Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot: XP-Ubuntu  (gelezen 1281 keer)

Bachatero

  • Gast
Dual boot: XP-Ubuntu
« Gepost op: 2009/11/15, 21:39:41 »
Ik heb op mijn notebook waar al XP op stond Ubuntu geïnstalleerd.

Het booten gaat nu als volgt:

Direct als de bios is opgestart zie ik heel even boven in verschijnen: GRUB loading -- error: no such device. Daarna verschijnt GNU GRUB versie 1.97. Ik heb nu een menu met vier mogelijk heden:

1) Ubuntu Linux
2) Ubuntu recovery mode
3) Mem test
4) Mem test
5) Microsoft windows XP

Als ik nu 1) Ubuntu linux kies verschijnt er de melding:

error: no such device: 85e3a48-7c604ca3- etc...... press any key to continue. Hier kom ik dus niet mee verder.

Nu moet ik dus kiezen voor Microsoft Windows XP, vervolgens krijg ik weer een keuze om Windows of Ubuntu op te starten.

Als ik nu voor Windows kies wordt Windows op de normale manier opgestart.
Als ik voor Ubuntu kies, wordt Ubuntu op de normale manier opgestart.

Het werkt voor beide operating systemen goed maar in het eerste boot menu kan ik dus niet direct Ubuntu opstarten.

Is deze manier van dual-booten normaal?

Johan




Bachatero

  • Gast
Re: Dual boot: XP-Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/15, 22:46:01 »
Ja,

Dat klopt. Eerst had ik de Ubuntu cd in mijn computer gestopt en geboot van cd en daarna Ubuntu geïnstalleerd. Maar toe werkte Ubuntu niet. Het wilde niet opstarten.

Daarna heb ik de cd opnieuw in mijn computer gestopt en vanuit Windows Ubuntu geïnstalleerd.

Kan ik dit nog veranderen zonder opnieuw te installeren?

Johan

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dual boot: XP-Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/15, 23:11:53 »
Direct als de bios is opgestart zie ik heel even boven in verschijnen: GRUB loading -- error: no such device. Daarna verschijnt GNU GRUB versie 1.97. Ik heb nu een menu met vier mogelijk heden:

Nu moet ik dus kiezen voor Microsoft Windows XP, vervolgens krijg ik weer een keuze om Windows of Ubuntu op te starten.

Is deze manier van dual-booten normaal?
Wat is normaal? Het is precies zoals mijn laptop opstart (maar zonder no such device melding). Daar heb ik ook Ubuntu in Windows geïnstalleerd.

Dat klopt. Eerst had ik de Ubuntu cd in mijn computer gestopt en geboot van cd en daarna Ubuntu geïnstalleerd. Maar toe werkte Ubuntu niet. Het wilde niet opstarten.

Daarna heb ik de cd opnieuw in mijn computer gestopt en vanuit Windows Ubuntu geïnstalleerd.

Kan ik dit nog veranderen zonder opnieuw te installeren?

Johan
Als je de computer ook hebt gestart van cd en daarna Ubuntu geïnstalleerd hebt, heb je mogelijk nog een 2e Ubuntu installatie die je nu niet kan gebruiken (maar mogelijk wel schijfruimte inneemt).

Daarna verschijnt GNU GRUB versie 1.97.
Dan heb je waarschijnlijk 9.10 geïnstalleerd maar werkt grub2 niet goed. Je kan een herstel proberen volgens:
http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel

Voer de instructie op deze pagina alleen uit als ze duidelijk zijn! Een onjuist herstel van grub kan weer andere problemen geven. :evil:
Klik links bovenin op Documentatie