Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet sneller in Ubuntu dan in Windows  (gelezen 10657 keer)

Quatroking

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Gepost op: 2008/01/19, 10:42:19 »
Ik kwam er net achter, dat m'n internet veel sneller werkt op de Kubuntu 7.10 dan op de Windows Vista die op een andere partitie staat. Geen probleem natuurlijk, maar hoe is dit mogelijk? Het zou namelijk fantastisch zijn om het door te geven aan andere mensen, zodat die eventueel zouden overstappen.

Offline eXtreem

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 11:18:49 »
Heb hiermee dezelfde ervaring... Heb bij mijn buurman op een splinternieuw laptop ubuntu geïnstalleerd naast Windows Vista. Als eerste start het 5 a 6 keer zo snel op en ook het internet is stukken sneller. Als argumenten om iemand over te laten stappen:

1. Start sneller op als Windows Vista
2. Bij mijn weten zijn er sinds 1970 2 UNIX virussen gemaakt (tegen ?.???.??? bij Windows)
3. Software is via Installeren/Verwijderen d.m.v. een vinkje te installeren (volautomatisch)
4. De 3D effecten zijn mooier (na eigen smaak) en werken zelfs op oudere pc's
5. Bijna alles is gratis beschikbaar
6. Installatie inclusief afwerken is binnen 2 uur gedaan (mits het internet voor de updates snel genoeg is)
enz....

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 11:43:39 »
Citaat van: eXtreem
Heb hiermee dezelfde ervaring... Heb bij mijn buurman op een splinternieuw laptop ubuntu geïnstalleerd naast Windows Vista. Als eerste start het 5 a 6 keer zo snel op en ook het internet is stukken sneller. Als argumenten om iemand over te laten stappen:

1. Start sneller op als Windows Vista
2. Bij mijn weten zijn er sinds 1970 2 UNIX virussen gemaakt (tegen ?.???.??? bij Windows)
3. Software is via Installeren/Verwijderen d.m.v. een vinkje te installeren (volautomatisch)
4. De 3D effecten zijn mooier (na eigen smaak) en werken zelfs op oudere pc's
5. Bijna alles is gratis beschikbaar
6. Installatie inclusief afwerken is binnen 2 uur gedaan (mits het internet voor de updates snel genoeg is)
enz....

Gr. Richard
ik heb precies dezelfde ervaringen, dan met xp. Met name het opstarten is vele malen sneller!! Ik ben nu twee weken bezig met ubuntu, ik kan iedereen aanraden om het als dualboot op je pc te zetten, die paar G mis je toch niet en je hebt de keuze om alsnog windows te gebruiken. Ik merk dat ik steeds meer naar ubuntu ga...maar goed laat wxp er gewoon opstaan, zit niet in de weg!! :)

Dus: live cd erin en installeren naast windows!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 13:09:13 »
Jullie vergeten iets:
Wanneer je Windows installeert, dan heb je een systeem, waarna je nog diverse pakketten moet installeren om een compleet systeem te krijgen (office e.d.).
Installeer je Ubuntu, dan ben je zo klaar en heb je gelijk een compleet werk-klaar systeem met alle vrijheden !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Quatroking

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/19, 14:05:22 »
maar waarom is het internet in ubuntu nou sneller? gebruikt hij een betere pipelining ofzo?

Offline eendje

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 14:24:57 »
Citaat van: Quatroking
maar waarom is het internet in ubuntu nou sneller? gebruikt hij een betere pipelining ofzo?
Ik dacht (ik weet het niet zeker) maar WIndows houd bandbreedte vrij voor quality of service (QOS)die heb je dus niet gewoon beschikbaar. Ik heb van iemand gehoord als je dat uitzet dat je internet een stuk sneller is.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline bandit

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/19, 14:37:03 »
Citaat van: r0n.
Jullie vergeten iets:
Wanneer je Windows installeert, dan heb je een systeem, waarna je nog diverse pakketten moet installeren om een compleet systeem te krijgen (office e.d.).
Installeer je Ubuntu, dan ben je zo klaar en heb je gelijk een compleet werk-klaar systeem met alle vrijheden !
daar ben ik het niet helemaal mee eens ,omdat je nog de media codecs moet installeren voor bv: dvd`s bekijken,dit is natuurlijk maar een kleinigheid .


voor de rest is ubuntu TOPPIE

groetjes
bandit

Offline siegi

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/19, 14:57:27 »
Citaat van: bandit
daar ben ik het niet helemaal mee eens ,omdat je nog de media codecs moet installeren voor bv: dvd`s bekijken,dit is natuurlijk maar een kleinigheid .
Codecs moet je onder windows niet installeren? Volgens mij kan windows niet default divx afspelen. En de business en de basic editie van vista kunnen default geen dvd afspelen.
Idd codecs installeren is maar een kleinigheid en word op de documentatie van ubuntu-nl omschreven.

