Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Anti Virus  (gelezen 2021 keer)

Anti Virus
« Gepost op: 2011/03/13, 22:32:31 »
Hoi,

Ik ga morgen naar een vriend met een virus op de XP machine. Nu lijkt het me leuk om met Ubuntu de XP machine te cleanen. Ik ga de XP harde schijf via een usb adapter aan mijn laptop hangen. Wat moet ik installeren op mijn 10.10 machine?

groet,

Gerrit-Jan

Re: Anti Virus
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/13, 22:48:02 »
Ik heb al een aantal keren met Avast(voor linux) virussen weg kunnen halen op een xp installatie.
http://www.avast.com/nl-nl/linux-home-edition#tab4 met een deb versie. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Anti Virus
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/13, 22:49:50 »
Booten met de live CD en uitproberen kiezen.
Vervolgens installeer je ClamAv vanuit Synaptic en update deze .

Dan kan je de 'besmette' schijf gaan scannen op mogelijke virussen.

Let wel, een AVI zoals AVG of Avast kunnen dit ook perfect in Windows XP zelf. Je moet niet per se via Ubuntu gaan.
Maar als je vriend een variant-virus heeft zal je die handmatig moeten verwijderen in Windows zelf.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Anti Virus
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 22:53:23 »
het virus of malware laat niet toe om het AV programma te updaten (Malwarebytes), vandaar dat ik het ga proberen met een niet actief besturingssysteem, hoop dan wel de besmetting te kunnen vinden...

Re: Anti Virus
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 23:41:53 »
AVG heeft ook een live cd, http://www.avg.com/us-en/avg-rescue-cd  ( op Linux gebaseerd) Ik heb deze wel eens uitgeprobeerd, maar ik vind persoonlijk Avast via Ubuntu prettiger werken. Maar misschien is het iets voor je.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Anti Virus
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/13, 23:47:03 »
AVG heeft teveel aan goodwill verspeelt bij mij door reeds 2 maal verkeerde updates uit te brengen, waardoor pc's niet meer functioneerden. Ik ga met Avast aan de slag.. Altijd handig om zoiets op de laptop te hebben staan als hulp.

Re: Anti Virus
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/14, 16:47:05 »
AVG heeft teveel aan goodwill verspeelt bij mij door reeds 2 maal verkeerde updates uit te brengen, waardoor pc's niet meer functioneerden. Ik ga met Avast aan de slag.. Altijd handig om zoiets op de laptop te hebben staan als hulp.

AVG gebruik ik eigenlijk altijd, nog nooit problemen gehad, behalve dat hij soms zelfs té goed scant :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit