Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten zonder aanmelding  (gelezen 1234 keer)

Sam Vimes

  • Gast
opstarten zonder aanmelding
« Gepost op: 2006/11/04, 13:16:49 »
Dag luitjes! Ik ben nieuw hier, heb gisteren kubuntu.6.10  op m'n pc gezet  en dat ziet er goed uit. Alleen ik vind het erg vervelend iedere keer te moeten inloggen. Mijn pc wordt alleen door mij gebruikt, en ik heb dus geen behoefte aan deze "beveiliging".

Het is me trouwens ook al gebleken, dat ik ondanks dat wachtwoord niet in bepaalde wijzigings modi kan komen. Nu las ik net in een ander topic,dat je dan via een terminal en sudo wel verder kunt, maar ik heb daar niet kunnen ontdekken hoe je jezelf dan wel moet aanmelden.
(sudo is voor zover mij bekend een opdracht om van gebruiker te wissellen, maar hoe kom ik dan in de "root"modus?)

opstarten zonder aanmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/04, 13:23:44 »
Je kunt je ook automatisch in laten loggen. Hierdoor wordt het inlogscherm dus overgeslagen. Dit kan op de volgende manier:
Systeem -> Beheer -> aanmeldscherm (wachtwoord invoeren)

Daar kun je onder het tabblad Beveiliging 'Automatische aanmeling gebruiken' aanvinken. je hebt, begrijp ik, maar een gebruiker, dus dan zal automatisch jouw gebruikersnaam ingevuld worden.

sudo is als ik het goed begrepen heb, een mogelijkheid om tijdelijk de rechten van root te gebruiken.

Sam Vimes

  • Gast
opstarten zonder aanmelding
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/04, 13:40:10 »
dank voor het antwoord, maar als ik naar Systeem ga,kom ik geen "Beheer" tegen.
Wat me wel opvalt is dat er ontzettend veel koppellingen in het menu staan, waarvan mij voor zeker 50% onduidelijk is waar het voor is.
Het zelfde bij ADEPT, de lijst van mogelijke aanvullingen is zo groot, dat je weken nodig hebt ze allemaal te bekijken en een keuze te maken.
Overdaad schaadt

opstarten zonder aanmelding
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/04, 13:48:51 »
Ik neem aan dat je met GNOME werkt, dan heb je bovenin als het goed is een menubalk. Daarin staan Toepassingen, Lokaties en dus ook Systeem. Het bewuste progammaatje wat je nodig hebt voor de automatische inlog kun je ook starten met behulp van Terminal. Toets daar 'gksu gdmsetup'

opstarten zonder aanmelding
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/04, 13:57:29 »
sorry ik had je vraag dus verkeerd gelezen, zienet dat je Kubuntu ipv Ubuntu hebt geinstalleerd

Of dit progje ook daar werkt weet ik niet.

opstarten zonder aanmelding
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/04, 14:03:55 »
Ik heb het ff voor je naagekeken (heb zowel Ubuntu als Kubuntu)

Ga naar Systeeminstellingen. Kies daar geavanceerd
Kies Aanmeldscherm
Klik op Systeembeheermodus
Dan kun je Automatisch aanmelden Activeren aanklikken


succes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
opstarten zonder aanmelding
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/04, 14:43:02 »
Ubuntu met de Gnome gebruikersschil is veel makkelijker en begrijpelijker van opzet, zeker voor iemand die pas met Linux begint. Waarom wil je Kubuntu met de KDE gebruikersschil?

Groet, Pjotr.

Sam Vimes

  • Gast
opstarten zonder aanmelding
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/04, 15:08:48 »
@riny:

bedankt voor het werk. Dit was wat ik zocht, en het werkt!
je zult me hier nog wel vaker ontmoeten;)

@pjotr:

Ik heb Ubuntu 5.10 indertijd geprobeerd met "gnome", en ik was daar helemaal niet zo blij mee. Als je Windows gewend bent is KDE veel toegankelijker, van MAC vandaan spreekt mogelijk de gnome meer aan.
Daarenboven vond ik de kleurstelling van Ubuntu erg somber.

Groeten Sam