Offline eXtreem

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/21, 12:58:50 »
Citaat van: eendje
Citaat van: Quatroking
maar waarom is het internet in ubuntu nou sneller? gebruikt hij een betere pipelining ofzo?
Ik dacht (ik weet het niet zeker) maar WIndows houd bandbreedte vrij voor quality of service (QOS)die heb je dus niet gewoon beschikbaar. Ik heb van iemand gehoord als je dat uitzet dat je internet een stuk sneller is.
Wat je zegt klopt, maar dit geld voor zover ik weet alleen de pro versie van windows. Er wordt een paar % geknepen in de netwerkverbinding, maar die is toch 100mbit of zelfs 1gbit. Dus met de huidige internetsnelheden heb je hier geen last van, die komen nog niet aan de 100mbit.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/21, 22:49:19 »
Het verschil in snelheid zal vooral te maken hebben met de manier waarop dat het OS omgaat met het verwerken van TCP/IP pakketjes en de netwerkverbinding beheert. Ubuntu zal hier misschien een hogere prioriteit aan geven of zo.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/21, 23:07:56 »
In principe (theorie) zal je in Ubuntu-Linux 40% sneller zijn met je netwerk.

Dit heeft te maken met het feit waarop Windows werkt met netwerken en de restricties die hij heeft op netwerk kaarten.

qos uitzetten helpt wel iets, maar je haalt in Windows nooit dezelfde snelheid als in Linux.

Dus:
EN je hebt een gratis OS op je PC.
EN gratis een upgrade van je internet abbo.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Thom

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/23, 15:28:45 »
Als je even googled met "Firefox sneller" vind je nog wat tips om sneller te internetten. Deze tips werkt overigens zowel onder XP als onder Ubuntu.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Mij

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/28, 19:08:29 »
Citaat van: Thom
Als je even googled met "Firefox sneller" vind je nog wat tips om sneller te internetten. Deze tips werkt overigens zowel onder XP als onder Ubuntu.
websites bekijken is echter grotendeels afhankelijk van de gebruikte rendering engine, niet van de downloadsnelheid

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/28, 19:35:22 »
Die indruk heb ik dus niet.
Hier juist het omgekeerde.
Men e6600 is echt veel sneller met internet onder vista dan ubuntu.
Desktop : Intel Core I5 2500, 16Gb ram, Ati HD7950 3Gb, 2 x 250Gb SSD,  Win 10 Pro 64 Bit
Laptop : Intel Core 2 Duo T8300, 4Gb ram, Ati HD3650 256Mb, 80Gb SSD, Win 7 Ulti 64 Bit
Laptop 2 : Intel Core i5 450m, 8Gb ram, Ati HD5650 1Gb, 120Gb SSD, Ubuntu 14.04 64 Bit
Chromebook : Nvidia Tegra K1, 2Gb Ram, Nvidia K1, 16Gb SSD, Chrome OS

Rune

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/28, 21:54:07 »
De snelheid is veelal terug te leiden tot de TCP-stack.
Ook al maakt windows gebruik van de BSD TCP-stack, er zit een hoop spul tussen. Vage constructies zogenaamd ten behoeven van de beveiliging. De windows firewall, wazige meuk zoals Norton Internet Security en dat soort troep.
Het is niet zo zeer dat windows trager is als het gaat om netwerk verkeer, het is eerder zo dat er gewoon een hoop stroop omheen zit.

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/28, 22:07:12 »
Al zou je al die troep niet in Windows installeren dan nog is Windows structueel langzamer dan Linux.

@dragonwave

Wat vergelijk je precies ???
Je moet dan in alle OSen die je hebt precies dezelfde browsers gebruiken met dezelfde instellingen.

Je kan niet IE vergelijken met FF, omdat FF nu eenmaal langzamer is.
Dit is op te lossen met wat simpele dingetjes of een andere browser gebruiken.

En of je nou XP of Vista neemt maakt niet uit.
Linux is gewoon sneller met netwerken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/28, 22:19:39 »
Citaat van: siegi
Citaat van: bandit
daar ben ik het niet helemaal mee eens ,omdat je nog de media codecs moet installeren voor bv: dvd`s bekijken,dit is natuurlijk maar een kleinigheid .
Codecs moet je onder windows niet installeren? Volgens mij kan windows niet default divx afspelen. En de business en de basic editie van vista kunnen default geen dvd afspelen.
Idd codecs installeren is maar een kleinigheid en word op de documentatie van ubuntu-nl omschreven.
Vista Home Basic speelt dvd's misschien wel in het media center. Al weet ik dat niet zeker, want Acer heeft er eigen spul aan toegevoegd en daarmee duurt het wat minder lang om de film in kwestie af te spelen. Proberer het dus maar eens met media center, na een uur rotzooien begint de boel hopelijk te spelen. Zucht, rotsoftware...

Enfin, de DivX 6 codec is geschikt voor full HD, en is dus waarschijnlijk een "wapen" in de strijdt om wat de standaard wordt qua HD codecs en de dragers (DIvX is véél compacter en heeft genoeg aan een dual layer dvd, voor een full HD speelfilm). Het is dus commercieel (en dus een concurrent van Microsoft en dergelijke), maar als je van http://www.divx.com de trial versie van het daar aangeboden pakket download, blijft de DivX player het gewoon doen. De web player ook, maar die is bedoeld voor het streamen van DivX materiaal, op de videosite Stage6.

Weer ontopic:
Ik denk dat Gandyman gelijk heeft, vergelijkingen zijn allen "geldig" als de browser + diens instellingen in elk geval gelijk zijn. Al neem ik aan dat hij bedoelt, dat FF sneller is dan IE. Op zowel mijn Windows XP als mijn Vista systeem is FF véél sneller dan het veel te logge IE 7. En Opera 9 doet die twee weer in het stof bijten.

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/28, 22:28:54 »
Ik  heb het over ubuntu 7.10 en vista ultimate.
Ze werken allebij met ff 2.0.11 en allebij dezelfde instellingen.
Desktop : Intel Core I5 2500, 16Gb ram, Ati HD7950 3Gb, 2 x 250Gb SSD,  Win 10 Pro 64 Bit
Laptop : Intel Core 2 Duo T8300, 4Gb ram, Ati HD3650 256Mb, 80Gb SSD, Win 7 Ulti 64 Bit
Laptop 2 : Intel Core i5 450m, 8Gb ram, Ati HD5650 1Gb, 120Gb SSD, Ubuntu 14.04 64 Bit
Chromebook : Nvidia Tegra K1, 2Gb Ram, Nvidia K1, 16Gb SSD, Chrome OS

Offline darko

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/28, 22:37:30 »
Citaat van: Gandyman
Al zou je al die troep niet in Windows installeren dan nog is Windows structueel langzamer dan Linux.

@dragonwave

Wat vergelijk je precies ???
Je moet dan in alle OSen die je hebt precies dezelfde browsers gebruiken met dezelfde instellingen.

Je kan niet IE vergelijken met FF, omdat FF nu eenmaal langzamer is.
Dit is op te lossen met wat simpele dingetjes of een andere browser gebruiken.

En of je nou XP of Vista neemt maakt niet uit.
Linux is gewoon sneller met netwerken.
Ik heb een beetje dezelfde ervaring als dragonwave om eerlijk te zijn: downloaden mag mss een fractie sneller uitpakken, maar niet echt interessant als het 15 min heeft geduurd ipv 16 min (voor alle duidelijkheid dat zijn de tijden waar het bij mij op neer komt): je voert het toch in de achtergrond uit. Maar de algehele browse beleving is gewoon minder op het gebied van multimedia: ik ervaar langere buffertijden, hier en daar wat vaker gestotter, meer framedrops in filmpjes, soms doet een filmpje het niet om onduidelijke redenen (plugin dan wel geinstalleerd voor betreffende formaat). Het is allemaal binnen de grenzen van het toelaatbare, maar om nou weer de loftrompet te gaan blazen.

En aan de windows kant draai ik ook FireFox.

brbtrg

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/30, 14:05:46 »
Ik gebruik een wireless netwerk met een 54g snelheid. Onder Windows is de downloadsnelheid zo'n 450kbyte/sec, maar onder Linux meer dan 900kbyte/sec (onder Firefox alle twee)!

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/31, 00:45:42 »
Dat klopt beter.
Linux is gemiddeld 40 a 45 % sneller met zijn netwerken dan Windows.
Helaas valt hier niet aan te tornen.

Echter er kunnen idd dingen (proggie's) niet goed of vloeiend werken waardoor je vertragingen oploopt.

ik ben het helemaal met iedereen eens dat op dit moment je FF goed, netjes en vlot te laten werken op het internet nogal wat omslachtig is,
En wat kennis vereist om dit goed te laten lopen, Helaas. :(

Dit word langzaam aan beter.
Maar vergeet niet dat je jezelf een weg baand door een WWW wat (nu nog) gericht is op Windows software.

