Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe installatie  (gelezen 2121 keer)

Nieuwe installatie
« Gepost op: 2008/12/07, 07:36:05 »
Mijn Acer TravelMate computer met Windows Vista geeft zoveel problemen dat ik overweeg er Linux op te zetten. Ik geef er de voorkeur aan de harde schijf helemaal schoon de maken alvorens het nieuwe systeem erop te zetten. Daarvoor moet de schijf eerst geformatteerd worden en vervolgens het nieuwe systeem van het Internet gedownload worden. Een simpele vraag: hoe doe ik dat?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/07, 07:59:15 »
Met installeren kun je indien je maar 1 partitie hebt de schijf wissen, gaat automatisch.

Met de livecd van ubuntu booten dan kun je met partition editor(gparted) de schijven wissen(weet alleen niet of dit standaard is geinstalleerd). Via synaptic kun je gparted dit installeren indien nodig.

Via gparted live cd, dit is een aparte livecd/bootcd waar je partitied kunt wissen.

Met xp/vista, deze heeft een recoveryconsole/herstelconsole hier kun je partities maken wissen.

De schijf kun je gewoon wissen, dus niks maken van partities, ubuntu maakt dit zelf aan.

Offline joop905

  • Lid
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/07, 08:05:08 »
beging met nieuwe systeem van het Internet te gedownload
http://wiki.ubuntu-nl.org/

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/07, 10:46:26 »
Mijn Acer TravelMate computer met Windows Vista geeft zoveel problemen dat ik overweeg er Linux op te zetten. Ik geef er de voorkeur aan de harde schijf helemaal schoon de maken alvorens het nieuwe systeem erop te zetten. Daarvoor moet de schijf eerst geformatteerd worden en vervolgens het nieuwe systeem van het Internet gedownload worden. Een simpele vraag: hoe doe ik dat?

Ik zou voor garantiezaken toch overwegen om in elk geval de restore-partitie in tact te laten, als er bij jou geen windows vista cd is meegeleverd. Als er hardware kapot gaat zal er in de meeste gevallen gevraagd worden de recoveryprocedure uit te voeren om te te controleren of de hardware echt defect is. Op die manier kan de weet de helpdesk 100% zeker dat de juiste drivers geinstalleerd zijn en het probleem echt in de hardware zit.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

TravelMate een 64- of 32 bits computer?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/08, 02:18:50 »
Met een van Dell afkomstig Windows XP schijfje ben ik erin geslaagd de harde schijf van mijn TravelMate 5515 computer te formatteren. Daarmee is de schijf schoon en gereed het nieuwe besturingssysteem te ontvangen. Omdat ik niet zonder systeem het Internet op kan, moet dat met een DVD. Mogelijk heb ik het verkeerde schijfje, want als ik deze in de lade leg, de computer start en op Installatie klik, dan popt er een venster op met de tekst: Could not find kernel image: linux 64. Betekent dit dat ik een 64 bits computer heb en dus ook een overeenkomstig schijfje moet hebben? Volgens de rekening van anderhalf jaar geleden heb ik een Acer - TM5515WLMi Turion 62x2 2.0Ghz computer. Wie weet hier het fijne van?

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/08, 02:35:56 »
Ubuntu zal niet klagen indien je een 32 bit versie in een 64 bit versie wil installeren en dit zeker niet vragen.

De reden dat hij dit vraagt komt omdat hij gedeeltelijk boot van de cd en dan ineens de cd kwijt is.
Bijna voor zeker dat je nu al reeds een 64bit versie in de pc gestopt hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 03:27:55 »
Beste Gandyman, u schijnt er meer van te weten. Hoe los ik dit probleem op, of heb ik toch een ander schijfje (64 bits) nodig? Zo niet, hoe krijg ik mijn computer dan zo ver dat hij van mijn DVD (32 bits) installeert?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/08, 06:36:19 »
Probeer eens de alternate cd.

Probeer eens de 32 bit versie.(soms heb je bij 64 problemen met bepaalde software, dus 32 bit werk meestal beter, zonder dat je iets moet aanpassen.)

Kijk eens in de bios daar kun je ide/sata kontroller op "enhanced/compatible mode" zetten, deze moet niet op enhanced maar op de ander zetten, indien ik de namen verkeerd heb, probeer eens alle 2 de instellingen tav controller en probeer te installeren. (enhanced and compatible mode)

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/08, 12:16:14 »
Volgens de helpdesk van Acer is mijn TravelMate 5515 met Turion 64x2 processor een 32 bits machine. Die zou mijn DVD dus moeten accepteren, maar doet het niet. Ik duik straks de BIOS in.

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/08, 18:25:05 »
Beste Femke, Het gaat om Open Suse. Ik heb nog een nederlandse handleiding waar een DVD met versie 10 voor een 32 bits machine in zat. Mijn computer heeft een Turion 64x2 processor, dus ik dacht dat de weigering erop wees dat mijn computer ook 64 bits was. Dat is niet zo. Hij is 'gewoon' 32 bits, zoals verreweg de meeste notebooks. Ik zou dus iets in het BIOS moeten veranderen om de DVD geaccepteerd te krijgen. Downloaden van het Internet gaan niet met een pas schoongemaakte harde schijf zonder OS.