Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home  (gelezen 881 keer)

Offline tabasco

  • Lid
nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Gepost op: 2008/07/10, 21:24:11 »
Zoals in veel topics en recent deze wordt partitiebeheer uitgelegd. Hier ben ik nooit een held in geweest en daarom nu hetvolgende:
Ik wil mijn systeem opnieuw installeren met 8.04.1 en mijn data (/home) behouden, deze staat nu niet op een aparte partitie wat ik wel wil. Ik heb één harddisk van ca. 234 GB

Huidige situatie:
sda1 = ntfs (windows xp) 20GB
sda2 = ext3 / (root ubuntu) 210 GB (waarvan 50GB vrij)
sda3 = swap 4 GB

Waarschijnlijke gewenste situatie:
sda1 = ntfs (windows xp) 20GB [niets gewijzigd]
sda2 = ext3 /home (originele /home bestanden) 180GB
sda3 = swap 4 GB [niets gewijzigd]
sda4 = ext3 / (root ubuntu) 30 GB [nieuwe root lokatie]

Kan dit op deze manier? Dus doormiddel van de huidige sda2 van 30GB beschikbare ruimte een nieuwe partitie aanmaken welke bij een nieuwe installatie als root wordt gebruikt? En de oude root gebruiken als /home partitie zodat ik geen dataverlies heb...?

Ik heb namelijk geen backup harddisk voor al mijn data.

nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/10, 22:21:04 »
Begrijp ik nu goed, dat u op uw huidige sda2 ruimte wilt vrijmaken, waarop u dan de nieuwe ubuntu wilt installeren?
Ik denk, dat dit niet zal gaan. En wel om de reden, dat er dan op de nieuwe /home ook een volledige ubuntu staat geinstalleerd. Wijst u die partitie dan aan als de /home, dan zal dat waarschijnlijk problemen opleveren.

Wat u beter kunt doen:
* een backup maken van uw huidige /home op DVD
         (u kunt ervoor kiezen, om alleen mail en instellingen van belangrijke software te kopieren, ALSMEDE uw persoonlijke bestanden. Afhankelijk van de hoeveelheid gegevens zult u misschien 2 of 3 DVD's nodig hebben. Als het echt heel veel is - bijvoorbeeld richting 20GB, dan wordt dit wellicht lastig.)
* de huidige sda2 splitsen in grootes die u zelf al aangeeft en de twee nieuwe partities formatteren als ext3.
* dan de nieuwe /root installeren op het 30GB partitie en de nieuwe 180GB aanwijzen als /home.

Naderhand kunt u de bestanden vanaf de dvd terugzetten naar de nieuwe /home.

Denkt u dat het zo kan?

Misschien verstandig om hier een tweede mening over te horen, dus:
misschien wil nog iemand hierop reageren?

Succes in elk geval, hoe en wat u ook doet.

Offline tabasco

  • Lid
nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/10, 22:27:00 »
Bedankt voor de reactie,
Ik ben het eens met de oplossing> backup > formatteren
Echter zou ik graag een andere manier willen vinden/uitproberen, omdat 160GB backuppen iets te gortig is.

Offline Ramana

  • Lid
nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/11, 07:51:32 »
Met een home van 160 GB is backup op een externe HD wel zo vestandig (stel dat de interne schijf het voor gezien houdt?). Met een live-cd is sda2 te verkleinen zonder data verlies, maar ook dat duurt wel lang (is ook riscant, op dat moment een stroomstoring en je data is corrupt). Je kunt ook tijdelijk een tweede HD in de PC plaatsen.

Offline vanadium

  • Lid
nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/11, 11:14:52 »
In principe raad ook ik aan je gebruikersgegevens te backuppen, dan een verse instal te doen met de partionering die je wil, en dan je gegevens terugplaatsen. Dan zou ik er van maken: sda2: 20 GB root; sda3: extended met daarin sda5: /home (resterend - 2GB voor swap), en sda6: swap 2 GB. Je moet zowieso een kopie van je gegevens op een externe harde schijf hebben (of een andere wijze) als je er ook maar iets om geeft.

Wat jij evenwel voorstelt, is haalbaar: het verkleinen van een partitie is geen langdurige operatie en derhalve zeer doenbaar. Het is pas als er partities moeten verplaatst worden dat ik er niet meer aan zou beginnen. Zelf zou ik de swap helemaal achteraan zetten, d.w.z. ook de swap verwijderen, dan een nieuwe sda3 creëren voor je root en een nieuwe sda4 voor de swap. Dat is maar een detail.

Offline tabasco

  • Lid
nieuwe 8.04.1 installatie met behoud van /home
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/11, 13:36:58 »
Bedankt voor de wijze raad. Mooi moment om die externe HD aan te schaffen wellicht...