Dit nog naast het feit dat veel website's niet goed gemaakt zijn waardoor het misschien netaan functioneerd in IE maar bijv FF er al moeite mee heeft, en de FF in Linux over zijn nek gaat.

Maagoe
Op het WWW begint het besef dat Linux een markt word ,
En de Linux community maakt steeds betere software dus we zullen elkaar redelijk snel in het midden tegen komen.
Vanaf dat moment zal het allemaal veel beter werken.

@Richard_Rahl
Citaat
Al neem ik aan dat hij bedoelt, dat FF sneller is dan IE. Op zowel mijn Windows XP als mijn Vista systeem is FF véél sneller dan het veel te logge IE 7. En Opera 9 doet die twee weer in het stof bijten.
Ik nog 1 pc met Windows pro en die is getuned en daar komt geen IE7 op. :P
Er komt Uberhaupt geen update op anders dan wat ik zelf wil.
En wanneer ze tegen wil en dank iets achter me rug installeren, rag ik het eraf of zet een image terug.

Maagoe, dat is een strijd tussen mij en MS .....

Geloof me, als je FF en je Ubuntu een beetje onder kontrole hebt en de boel is lekker getuned loopt alles als een zonnetje en razend snel.

OP 1 DING NA>
En dat is Linux eigen, hier valt voorlopig nix aan te doen.
Altijd wanneer je in jouw sessie een proggie voor de eerste keer opstart zal het ff duren.
Wanneer je het proggie afsluit en later opnieuw opstart zal het vrijwel meteen starten.
Totdat je de pc reboot .

Dit heeft te maken met de manier waarop Linux werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline darko

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/31, 08:48:40 »
Citaat van: Gandyman
Dat klopt beter.
Linux is gemiddeld 40 a 45 % sneller met zijn netwerken dan Windows.
Helaas valt hier niet aan te tornen.
Kom eens met links van min of meer onafhankelijke benchmarks, en kom in ieder geval met een link naar de technische achtergrond van jouw vermeende beperking die Windows op netwerkkaarten legt.
Ik heb linux op verschillende machines gehad met internet en heb nog nooit zo'n verschil gezien.

Voor alle duidelijkheid ik zie je graag je gelijk aantonen, ik ben wel geïnteresseerd in een gratis 40% versnelling.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/31, 14:08:37 »
Citaat van: darko
Citaat van: Gandyman
Dat klopt beter.
Linux is gemiddeld 40 a 45 % sneller met zijn netwerken dan Windows.
Helaas valt hier niet aan te tornen.
Kom eens met links van min of meer onafhankelijke benchmarks, en kom in ieder geval met een link naar de technische achtergrond van jouw vermeende beperking die Windows op netwerkkaarten legt.
Ik heb linux op verschillende machines gehad met internet en heb nog nooit zo'n verschil gezien.

Voor alle duidelijkheid ik zie je graag je gelijk aantonen, ik ben wel geïnteresseerd in een gratis 40% versnelling.
Wat (onder Windows) een rol kan spelen is de map met tijdelijke (internet)bestanden. De verscheidene mogelijkheden die Microsoft biedt om deze op te ruimen, zijn doorgaans ontoereikend. Ik raad je dan ook aan om regelmatig het register en de tijdelijke bestanden op te ruimen, anders wordt het internet onder "Ramen" op den duur hardstikke traag. Oók als je FF 2 gebruikt (sprekende uit ervaring). Een goed programmatje is CCleaner: http://www.ccleaner.com

@ Gandyman: mag ik aannemen dat ik "warm ben", als ik zeg dat dat met de kernel te maken heeft? Of kraam ik dan onzin uit?

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/31, 14:11:04 »
mijn max snelheid is zowel in windows als in linux gewoon 1200kbps...het maximum van mijn abo...

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/31, 14:32:12 »
Citaat van: Nunslaughter
mijn max snelheid is zowel in windows als in linux gewoon 1200kbps...het maximum van mijn abo...
Dan zijn de beperkingen van het abo "sterker" dan die van je systeem. Op mijn high-speed verbinding (LAN, snelheidsrecord downloaden = 20Mb/s) maken zaken als browser, besturingssysteem en mate van opgeruimdheid wel degelijk wat uit. Jouw pc daarentegen heeft vrijwel altijd meer verwerkingscapaciteit dan je verbinding. Althans, dat concludeer ik uit jouw opmerking.