Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krusader synchronisatie versus Grsync  (gelezen 453 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Krusader synchronisatie versus Grsync
« Gepost op: 2020/04/22, 11:01:19 »
Ik gebruik al jaren grsync voor het uitvoeren van synchronisatie tussen mijn harde schijf en een externe spiegelkopie op een usb-drive. Dat werkt perfect, maar ... soms vind ik al die mogelijkheden op grsync wel een beetje verdacht en beangstigend: wat als ik het al jaren fout doe?
Groooooooot nadeel van grsync: het is eigenlijk helemaal niet duidelijk WAT het programma, als het draait doet. Zelfs bij de zogenaamde test-run is niet duidelijk welke bestanden nu waar zullen worden verwijderd of gekopieerd. Je krijgt gewoon een enorm lange lijst te zien met allerlei bestandsnamen. Verder kan je niet zien wat er waarom of hoe gebeurt.

Grsync is dus altijd een beetje bidden dat het, als je het nodig hebt om iets te recupereren, goed gaat aflopen.


Enter Krusader: ik ontdekte vandaag dat in Krusader ook een synchronisatie-mogelijkheid zit. Deze eens getest en ... véél duidelijker wat er gebeurt. Je krijgt op voorhand te zien WAT er verschilt en HOE er eventueel een kopie zou worden genomen van een bestand.


Maar ... ik heb wél de indruk dat je in Krusader moeilijker een soort batch van te synchroniseren mappen kan instellen dat in grsync. Dus als ik -- en dat wíl ik zo bij mij -- mijn map afbeeldingen op een andere manier wil synchroniseren naar de USB-schijf dan mijn map documenten, gebruik ik voor beide aparte grsync-"scriptjes". Bij Krusader is me niet duidelijk hoe vlot dat eventueel zou gaan.


Hebben jullie daar ervaringen mee die Ubuntu-gebruikers moeten kennen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/22, 18:41:18 »
Waarom geen luckyBackup gebruiken? Simpel en duidelijk programma.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Jenske

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/22, 21:38:29 »
Ik ken luckybackup niet, maar als het een klassiek backup-programma is, wil ik dat bewust NIET gebruiken.

Ik geloof niet in het nut van backups, zeker niet als die bestanden bevat(ten) die al ouder zijn. Ik heb nog nooit iemand gekend die ontdekte dat er ergens een fout zat in een bestand om dan vervolgens te moeten uitpuzzelen in wélke backupdatum de nog juiste versie van het bestand zat. Ik heb nooit ingezien wat het nut is van het terug recupereren van een bestand dat je 8 maanden geleden had gemaakt, er weken aan hebt gewerkt tot 3 maanden geleden en waarvan je nu pas ontdekt dat er tussentijds iets mee is misgelopen. Hoe weet je dan nog in godsnaam wanneer het bestand nog wél in orde was?
(dit is effe een persoonlijke frustratie van mezelf: trek het je niet aan ;-))

Ik geloof WEL in een systeem als grsync, dat ervoor zorgt dat je een exacte kopie hebt van alle bestanden zoals je die NU gebruikt. En die er ook voor zorgt dat bestanden die ik van mijn pc heb gegooid ook keurig van die synchroon-kopie worden gegooid.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/22, 22:09:09 »
Nou Jenske,

Ik ben het helemaal niet met je eens! Het is alweer een paar jaar geleden dat een jongeman in het hoge Noorden van Skandinavie me vroeg zijn vader te helpen. Die had een gecrashte PC  en inmiddels stond er dan een nieuwe. Met Ubuntu, alles. En hij had een dagelijke backup met Duplicity gedraaid. Die backup weer terugzetten was dan wat ik moest doen als Ubuntu steunpunt.

Die meneer studeerde Chinees op een hoog akademisch niveau, tekens en al. Vraag me niet naar de details. Maar ik was wel erg onder de indruk. Dat hier helemaal niks fout moest gaan bij het terugzetten van zijn backup was wel erg duidelijk.

Nou wist ik geen bal van Duplicity en DejaDup. Dus zette ik een proef op om alles van de programmatuur te doorgronden op een andere machine. Ik ben er buitengewoon van onder de indruk geraakt. Die backup heb ik volledig kunnen terugzetten en de man kon zijn prachtige studie vanaf het moment van de crash van zijn oude PC probleemloos weer oppakken.

Jij geloof dan niet in het nut van backups. Ik nou wel en die meneer ook. Die ging weer onverdroten door met zijn backups. Voor de meelezers: je moet je wel serieus verdiepen in de software. Je wilt iets heel speciaals. Doe daar dan ook de moeite voor.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/23, 11:24:37 »
Je hebt zeker een punt, Just. Mijn bericht gaf ook enkel mijn persoonlijke visie weer. Ik schreef niet voor niets dat dit een persoonlijke frustratie was, mét een lachebekje erbij.

En ik heb dejadup inderdaad al eens gedraaid en dat werkte erg goed, dus daarvan geen klagen. Maar ik heb al gemerkt dat sommige IT'ers (ook op mijn werk) veel geld en tijd investeren in het aanleggen van een backupsysteem tot 408 maanden geleden, inclusief dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en kwartaalbackups op tape enzovoort.


Waar zit 'em dan de slechte ervaring met backups bij mij?
Stel, ik heb een spreadsheetje "mijn winkel.ods", waarin ik de groenten, bloemen en klantenadressen hou van mijn winkel. "Mijn winkel.odb" is gemaakt in 2018 en daarna gedurende 2 jaar bijna dagelijks aanpassingen aan gemaakt. Door mij en mijn 2 oerdomme collega's (maar dat wist ik toen nog niet (*)).

