Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardy Heron vastlopers  (gelezen 1702 keer)

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Gepost op: 2008/05/04, 14:04:50 »
Na gisteren de nieuwe Ubuntu geïnstalleerd te hebben (naast windows xp) loopt zo nu en dan het hele systeem vast, soms na een tiental minuten, soms niet. Lijkt erop dat het iets met Java en firefox 3b5 heeft te maken, elke keer als ik de werking heb uitgeprobeerd loopt na verloop van tijd het hele systeem vast. Was over de niet goede werking van Java en firefox 3b5 een post aan het voorbereiden, maar ben nu voor de tweede keer mijn tekst kwijt.

Hebben anderen soortgelijke ervaringen? Kan natuurlijk ook wat anders zijn daarom wat configuratie gegevens:
Ubuntu 8.04 (/ 10 Gb, swap 2 Gb, /home 10 Gb)
Dual boot naast (2x WXP)
Dell Dimension 5150 1024 MB
Samsung HD160JJ/P
USB WD disk 465 GB
ATI Radeon X600 256 MB (zonder speciale driver)
Sound blaster X-Fi (werkt, nog, niet, ben daar mee bezig)
Dell photo 926 printer (werkt ook nog niet)

Ik heb overigens i.v.m. problemen Firefox 3b5 ook 2.0 ernaast draaien. Zou het daaraan liggen?

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 14:17:18 »
En voor de duidelijkheid, met vastlopen bedoel ik dat het hele systeem niet meer reageert, alleen aan en uit knop helpt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 14:26:54 »
Vermoedelijk is er dit aan de hand:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(nummer 1)

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 17:59:28 »
Citaat van: pjotr123
Vermoedelijk is er dit aan de hand: http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(nummer 1)
Lost probleem inderdaad op, ook probleem dat ik had met Java en FF3b5, de tarantella plugin van netilla werkt nu goed. Hoewel ik niet heb kunnen monitoren, was me niet opgevallen dat 100% cpu en intensieve harde schijf activiteit was (dat laatste had ik wel gehoord als dat zo was). De SQL-lite file was iets van 22 mb.

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 18:27:27 »
Lost probleem dus NIET op, nu net weer een totaal niet reagerend systeem. Ik weet nu wel zeker dat het aan FF3b5 (en java met gebruik tarentella plugin) ligt. SQLlite file is overigens inderdaad niet groter dan 9 kb geworden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 18:48:12 »
Welke Java gebruik je? OpenJDK of Sun Java JRE 6?

En wat is die tarentella voor een ding? Schakel die eens uit?

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/04, 19:02:14 »
Sun JRE 6, plugin Java(TM) Plug-in 1.6.0_06-b02

De tarentella plugin wil ik juist (goed) werkend hebben, het is de remote access oplossing van mijn werk. Met de demo van Netilla is het probleem overigens te reproduceren: http://www.aepnetworks.com/demo/demo_requirements.htm

Met FF2.0  geen problemen (hoewel wat uitzoekwerk om de javaplugin daar geïnstalleerd te krijgen). Wat ik vreemd vind is dat ik  niets in de logs kan terugvinden anders dan een Last message repeated melding. Wel zie ik wat errors in de java  en firefox log, maar die zie zie ik ook in de 2.0 versie (waar ik met dezelfde plugin versie werk).

Offline visser

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 20:58:08 »
Citaat van: TiPo
En voor de duidelijkheid, met vastlopen bedoel ik dat het hele systeem niet meer reageert, alleen aan en uit knop helpt.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met sun-java en firefox. Opera en epiphany laten mijn systeem ook bevriezen.
De kids hier spelen runescape welke op java draait, en krijgen de ene vastloper na de andere. Wat ik wel raar vind, is dat een browser i.s.m. met java het hele systeem onderuit kan krijgen. Wanneer ik in de logs ga kijken, zie ik niks van java, maar wel iets ivm met mijn draadloze netwerkkaart of een andere keer iets van pulseaudio vlak voor de crash.
Java vraagt wel veel CPU hier (85%). Voor de rest kan ik mijn laptop zoveel belasten als ik wil, zolang er maar geen java meeloopt.

