit.
16-bit bedoel je hier hopelijk! Een 6mp raw is tegen de 6 mb groot, converteren naar 8-bit tif maakt 'm 16 mb groot, naar 16-bit tif al 32 mb. Een 32-bit versie (bestaat bij mijn weten niet, mogelijk wel in wetenschappelijke toepassingen) wordt dan nog eens vier keer zo groot: zo'n 128 mb. Open dat in een 16-bit applicatie en maak drie lagen aan en je zit op een halve gig aan geheugengebruik! Met 12 mp-bestanden wordt dit alleen nog maar erger...

Offline softbart

  • Lid
Re: Raw / Nef opslaan als ?
« Reactie #31 Gepost op: 2010/02/13, 16:14:21 »
Paul,

Bedankt voor het meedenken.
Wat jij aanvoert zijn juist de overwegingen voor hybride. Dus misschien wel verstandig om even een time out in te lassen.

groet,

Theo