Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wacom bamboo  (gelezen 2666 keer)

Offline eagle2009

  • Lid
wacom bamboo
« Gepost op: 2010/04/21, 20:59:16 »
Hallo,
ik krijg mijn Bamboo pen niet te zien in de Gimp bij de optie voorkeuren>invoer waardoor ik niet de pressure krijg wat je normaal wel hebt met deze Bamboo pen.
Voor de rest doet de pen het goed.
Iemand die misschien weet wat ik moet doen?
mvg

Offline heir4c

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/21, 23:21:47 »
Hier een linkje naar een probleem met Gimp en Wacom Bamboo: http://registry.gimp.org/node/15049
Misschien vind je hier de oplossing. Is wel in het engels.
(Heb zelf geen wacom, dus kan je niet vanuit mijn eigen ervaring verderhelpen.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Duckie

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/22, 07:40:57 »
Even voor de duidelijkheid: Je hebt dus gekozen voor "Bewerken">"Voorkeuren">"Invoerapparaten" (De eerste, dus met dat driehoekje ervoor) en dan aan de rechterkant van het schermpje voor "Uitgebreide invoerapparaten configureren"?

Zo ja, dan is het misschien handig om even te vertellen wat je voor Wacom hebt. Ikzelf heb bijvoorbeeld drie van die dingen hier liggen, waarvan de laatste, een Wacom Pen en Touch bij een eerdere poging onder Linux helemaal niet wilde werken. De Volito en Bamboo 1 daarentegen werken sinds een tijd out of the box.
____________________________________________

Offline eagle2009

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/22, 08:11:20 »
Hallo ik heb dit gedaan {voorkeuren-bewerken-uitgebreide invoerapparaten configureren}als ik er op klik zie ik bamboo1 staan deze selekteer ik dan en slaat deze op.
Als ik dan terugkijk heeft hij niks opgeslagen er staat dan {virtual core xtest pointer}.
mvg

Offline Duckie

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/22, 10:25:21 »
In dat rijtje waar bamboo1 staat zou als het goed is ook nog meer moeten staan.
Bij mijn Bamboo is dat eraser, cursor en pad. Om er goed mee te kunnen werken moet ik die ook selecteren en dan daarnaast kiezen bij "Modus" voor "Scherm.
Dit heb ik dus bij alle vier de apparaten gedaan en dan werkt het direct.
Als ik alleen bamboo selecteer en opsla dan werkt bij mij de drukgevoeligheid ook niet.
Ik ga er van uit dat we zo'n beetje dezelfde Bamboo hebben. De mijne is een Bamboo 1, zo'n zwarte met bovenaan vier knoppen en een soort van touchpadje/scrol.

Overigens, dat ie terugspringt op virtual core xtest pointer klopt maar maakt niet uit zolang je maar bij allemaal de Modus goed hebt gezet en opgeslagen.
Die core xtest heb ik overigens niet geactiveerd maar dat heeft niets met de Wacom te maken. ;)

« Laatst bewerkt op: 2010/04/22, 10:27:56 door Duckie »
____________________________________________

Re: wacom bamboo
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/22, 10:41:53 »
heb je al wel drivers geinstalleerd?
standaard kent linux die niet, want wacom zelf maakt geen officiele drivers voor linux.
hij werkt dan wel, maar meer alsof het een normale muis is (althans in sommige programma's, er zijn ook programma's die hem wel als tablet herkennen)

er is wel een OpenSource project genaamd The Linux Wacom Project
deze word wel officieel aangeraden door wacom (en het project word zelfs door wacom gesteund (informatie, voorbeeld tablets e.d.))

ik heb dit ook ooit gehad met mijn intuos3, maar dat was voor mij na het installeren van die drivers over.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Duckie

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/22, 10:49:19 »
De Bamboo 1 wordt echt standaard ondersteund door de driver in de kernel. Selfs hotplug werkt sinds een paar Ubuntu versies.
En zoals de ts al aangeeft doet het ding het verder goed en wordt ie zelfs 'gezien' in Gimp dus over die driver hoeft ie zich echt niet druk te maken met de Bamboo 1.



heb je al wel drivers geinstalleerd?
standaard kent linux die niet, want wacom zelf maakt geen officiele drivers voor linux.
hij werkt dan wel, maar meer alsof het een normale muis is (althans in sommige programma's, er zijn ook programma's die hem wel als tablet herkennen)

er is wel een OpenSource project genaamd The Linux Wacom Project
deze word wel officieel aangeraden door wacom (en het project word zelfs door wacom gesteund (informatie, voorbeeld tablets e.d.))

ik heb dit ook ooit gehad met mijn intuos3, maar dat was voor mij na het installeren van die drivers over.
____________________________________________

Re: wacom bamboo
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/22, 13:39:01 »
nee, hij krijg het juist niet te zien

Hallo,
ik krijg mijn Bamboo pen niet te zien in de Gimp bij de optie voorkeuren>invoer waardoor ik niet de pressure krijg wat je normaal wel hebt met deze Bamboo pen.
Voor de rest doet de pen het goed.
Iemand die misschien weet wat ik moet doen?
mvg
dus ik zou toch even naar die driver kijken.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Duckie

  • Lid
Re: wacom bamboo
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/22, 14:22:17 »
als ik er op klik zie ik bamboo1 staan deze selekteer ik dan en slaat deze op.

Nu spreek je jezelf dus tegen ???
____________________________________________

Re: wacom bamboo
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/26, 15:56:58 »
Maar moeten de knopjes van de Bamboo 1 het ook "out of the box" het doen? Want ik ben daar zelf al een tijd mee aan het rommelen. Verschillende adviezen opgevolgd op het Engelstalige forum, maar allen zonder resultaat. De knopjes doen wel iets maar niet het juiste en de scrolpad doet het helemaal niet.
Was daarom bijna van plan om onder VB te gaan werken en met photoshop. (Sorry voor de vieze woorden)

Groet,

\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/