Offline Jan E.

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/04, 22:01:26 »
Heb idd ook dat af en toe bij gebruik van Firefox de schijf hevig begint te ratelen en het spul even vast zit. De rest loop overigens wel door, alleen Firefox geeft een lichte freez. Het is trouwens na de laatste update wel beter geworden. Heb zojuist het vinkje weggehaald, nav de tip van Pjotr.

Het gekke is, dat ik het op deze laptop wel heb en op mijn andere (werk-) laptop niet. Die is veel zwaarder qua specs en bij die werkte alles out of the box, bij deze niet.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/04, 22:11:16 »
Citaat van: visser
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met sun-java en firefox. Opera en epiphany laten mijn systeem ook bevriezen.
Met Firefox 2 en sun java heb ik geen problemen (runescape nog niet laten uitproberen;). Opera en Epihpany gebruiken dezelfde kernelversie van mozilla. Firefox2.0 een oudere. Voor Firefox 2 moet je Java wel apart linken:
1. Open terminal
2. Ga naar plugin directory van ff2
cd /usr/lib/firefox/plugins
3. Maak symbol link voor java
sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.06/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so ./libjavaplugin_oji.so
(als je tenminste jre 1.6 gebruikt, anders iets dergelijks voor 1.5)

Offline visser

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/04, 22:27:30 »
Citaat van: TiPo
Citaat van: visser
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met sun-java en firefox. Opera en epiphany laten mijn systeem ook bevriezen.
Met Firefox 2 en sun java heb ik geen problemen (runescape nog niet laten uitproberen;). Opera en Epihpany gebruiken dezelfde kernelversie van mozilla. Firefox2.0 een oudere. Voor Firefox 2 moet je Java wel apart linken:
1. Open terminal
2. Ga naar plugin directory van ff2
cd /usr/lib/firefox/plugins
3. Maak symbol link voor java
sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.06/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so ./libjavaplugin_oji.so
(als je tenminste jre 1.6 gebruikt, anders iets dergelijks voor 1.5)
Bedankt Tipo,

Maar ik ga toch firefox 3 laten staan hier, want werkt wel snel en goed voor de rest. Ik moet voorlopig enkel opletten om niks met java te draaien.Dankzij de no-script plugin kan ik java blokkeren. Vermoedelijk zal alles wel vanzelf worden opgelost door de updates die nog wel gaan komen.

Jan

Hardy Heron vastlopers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/04, 22:36:55 »
idem met firefox en sun java. Verder geen freezes. Alleen met firefox na verloop van tijd. Nu de oplossing van Pjotr uitgevoerd en nu draait ie inderdaad weer. Ik zag trouwens dat dit een beta versie is. Is het mogelijk om een eerdere, meer stabiele versie van firefox te installeren? Verder bevalt Hardy nog steeds ontzettend goed.

Moest laast onze oude windows bak opnieuw installeren op windows (partner wil nog niet over) en toen wist ik weer even waarom ik zo blij ben met ubuntu! Wat een hels karwei...

groeten,

Leo
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline TiPo

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/04, 22:47:34 »
Je kan naast FF3b5 FF2 installeren (gewoon via toepassingen - installeren/ verwijderen, je hebt dan wel 2x Firefox webbrowser staan in je menu onder toepassingen - internet, bij mij is de onderste versie 2). Voor plugins in versie 2 moet je dan wel speciale dingen doen, zie mijn eerdere post. Maar werkt goed, ook naast elkaar.

Offline ptb

  • Lid
Hardy Heron vastlopers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/04, 23:01:38 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem denk ik.Ik gebruik opera 9.50 beta 2 als standaard browser.Op het paneel heb ik de systeembelasingsmeter toegevoegd en zie dat bij sommige sites (bv ubuntugeek.com) het cpu gebruik en geheugen tot meer dan 50% oplopen en niet meer zakken als je de tab weer sluit.Bij de processen zie ik dan een hoge belasting staan bij opera en operapluginwrapper.Het lijkt in mijn geval met flashplugin te maken te hebben.
Opera sluit in zo´n geval niet af en blijft actief als proces en bevriest het systeem daardoor.Met java geen problemen hier.