Goed, omstreeks 12 maart 2020 sluiten we 6 maanden wegens Corona. Het spreadsheet blijft dan even onaangeroerd, maar er worden wel mooi backups gemaakt. Op 22 maart 2020 heb ik het spreadsheet nog even geopend en een adres van een klant aangepast in "mijn winkel.odb" -- de archive-bit wordt dan weer op "gewijzigd" gezet -- en vervolgens niet meer geopend.

Er wordt mooi verder gebackup-ped (of hoe schrijf je dat?).

Het is nu 12 juli 2020 en de winkel gaat terug open. Domme collega 1 opent het spreadsheet en begint er alvast wat aanpassingen in te maken. Domme collega 2 meent een fout te hebben gezien en vervangt in één ruk overal in het spreadsheet "Antwerpen" door "Gent". Dan realiseert hij zijn fout en begint manueel een aantal "Gent" terug te vervangen door "Antwerpen". Maar het is 16u en hij vertrekt naar huis.

Op 30 augustus 2020 maak ik zelf nog enkele correcties in het bestellingen-blad in het spreadsheet en corrigeer de naam van een klant uit Antwerpen.

En er worden weer mooi backups gemaakt. Op tape, op de harde schijven, op ponskaarten, whatever.

Op 11 september 2020 (pun intended) ontdek ik dat er iets fout zit met ons adressenbestand (en mogelijk dus ook met de rest van het spreadsheet). Ik ontsla de 2 collega's, maaaaaaarrrrrrrrr .........


Wélke backup moet ik nu in godsnaam gebruiken? Als ik terugga naar de versie van 18 september 2019 mag ik ALLE informatie terug invoeren die ik sindsdien had ingevoerd, inclusief de wijzigingen van de 2 collega's. En was de recentere versie van 2 maart 2020 dan nog oké, of waren er toen ook al fouten in geslopen?

En dát heb ik tegen backups. En dáárom pleit ik voor een spiegelkopie! Als er dan iets misloopt ontdek je het véél sneller. En een bestand dat 2 jaar geleden nog in orde was en nu verloren of vervormd kan je onmogelijk terug recupereren, al heb je er nog 721 backups van.


Maar ook hier: dit is mijn persoonlijke IT-visie. Ik ben bewust amateur en in deze corona-tijden heb ik wat meer tijd om dit soort uitgebreide reacties te posten.

Dit gezegd zijnde: het is aan iedereen om zélf te beslissen wat hij bruikbaar vindt: zolang je maar consequent een systeem minstens enkele jaren volgt.


(*) voor wie het nog niet duidelijk was: dit is een fictief verhaal!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/23, 19:14:57 »
Ik geloof WEL in een systeem als grsync, dat ervoor zorgt dat je een exacte kopie hebt van alle bestanden zoals je die NU gebruikt. En die er ook voor zorgt dat bestanden die ik van mijn pc heb gegooid ook keurig van die synchroon-kopie worden gegooid.

Als ik je goed begrijp, is dat hoe luckyBackup standaard werkt. Zo gebruik ik het ook. Je definieert een backup (dus wat je van waar naar waar wilt hebben), en dan zal het programma na de eerste aanmaak van de backup alleen de veranderingen backuppen. Dat gaat dus heel snel.

Backup

Create a "clone" of your data at another location in no time, safely.

Backup any directory (source) to another (destination).

luckyBackup copies over only the changes you've made to the source directory and nothing more.
You will be surprised when your huge source is backed up in seconds (after the first time !!).

Whatever changes you make to the source including adding, moving, deleting, modifying files / directories etc, will have the same effect to the destination.

Owner, group, time stamps, links and permissions of files are preserved (unless stated otherwise).


http://luckybackup.sourceforge.net/manual.html#overview

Is dit niet wat je wilt?

Mark
« Laatst bewerkt op: 2020/04/23, 19:26:28 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/23, 19:22:50 »
Overigens zijn Grsync en luckyBackup allebei (slechts) GUI-versies van Rsync, dus in essentie zijn ze hetzelfde.

Ik vind luckyBackup heel eenvoudig in het gebruik, al heeft het vele opties. Misschien moet je je even verdiepen in hoe het werkt (of juist niet, wat ik deed, en het werkt perfect.)

Ik lees wel dat je backupmedium beter niet in FAT geformatteerd kan worden. Zelf heb ik mijn externe schijf als NTFS, omdat ik er nog andere dingen mee doe voor andere mensen. Maar je kan het beste die externe schijf als EXT4 formatteren, dan heb je geen problemen.

Hier meer uitleg: https://averagelinuxuser.com/linux-backup-with-gui/
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: Krusader synchronisatie versus Grsync
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/23, 19:34:21 »
Sync is geen backup, dus helemaal niet bruikbaar voor backup, dus een goede backup.
Ik geeft je een tip:
1e leer hoe je een backup maakt hoe het echt moet, zoek op verschillende plaatsen "hoe maak ik een backup", als je dit tenminste belangrijk vind, voeg meerdere handleidingen samen.
2e leer hoe je een nas maakt, dan let goed op wat andere zeggen tav software wat ze gebruiken en waarom, dit natuurlijk tav een backup, je zult zien dat bijna niemand weet hoe je een backup maakt.