Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD weer leeg??!!  (gelezen 657 keer)

Offline JAM

  • Lid
HDD weer leeg??!!
« Gepost op: 2015/12/27, 19:35:18 »
Heb een externe hdd, verdeeld in2 partities.
Alles werkte (weer) perfect tot nu toe.
Na koppeling wordt de tweede partitie wel herkend, maar de tweede niet meer.
Ook in windows hetzelfde probleem. Weet echt  niet wat er is gebeurd of kan zijn, wel al mijn muziek etc. weg, die stond op de eerste partitie!!
Krijg de volgende melding, maar hoe krijg ik alles weer terug aub??


Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/27, 19:51:41 »
Slechte sector? NTFS inconsistant? Werkte weer? Dus je had dit al een keer eerder?
Er staat ook te lezen wat ik eigenlijk al dacht. Hardware fault. Mogelijk is je harddisk kapot.
Ik vermoed dat je een slechte sector hebt. Een kapot stukje harddisk. Zolang dat niet gebruikt wordt is er niets aan de hand, maar zodra die sector aangesproken wordt crashed de boel. Dat is er denk ik gebeurd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/27, 19:57:37 »
Of harde schijf ontkoppelt zonder eerst in de software aangeven.
Je moet, dit is verplicht in windows en linux, eerst via software je hd ontkoppelen, dan pas lostrekken.
Als je dit niet doet dan kun je deze foutmelding krijgen.
Je file systeem is beschadigd, en dus krijg je dit.

Dat je iets kwijt bent, daarvoor dient een backup, indien je dit niet hebt, dan is het niet zo waardevol.

Als je iets terug wilt hebben, zoek hoe je hard disk recovery doet,
eerst uitzoeken hoe dit werkt, dan pas gaan beginnen met je beschadigde schijf.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
En met google nog meer hoe het werkt zoeken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/28, 11:32:44 »
Laten we eerst van het minst erge, en meest waarschijnlijke scenario uitgaan: schijf slecht ontkoppeld.

Het volstaat om de schijf eens aan een Windows systeem te hangen. Voer daar de schijfcontrole uit. Daarna schijf correct ontkoppelen of Windows helemaal afsluiten (géén slaapstand, maar helemaal afsluiten). Daarna zal Ubuntu de partitie terug automatisch aankoppelen en vind je al je gegevens terug.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/28, 16:14:22 »
Dank aan ieder voor de hulp.
Zal e.e.a. a.s.a.p. proberen, als de griep wat minder wordt..
De hdd is verdeeld in F en G, maar als ik me herinner kreeg ik alleen nog de G partitie te zien.
Hoe kan ik dan de schijfcontrole doen aub op de F partitie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/28, 17:27:01 »
Als je ook onder Windows die ene partitie niet meer ziet, dan kan er inderdaad iets ergers aan de hand geweest zijn: zie post partyrabbit.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/28, 18:27:52 »
Heb zojuist in Gparted gekeken en de vorige ¨F Partitie is nu veranderd in ¨E partitie,  weet niet hoe.
Misschien kan ik deze nu repareren ??

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/28, 18:44:53 »
Zorg er in Windows voor dat al je windows schijven gecontroleerd en hersteld zijn, en ze zullen probleemloos werken in Ubuntu.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/28, 19:32:32 »
Ja Vanadium, dat wil ik wel doen, maar ik krijg die E partitie ( de voormalige F) niet aan de praat.
Windows zegt dat de schijf wordt gecontroleerd etc, na een herstart, maar er gebeurt niets..



Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/28, 20:30:34 »
Geef eens de uitkomst van "lsblk -f", zodat ik de partities kan zien en we eens kunnen proberen aankoppelen aan de commandolijn: dat geeft hopelijk wat meer info over wat er fout gaat.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/28, 20:58:46 »
Het is gelukt!!!!
Heb in Windows het dos commando ¨ chkdsk e: /f  ¨ ingevoerd, terwijl de partitie F was, maar goed het werkte.
Maar daarna werkte de ¨G partitie ¨ niet meer, dus weer  ¨ chkdsk g: /f   ¨
Daarna was alles ok!!
Waarom is dit niet mogelijk in Ubuntu 14.04.3 LTS vraag ik mij af??
Goed, de namen van de partities zijn veranderd.... Hoe kan ik deze weer hernoemen aub??
Ik denk er aan om een externe SSD drive te kopen. Nu moet ik iedere keer verhuizen tussen mijn blu-ray player en de pc met die hdd.
Vandaar denk ik de problemen.
Is dat mogelijk zo een externe ssd?

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/28, 21:02:23 »
T.a.v. Vanadium:


Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/28, 23:18:45 »
Waarom is dit niet mogelijk in Ubuntu 14.04.3 LTS vraag ik mij af??
Het is wel mogelijk, maar toch is het best bestandsherstel van een ntfs partitie onder Windows te doen. Het bestandssysteem ntfs is van Microsoft, en niet alle details ervan zijn bekend. Toch kan je in linux alleen al weg met het tooltje ntfsfix. Toch is het best een ntfs-partitie onder Windows te herstellen.
Citaat
Goed, de namen van de partities zijn veranderd.... Hoe kan ik deze weer hernoemen aub??
Dat is vermoedelijk een Windows probleem.
Citaat
Ik denk er aan om een externe SSD drive te kopen. Nu moet ik iedere keer verhuizen tussen mijn blu-ray player en de pc met die hdd.
Of het nu een HDD of een SSD is maakt hier toch niets uit? In beide gevallen moet je het apparaat zorgvuldig ontkoppelen om het bestandssysteem niet te beschadigen (maar ik begrijp mogelijk  je huidige werkwijze niet helemaal).

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/29, 13:00:39 »
Vriendelijk dank Vanadium.
Mijn werkwijze:
De BR-player is gekoppeld aan het internet met een kabel.
Aan de player hangt de bewuste HDD.
Om muziek etc. op deze HDD te zetten, moet ik iedere keer de HDD ontkoppelen van de player en aan de pc hangen om data te verplaatsen.
Op een zeker moment worden de stekkertjes wat minder, waardoor de kans groter wordt op storingen.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om, vanaf de pc, data draadloos naar de player met hdd te sturen, maar weet niet hoe dit te doen.
Misschien weet jij, of een andere forummer, hoe dit te doen?


Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/29, 18:36:49 »
Dat zal helemaal afhangen van de mogelijkheden van die BR-player. Ik denk dat het werken met een USB schijfje nog het meest evidente zal zijn. De USB stekkertjes zijn heel robust: dat is denk ik geen probleem.

Gewoon opletten dat je de schijf steeds zorgvuldig afkoppelt, en het zal zeker goed gaan. Loopt het weer eens fout, dan weet je ondertussen hoe het op te lossen.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/29, 19:17:42 »
Ok, dankjewel voor de hulp.
Links in de balk is de hdd te zien, rechtse muisknop etc.
Soms lukt het te ontkoppelen, soms ook helemaal niet..
« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 19:22:55 door JAM »

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/30, 10:15:22 »
Als je de USB  inplugt nadat e al ingelogd bent, dan kan je in het rechtsklik menu "Veilig verwijderen" vinden, naast "Ontkoppelen". Als de USB reeds tijdens de opstart ingeplugd was, dan vind je enkel "Ontkoppelen" in het menu. "Veilig verwijderen" ontkoppelt én meldt de schijf af: het icoon verdwijnt. "Ontkoppelen" ontkoppelt enkel het bestandssysteem. Dat volstaat echter om je partitie veilig te stellen. Heb je enkel de optie "Ontkoppelen", kies die dan gerust. Hoewel het icoon blijft, mag je gerust de USB uitpluggen.

Wacht voor de veiligheid altijd enkele seconden na het ontkoppelen vooraleer je de stekker uittrekt.

Offline JAM

  • Lid
Re: HDD weer leeg??!!
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/30, 17:32:40 »
Weer wat bijgeleerd.. Muito obrigado!