Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: de oude computer  (gelezen 10724 keer)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
de oude computer
« Gepost op: 2008/04/07, 18:50:10 »
Je kent het wel, iemand heeft nog een oude pc voor je staan, en vraagt of je deze wil gebruiken, TUURLIJK! was mijn antwoord, want er draait nu xp op, niet super snel niet echt lekker.. dus dat betekent dat hij ubuntu waarschijnlijk een stuk beter aan kan. Dus ik dacht, cd's erin, booten vanaf cd en lekker installeren, ik kijk even in de bios, zet hem op booten vanaf CDROM, en begin vrolijk met een reboot...

En toen kwam het probleem, hij start steeds gewoon XP op, hij slaat heel de CDROM over, en nu krijg ik het idee dat hij gewoon niet kan booten vanaf cd omdat de XP install cd die ik nog had ook al niet werkt. ik nog even de Ubuntu cd getest in me klaptop, werkt prima, kon booten, en hij kwam foutloos door de cd test.

Nu is mijn vraag, iemand tips, over hoe ik toch Ubuntu op deze PC krijg? is dit heel lastig? kan dit door middel van Floppy op te starten of, externe USB schijf?

of, moet ik mijn bios flashen, en andere dingen testen?

Ik heb hier eerlijk gezegd helemaal geen verstand van, bios flashen, want op mijn laptop werkte mijn cd'tje gewoon altijd prima...

is het een verloren zaak? zal er nooit ubuntu draaien op die pc?

gaarne jullie input op mijn probleem :)!

Offline tabasco

  • Lid
de oude computer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 18:55:05 »
Probeer eerst in het bios boot menu te komen. En alsnog te starten vanaf cd-rom.
Bekende toetsen zijn F2 of F10 of DEL
Anders kun je altijd nog vanaf een floppy je cd bootable maken.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
de oude computer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 18:55:10 »
Citaat van: arie
even in het bios de opstart volgorde controleren
eerst cd/ dvd dan hd
heb ik gedaan, hij staat op CDROM, C, en dan nog een andere naam, maar hij skipt dus de cdrom lijkt.
in xp heeft de cdrom de driveletter F gekregen, dus ik heb ook nog geprobeerd om van de volgorde CDROM, F, C te maken, maar ook dit maakte niks uit, hij boot steeds door naar XP

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
de oude computer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/07, 19:02:29 »
Citaat van: arie
Citaat van: ex
Citaat van: arie
even in het bios de opstart volgorde controleren
eerst cd/ dvd dan hd
heb ik gedaan, hij staat op CDROM, C, en dan nog een andere naam, maar hij skipt dus de cdrom lijkt.
in xp heeft de cdrom de driveletter F gekregen, dus ik heb ook nog geprobeerd om van de volgorde CDROM, F, C te maken, maar ook dit maakte niks uit, hij boot steeds door naar XP
kan natuurlijk ook zijn dat de cd rom speler kapot is, doettie het wel als win is opgestart?
is je cd niet beschadigd of vuil?
en kijk hier eens
http://www.mandrivaclub.nl/site/lofiversion/index.php/t5452.html
heb je wel eenfloppy drive bij nodig
de cd werkt prima, en als ik xp gewoon boot, krijg ik gewoon het mooie opensource schermpje van de ubuntu CD.

zal je linkje is bekijken :)!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
de oude computer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 19:04:06 »
Linkje ziet er goed uit! jammer dat ik natuurlijk precies nu weer geen leeg floppy heb liggen, want die dingen gebruik ik al jaaaren niet meer, is het niet mogelijk om dit vanaf een usb flash stick te doen?

Offline Ubert

  • Lid
de oude computer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/08, 17:35:12 »
Je zou de harde schijf ff los kunnen trekken, en dan nog een keer proberen. Dan moet ie wel vanaf cd booten.

Offline Dave

  • Lid
de oude computer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/08, 20:19:19 »
soms moet je ook bevestigen of je wel van cd op wilt starten.

Offline db

  • Lid
de oude computer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/08, 20:30:41 »
Misschien eens probreren met een andere cdrom-speler.  Heb een min of meer gelijkaardig probleem gehad met een pc met twee cd lezers.  Pas nadat ik een van deze had losgekoppeld wilde m'n andere lezer de cd herkennen en booten.

Offline Ubert

  • Lid
de oude computer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/08, 21:31:15 »
Miss. is het wel het verhaal van master-slave.

Offline Ruben

  • Lid
de oude computer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 21:46:00 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
de oude computer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/09, 10:52:55 »
Wat ook zou kunnen, is dat de CD-ROM gewoon niet snel genoeg reageert. Dit zou je kunnen oplossen door in de device boot-volgorde de harddisk gewoon te verwijderen (of te vervangen door dezelfde CD-ROM).

Frank007

  • Gast
de oude computer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/12, 22:17:17 »
Die F-schijf zal achteraf bijgestoken zijn, ik zou proberen deze weg te nemen.
Bij verkenner kijken hoe nu alles staat.
Bios aanpassen enz
Desnoods Cdrom en DVD nog wisselen,hangt af welke ge nodig hebt

de oude computer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/12, 22:24:02 »
Werd hierboven al geopperd....

Bij sommige computers komt er aan de onderkant van de monitor tijdens het booten een vraag of je zeker weet dat je van cd wilt booten.

Je hebt dan 5 sec om hierop met ja te antwoorden.
Indien je dit niet doet zal hij van de HD af booten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

de oude computer
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/12, 23:34:21 »
Kan je niet de mogelijjkheid om te booten van schijf disablen?
Ik heb zelf dit probleem wel eens gehad en toen had ik hem zo gezet

Primary boot gebeuren: CDROM
Secundary boot gebeuren: DISABLED
Third boot gebeuren: DISABLED
Boot from othert device: DISABLED

Bij sommige BIOS'en (zoals de mijne) heb je ook de mogelijkheid om in te stellen dat hij van een ander medium boot als hij bv geen cdrom ziet, als dat bij jouwn BIOS is probeer dat eens te disablen...
Bij oude compueters (zoals de mijne) kan je vaak (soms wel) niet vanaf USB booten...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
de oude computer
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/13, 09:15:03 »
@slorg: jouw idee had ik zelf hierboven ook al voorgesteld. Maar laten we eerst eens de draadstarter 'ex' laten reageren (laatste reactie is van 7-4), er zijn al zoveel mogelijke oplossingen naar voren gebracht (sommige dus dubbel) en alleen ex kan deze uitproberen...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
de oude computer
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/14, 14:17:19 »
beste mensen, allereerst allemaal bedankt voor het reageren, en sorry voor mijn late reactie, maar ik heb thuis nog geen internet, en zit nu pas weer op m'n werk (leuk zo'n verhuizing, schiet is op kpn met me internet!)

maar goed, Slorg & Markba, ik heb nu cd-rom aangezet, als eerste boot, alles los gekoppelt in m'n pc zelf (floppy drive + HD) en nog, schiet hij door na het booten en krijg ik de melding: failed couldn't find a boot disk.

ik begin steeds meer te vrezen dat het toch een kapotte cd-rom speler is, terwijl dit raar zou zijn.. want in windows ziet hij wel gewoon de cd-rom en krijg ik het mooie stukje over open source.

ik ga toch is op zoek naar een goedkope oude dvd speler, en het hier is mee proberen.

bedankt voor alle hulp in iedergeval!

Frank007

  • Gast
de oude computer
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/16, 21:54:12 »
Ik vind het toch vreemd dat hij vraagt achter een boot disk.
Waren de oudere computer niet enkel te boten met diks ?